Nieuws04.04.2023

Schiphol gaat nachtsluiting invoeren


Het kwam vandaag als een donderslag bij heldere hemel. De nieuwe, tijdelijke, CEO, Ruud Sondag, heeft geroepen dat hij ernaar streeft om Schiphol binnen enkele jaren te ‘verlossen’ van nachtvluchten, privéjets en lawaaierige toestellen zoals de Boeing 747. Die laatste verandering is overigens al op natuurlijke wijze in gang gezet omdat steeds meer maatschappijen hun Jumbo Jet’s met pensioen sturen.

Nachtsluiting

Waar het de afgelopen decennia vooral ging over het uitbreiden van het aantal vluchten en passagiers dat Schiphol jaarlijks verwerkte en vervoerde, is het nu dus ineens een totaal andere discussie geworden. Als het aan de nieuwe CEO ligt gaat Schiphol binnen twee jaar ’s nachts helemaal dicht. Tussen middernacht en 05u00 mogen dan geen vliegtuigen landen of opstijgen. En tussen 05u00 en 06u00 is de luchthaven dan alleen open voor binnenkomende (landende) toestellen.

Als dit doorgaat, dan heeft zo’n nachtsluiting vooral zijn impact op vrachtverkeer en vakantievluchten. Veel vrachtvervoerders, zoals UPS. DHL en FedEx, vliegen miljoenen pakketten in het holst van de nacht naar hun volgende (tussen)bestemmingen. En prijsvechters als Ryanair, Transavia en EasyJet kiezen ook voor vluchttijden die aan de randen van de dag en nacht liggen. Dat heeft onder andere te maken met de capaciteit van luchthavens – tijdens de ‘spits’ en overdag staan immers veel lijnvluchten gepland.

Schiphol heeft laten berekenen dat de nachtsluiting tot veel minder geluidsoverlast zal leiden. Sterker nog, ze hebben het zelfs in cijfers laten uitdrukken. De nachtsluiting zal naar verwachting bij 17.500 mensen voor minder ernstige geluidsoverlast zorgen.

Geen privéjets en lawaaimakers

Hoewel, uit het oogpunt van de geluidsoverlast, voor een nachtvluchtverbod nog wel wat te zeggen is, is het weren van privéjets minder goed te begrijpen. Dat zijn doorgaans toestellen die niet heel veel lawaai maken en veelal overdag vliegen. De vraag is daarom ook gerechtvaardigd of Schiphol met het weren van privéjets misschien extra ruimte voor andere vluchten wil creëren.

Het verbieden van de Boeing 747 lijkt vooral een symbolische maatregel, al wil Schiphol uiteindelijk ook andere toestellen met motoren die (te) veel lawaai maken gaan weren. Van de 747 wordt vooral de Cargo-versie nog veel gevlogen. En met de nachtsluiting zouden die Schiphol dus sowieso minder vaak aandoen.

In het interview van Sondag met het Parool, roept de interim CEO ook dat de tweede Kaagbaan, waar al lang over gesoebat wordt, er definitief niet gaat komen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Schiphol

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger

De afgelopen weken is weer veel gedoe rondom onze nationale luchthaven Schiphol. Al jaren wordt gesproken over het terugdringen van het aantal vluchten. Dat leek in kannen en kruiken, maar enkele dagen geleden bleken die...

Technology21.11.2023

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat

Enkele weken geleden wist JetBlue nog vol trots te melden dat de luchtvaartmaatschappij dagelijks vanaf Schiphol naar New York ging vliegen. Die blijdschap heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid. JetBlue dreigt name...

Nieuws29.09.2023

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat

Nieuwkomer dreigt door nieuwe regelgeving van Schiphol verdreven te worden
Schiphol test AI-technologie in securityproces

De handbagage van passagiers op Schiphol wordt straks bij de security gecontroleerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De luchthaven start daarvoor een samenwerking met security technologiebedrijf Pangiam. Do...

Technology13.03.2023

Schiphol test AI-technologie in securityproces

AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomen
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Uit een onderzoek van het onderzoeksbureau iVOX blijkt dat de prijs, het weer en de natuur belangrijke factoren zijn voor het vastleggen van onze vakantiebestemming. Maar kunnen we nog dezelfde eisen stellen als voor de...

Lifestyle27.02.2023

Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

Wie wel eens op Schiphol geweest is, heeft ze wel eens gezien, de karretjes waarop minder valide passagiers naar hun bestemming op het vliegveld getransporteerd worden. Ze hebben wel wat weg van een golfkar en nemen noga...

Technology22.02.2023

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Het blijft bijzonder: op Schiphol arriveren en je koffer tussen allemaal andere koffers op de bagageband zien aankomen. Iedereen kan allerlei koffers pakken, maar is het wel zo vrijblijvend als het lijkt? Er is een reden...

Gadgets15.06.2022

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Schiphol gaat met een app vlieglawaai melden

Luchthaven Schiphol komt met een app die vlieglawaai voor omwonenden kan voorspellen. Dat is de uitkomst van een onderzoek uit 2019 naar de informatiebehoefte van omwonenden. Het ontdekte dat er een aanzienlijke vraag is...

Technology12.02.2021

Schiphol gaat met een app vlieglawaai melden

Royal Schiphol Group bundelt advertentiekracht van 4 Nederlandse luchthavens

Royal Schiphol Group bundelt vanaf dit jaar haar krachten op het gebied van adverteren doordat Amsterdam Airport Schiphol gaat samenwerken met de drie regionale luchthavens van Royal Schiphol Group: Eindhoven Airport, Ro...

DC Business06.02.2021

Royal Schiphol Group bundelt advertentiekracht van 4 Nederlandse luchthavens