Oordeel rechtbank: SodaStream campagnes maatschappelijk relevant

Oordeel rechtbank: SodaStream campagnes maatschappelijk relevant

Coca-Cola, Danone, Nestlé en Spadel vangen bot

Vorig artikel Volgend artikel

Een aantal producenten van gebottelde frisdranken en bruiswater CoCa-Cola European Partners Belgium (Chaudfontaine), Danone (Evian), Nestlé Waters (Vittel en Perrier) en Spadel (Spa en Bru) hebben hun gezamenlijke rechtszaak tegen SodaStream definitief verloren.

Het bruiswatermerk was voor een tweede keer op korte tijd aangeklaagd voor de campagnes ‘Shame or Glory’, ‘No Planet. No Christmas’ en ‘Don’t be a homoschlepiens’.

Milieuvriendelijk

De online campagnes wijzen op het milieuvriendelijke alternatief dat SodaStream te bieden heeft, maar de aanklagers noemden de campagnes "vernederend voor consumenten van plastic" en wilden ze verbieden via een dwangsom van 50.000 euro per dag publicatie.

Zover komt het niet. De rechter geeft SodaStream nu over de gehele lijn gelijk en zegt dat de boodschap van SodaStream, namelijk dat plastic wegwerpflessen schade toebrengen aan het milieu, "essentiële en maatschappelijk relevante informatie betreft."

Plastic flessen

De verontreiniging als gevolg van het gebruik van plastic flessen is een wereldwijd groeiend probleem. Op de VN-conferentie over oceanen in juli 2017 zei de VN-secretaris-generaal Antonio Guterres: "Als we niets doen, zwemt er tegen 2050 meer plastic afval dan vis in de zee."

Op Europees niveau is een ommekeer gaande, zoals blijkt uit de voorstellen van de Europese Commissie en het besef dat de afvalberg problematisch groot wordt. In Europa worden voorstellen geformuleerd om de afvalberg te doen krimpen: tegen 2030 moet iedere plastic verpakking die op de markt komt recyclebaar zijn en bovendien moet de helft van de 26 miljoen ton plastic afval eveneens tegen 2030 gerecycled worden.

Oorzaak aanpakken

Plastic afval vermijden is echter nog altijd beter, goedkoper en milieuvriendelijker dan plastic afval recyclen. De campagnes van SodaStream zijn er dan ook op gericht om de oorzaak van het afvalprobleem aan te pakken. SodaStream biedt een duurzaam alternatief voor bruiswater en frisdrank in plastic flessen. Een gezin met een SodaStream-toestel bespaart gemiddeld 2.000 PET-flessen per jaar. De impact op het milieu is dus aanzienlijk.

De rechterlijke uitspraak is een bevestiging van de revolutie die we teweeg willen brengen. De oplossing om de grote plastic afvalberg te verkleinen, is door ons eigen consumptiegedrag aan te passen. We blijven consumenten aanmoedigen om zelf van kraanwater bruisend water te maken, in een herbruikbare fles.
- Tamara Kroon, Marketing Manager, SodaStream Benelux

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies