Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Drones zijn hot en leuk. Je kunt er prachtige video’s mee maken. Van een brug die opgeblazen wordt bijvoorbeeld, of een nieuwe toeristische attractie. Voor (professionele) grotere drones moet je een certificaat hebben om ermee te mogen vliegen. Met de kleinere drones, tot en met 249 gram, mag in principe iedereen vliegen. Dat wil echter niet zeggen dat je je drone overal zomaar mag opstijgen. Bij vliegvelden bijvoorbeeld. Daar gelden no-fly zones voor drones. Die worden bepaald op basis van GPS-gegevens van het gebied rondom een vliegveld (inclusief aanvliegroutes).
No-fly zones voor drones
Vrijwel alle drones respecteren die no-fly zones. Dat is zo ingeregeld. Als je dus je drone in de buurt van een vliegveld wilt opstijgen, dan lukt dat niet. De GPS-blokkade zorgt daarvoor. Echter, die is te kraken en niet álle drones, vooral de wat oudere, accepteren een GPS-blokkade. Tsja, en dan gaat het helaas nog wel eens mis.
Zo kwam enkele dagen geleden een Airbus A380 van Emirates bij het vliegveld van Nice, kort voor de landing, in botsing met een drone. Nu is een drone van een paar honderd gram natuurlijk geen ‘match’ voor een vliegtuig van 575 ton. De Airbus kon dan ook, gelukkig, veilig landen, maar kwam er niet schadevrij vanaf. De impact van de drone betekende het einde voor een deel van de rechtervleugel. Om precies te zijn een van de delen aan de voorzijde van die vleugel, naast de binnenste motor. Doordat die schade natuurlijk eerst gerepareerd moest worden, kon het toestel haar volgende vlucht, naar Dubai niet meer vervolgen.
Overigens werd de schade pas ontdekt na de landing. De ‘klap’ van de drone – een paar honderd gram versus 575 ton – werd op het moment van de botsing niet gevoeld of opgemerkt. Maar, voor hetzelfde geld was de drone in de motor ernaast terechtgekomen. Die motoren kunnen zonder problemen hagel, stortregen en ook vogels ‘verwerken’, maar een drone met harde (kunststof en metalen) onderdelen had wellicht veel grotere schade veroorzaakt.
Verder lezen over Drone
Gadgets12.04.2024
DJI’s nieuwe drone DJI Avata 2 valt enorm mee in prijs
Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Technology28.02.2024
Kan drone Max Verstappen bij houden? Nederlandse Ralph test het
Gadgets02.02.2024
Snap roept alle drones die het ooit maakte terug
Gevaarlijke drones…Nieuws18.01.2024
Sneeuw in Zuid-Limburg zorgt voor prachtige plaatjes
En die zijn het mooist als je ze met een drone maaktAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Gadgets12.01.2024
Eerste Deliverydrone van DJI
De VlyCart 30 vliegt 16 kilometer met 30 kilo ladingTechnology26.12.2023
Drones kunnen alles, ook branden blussen
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024