Go Sharing haalt scooters weg uit 33 steden

Go Sharing haalt scooters weg uit 33 steden

Vorig artikel Volgend artikel

Je kent ze wel, de e-steps, e-bikes en elektrische scooters die je met een app voor een korte periode kunt huren om, bijvoorbeeld, van het station naar je afspraak in de stad te rijden. Je vindt deze zogenoemde LEV’s en personal mobility oplossingen, met name in grotere steden, bijna letterlijk op iedere hoek van de straat, op trottoirs, in bermen of daar waar de vorige ‘huurder’ hem niet meer nodig had. Die zogenoemde zwerfscooters en -steps worden een steeds groter probleem. Of niet? Nou, een van de aanbieders werkt nu zelf al aan een oplossing hiervoor. Dat wil zeggen, Go Sharing gaat haar deelscooters uit 33 steden ophalen.

Niet rendabel

Dat doet Go Sharing niet omdat zie iets willen doen aan de ‘zwerfscooters’ of klachten van bewoners en gemeenten over het ‘wildparkeren’ van de scooters door gebruikers. Nee, Go Sharing trekt zich uit die 33 steden terug omdat de scooters niet of nauwelijks gebruikt worden. De dienst is daar dus niet rendabel.

Dat wil overigens niet zeggen dat de betreffende scooters ook écht verdwijnen. Go Sharing gaat de betreffende scooters namelijk verdelen over te twaalf steden waar de dienst wel in de lucht, of op de weg, gehouden wordt. Goed nieuws (toch?) voor iedereen in Eindhoven, Tilburg, Den Haag, Breda, Delft, Almere, Den Bosch, Schiedam, Haarlem, Leeuwarden, Dordrecht en Rotterdam.

Nederland was al laat

In Nederland duurde het aanvankelijk wat langer voordat de inmiddels bekende sharing diensten met e-steps en andere persoonlijke elektrische vervoersmiddelen hun intrede deden. Terwijl andere landen, en met name grote steden, al overspoeld werden door de Lime stepjes, elektrische deelfietsen en -scooters, reden wij nog rond op onze eigen fietsen en scooters.

Dat kwam ook omdat e-steps bij ons lange tijd niet de weg op mochten. Formeel is dat nog steeds zo, maar er worden steeds vaker uitzonderingen gemaakt en een oogje dichtgeknepen.

Foto's: Go Sharing

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...