Nieuws26.08.2021

KvK strooit nog met woonadressen van ZZP’ers, maar dat is de wet!


De Autoriteit Persoonsgegevens wil dat de overheid daar een einde aan maakt

Ik moet toegeven dat het sinds 1 juli, het moment waarop bedrijven niet meer ongevraagd willekeurige ‘potentiele klanten’ mogen bellen ietwat beter geworden is, maar als ZZP’er krijg ik nog altijd veel te veel onzinnige mail, post en telefoontjes. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat de Kamer van Koophandel de adresgegevens van bedrijven letterlijk aan bijna jan en alleman, als die maar betalen, ‘verkoopt’.

Helaas is het beschikbaar stellen van bedrijfsgegevens zelfs een verplichting waar de KvK niet onderuit kan. In die gegevens staan ook de vestigingsadressen van bedrijven. En voor ZZP’ers is dat vaak ook het thuisadres. Privégegevens die, zo blijkt uit een advies van de Autoriteit Persoonsgegevens, afgeschermd zouden moeten worden op basis van de al enige tijd geldeden AVG.

Woonadressen ‘natuurlijke personen’ afschermen

De openbaarheid van gegevens in het Handelsregister van de KvK is vastgelegd in Artikel 51 van dat Handelsregister. In februari heeft staatssecretaris Mona Keijzer bij de Autoriteit Persoonsgegevens het verzoek neergelegd om de regelgeving van het Handelsregister in relatie tot de AVG te onderzoeken. De AP stelt naar aanleiding van dat verzoek en eigen onderzoek nu voor dat de openbaarheid van gegevens wordt aangepast voor ondernemingen en rechtspersonen van wie het vestigingsadres gelijk is aan het woonadres.

KvK nog gebonden aan wetgeving

“Ondernemingen en rechtspersonen worden op grond van de Handelsregisterwet geregistreerd in het handelsregister. De Handelsregisterwet 2007 verplicht daarbij ook het post- en bezoekadres (vestigingsadres) van de (hoofd)vestiging te registreren. Wanneer deze activiteiten worden uitgevoerd vanuit het huis van een natuurlijke persoon is het vestigingsadres in feite ook het woonadres. Verder worden onder meer de woonadressen van eigenaars, leden, maten of vennoten van ondernemingen geregistreerd”, aldus de AP.

De AP stelt vervolgens voor het betreffende artikel van de Handelsregisterwet als volgt aan te passen: “Het adres van een natuurlijk persoon kan niet worden ingezien, behalve door bestuursorganen als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a, van de Algemene wet bestuursrecht, advocaten, deurwaarders, notarissen en de organisaties, bedoeld in artikel 28, vierde lid, van de Handelsregisterwet 2007.”

Het komt er dus op neer dat de AP wil dat privéadressen van ondernemers, wanneer die gelijk zijn aan het vestigingsadres van de onderneming, niet meer openbaar gemaakt moeten worden voor jan en alleman. En dan niet alleen vanwege de vele ongewenste telefoontjes en reclame, maar ook ter bescherming van privépersonen. Denk aan journalisten die als ZZP’er werken, of deurwaarders en andere hardwerkende ondernemers die thuis liever niet geconfronteerd willen worden met boze of verongelijkte personen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024