Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Drones zijn hot en leuk. Je kunt er prachtige video’s mee maken. Van een brug die opgeblazen wordt bijvoorbeeld, of een nieuwe toeristische attractie. Voor (professionele) grotere drones moet je een certificaat hebben om ermee te mogen vliegen. Met de kleinere drones, tot en met 249 gram, mag in principe iedereen vliegen. Dat wil echter niet zeggen dat je je drone overal zomaar mag opstijgen. Bij vliegvelden bijvoorbeeld. Daar gelden no-fly zones voor drones. Die worden bepaald op basis van GPS-gegevens van het gebied rondom een vliegveld (inclusief aanvliegroutes).
No-fly zones voor drones
Vrijwel alle drones respecteren die no-fly zones. Dat is zo ingeregeld. Als je dus je drone in de buurt van een vliegveld wilt opstijgen, dan lukt dat niet. De GPS-blokkade zorgt daarvoor. Echter, die is te kraken en niet álle drones, vooral de wat oudere, accepteren een GPS-blokkade. Tsja, en dan gaat het helaas nog wel eens mis.
Zo kwam enkele dagen geleden een Airbus A380 van Emirates bij het vliegveld van Nice, kort voor de landing, in botsing met een drone. Nu is een drone van een paar honderd gram natuurlijk geen ‘match’ voor een vliegtuig van 575 ton. De Airbus kon dan ook, gelukkig, veilig landen, maar kwam er niet schadevrij vanaf. De impact van de drone betekende het einde voor een deel van de rechtervleugel. Om precies te zijn een van de delen aan de voorzijde van die vleugel, naast de binnenste motor. Doordat die schade natuurlijk eerst gerepareerd moest worden, kon het toestel haar volgende vlucht, naar Dubai niet meer vervolgen.
Overigens werd de schade pas ontdekt na de landing. De ‘klap’ van de drone – een paar honderd gram versus 575 ton – werd op het moment van de botsing niet gevoeld of opgemerkt. Maar, voor hetzelfde geld was de drone in de motor ernaast terechtgekomen. Die motoren kunnen zonder problemen hagel, stortregen en ook vogels ‘verwerken’, maar een drone met harde (kunststof en metalen) onderdelen had wellicht veel grotere schade veroorzaakt.
Verder lezen over Drone
Gadgets03.12.2024
De toekomst van drones is vouwbaar: nieuwe DJI lekker compact
Gadgets05.09.2024
DJI introduceert de handzame selfie-drone DJI Neo
Entertainment03.09.2024
Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel
Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zangGadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Gadgets01.08.2024
DJI Neo gelekt: kleinste, betaalbare drone van DJI
Events24.07.2024
Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones
Gadgets04.07.2024
Deze droneshow is van een nieuw niveau
Gadgets02.07.2024
Drone-merk DJI lijkt fietsen te willen gaan maken
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024