Nieuws24.05.2019

De AVG is een jaar geleden ingevoerd en de AP ontving meer dan 20.000 klachten


Wat betekent de Privacywet voor jou?

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) start vandaag met een nieuwe voorlichtingscampagne over de privacywet, de AVG. Een jaar geleden werd de nieuwe wet van kracht. Er blijken nog veel vragen te leven, vooral bij mkb’ers. Maar ook consumenten weten niet goed wat hun rechten zijn. Dat is de reden dat de AP de nieuwe campagne ‘Wat betekent de privacywet voor jou?’ is gestart. In een jaar tijd zijn er meer dan 20.000 klachten binnengekomen bij de toezichthouder, in november waren dat er nog ruim 7000.

Naleving van privacywet nog lastig

De AP wil mensen bewuster maken van hun rechten en ondernemers hulp bieden om de wet op de juiste manier toe te passen. Het blijkt dat veel bedrijven de wet nog niet goed naleven en dat komt ook omdat er nog teveel onduidelijkheid is. Voorzitter van de AP Aleid Wolfsen, vertelt: “We begrijpen heel goed dat privacy niet de corebusiness is van iedere ondernemer. Dat zij tegen praktische vragen aanlopen. Daarom geven we met deze campagne informatie om naleving van de AVG wat makkelijker te maken.”

Campagnewebsite hulpbijprivacy.nl

Vooral mkb’ers blijken het lastig te vinden om aan hun privacyverplichtingen te voldoen. De AP krijgt veel vragen van ondernemers en daarom werd ook een campagnewebsite opzet. Op hulpbijprivacy.nl zal de toezichthouder de komende maanden steeds een ander onderdeel van de wet behandelen. En praktische tips geven. Denk daarbij aan onderwerpen over de beveiliging van persoonsgegevens, verwerkersovereenkomsten, de verwerking van gegevens en privacyrechten van klanten.

Ook bij consumenten veel onduidelijkheid

Ook bij consumenten is er nog veel onduidelijkheid over de privacyrechten. Iedereen weet wel dat de AVG er is, maar niet zo goed wat dit voor hen betekent. Zo mag je je eigen gegevens inzien en laten wijzigen of wissen. En mocht een organisatie daar moeilijk over doen, dan kun je als consument een klacht indienen bij de AP. Op de campagnewebsite is hier meer informatie over te vinden.

Meer dan 20.000 klachten

Een jaar na de invoering heeft de AP behoorlijk wat vragen en klachten binnengekregen. 27.000 mensen benaderden de toezichthouder telefonisch met vragen over de privacywet. in 2018 werden ruim 11.000 klachten ingediend over schendingen van de nieuwe wet en in 2019 waren dat er, tot 1 mei, nog eens 9.000. Misschien verbaast het je niet dat het aantal datalekmeldingen enorm is toegenomen. Bijna dagelijks lees je wel over een lek, van zowel overheidsinstanties als bedrijven en techreuzen zoals Facebook. Op 1 mei 2019 waren er bijna 8.000 meldingen gedaan over een vermoedelijk datalek.

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024