Generatie Z verkiest reizen boven het hebben van een huis

Generatie Z verkiest reizen boven het hebben van een huis

Vorig artikel Volgend artikel

Generatie Z (ruwweg tussen de 16-24 jaar, al wisselt dat volgens sommige definities), wordt ouder, volwassener en gaat dus meer eigen keuzes maken. Dat geldt ook voor hun keuzes omtrent reizen. Uit een onderzoek van Booking.com blijkt dat Gen Z-ers hun geld de komende jaren liever uitgeven aan reizen dan aan het sparen voor een huis of pensioen. Designkleding lijkt de generatie nog minder te interesseren; ze kiezen ervaring boven materialisme.

Bucketlist generatie

Generatie Z kun je ook wel een bucketlist generatie noemen. Ze denken veel na over alle plekken die ze willen bezoeken en willen er zo veel mogelijk bezoeken, zo snel mogelijk. Instagram influencers inspireren ze hier heel erg bij. Ze uploaden vaak foto's van hun reizen, maar hebben zelf toch ook het gevoel dat instagram soms iets té veel invloed heeft tijdens het reizen zelf.

Het is maar goed dat ze nog veel tijd hebben om hun doelen te bereiken, het zijn namelijk ambitieuze lijstjes. Zo wil 39% de komende tien jaar tenminste drie verschillende continenten bezoeken en wil 31% graag langer blijven en in het buitenland studeren of wonen. Ook Nederlandse studenten gaan steeds vaker studeren in het buitenland.

Uit het onderzoek bleek ook dat de generatie graag avontuurlijke activiteiten uitvoert op vakantie, zoals paragliden of bungee jumpen. Hoewel ze reizen met familie en vrienden kunnen waarderen, reist generatie Z steeds vaker alleen. Dit doen ze om hun vaardigheden te verbeteren en om meer te leren over zichzelf, maar ook omdat ze het gevoel hebben dat ze hun gedrag erg moeten aanpassen als ze met bijvoorbeeld familie reizen. Dit soort reizen doen ze ook steeds vaker in eigen land.

Reisdoelen vs. Levensdoelen

'Reizen is altijd het geld waard' lijkt het motto van generatie Z te zijn. Ze besparen liever op andere kosten. Daarnaast beïnvloed het ook hun carrièrekeuzes. De ruimte en kansen die ze krijgen om te reizen tijdens hun werk kan de doorslag geven in hun keuze voor werkgever. Met de hedendaagse technologie worden steeds meer jongeren ook zogenaamde 'digital nomads'; ze werken op afstand over de hele wereld.

Het milieu

Hoewel blijkt dat de jongeren wel graag mee willen helpen aan lokale vrijwilligersorganisaties en zeggen ze het milieu belangrijk te vinden, is dat toch in conflict met de reizen die ze willen maken. Als je namelijk nagaat dat ze drie continenten in zo'n korte tijd willen bezoeken, weegt het vrijwilligerswerk in het land van bestemming niet helemaal op tegen de vervuiling die ze tijdens hun reis afleggen. Desalniettemin proberen ze wel te compenseren met accommodaties die eco-friendly zijn. Het is dus goed mogelijk dat generatie Z in de toekomst naar alternatieven zoekt voor het vliegtuig als het gaat om hoe ze reizen.

Amy Swinkels

Stagiair en tekstschrijver. In haar vrije tijd houdt ze zich vooral bezig met media, scripts en haar hond.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies