Bibliotheken breiden digitale informatiepunten uit

Bibliotheken breiden digitale informatiepunten uit

Voor hulp bij vragen over QR-code en DigiD

Vorig artikel Volgend artikel

Nog meer bibliotheken in ons land gaan informatiepunten opzetten waar mensen terecht kunnen die over weinig digitale vaardigheden beschikken. Dat is hard nodig, want niet iedere consument kan overweg met digitale producten. En die worden steeds belangrijker, zeker nu iedere consument niet meer zonder DigiD en QR-code kan. Het ministerie van Binnenlandse Zaken trekt daarom extra geld uit voor de 'Informatiepunten Digitale Overheid' in de bibliotheken. Die informatiepunten zijn er al op veel plekken, maar worden nu verder uitgebreid. De hulp hier is en blijft gratis en is ook toegankelijk voor burgers die geen lid zijn van een bibliotheek.

Digitale vaardigheden van Nederlanders over algemeen goed

Met onze digitale vaardigheden zit het overigens bes goed. Het gaat om een specifieke groep mensen die moeite hebben met de basis vaardigheden, vooral 75+'ers kunnen nog hulp gebruiken. Nederland behoort tot de Europese landen met het grootste aandeel inwoners dat vaardig is met het gebruik van internet en software. De helft van de 16- tot 75-jarige Nederlanders had in 2019 meer dan basis digitale vaardigheden (bron: CBS). Het percentage Nederlanders met meer dan basis digitale vaardigheden is onder jongeren ruim vier keer zo groot als bij ouderen. Van de hoogopgeleiden heeft 68 procent digitale vaardigheden boven het basisniveau, dat is ruim twee keer meer dan onder laagopgeleiden.


Informatiepunt Digitale Overheid: wat is dat?

De informatiepunten in de bibliotheken zijn opgezet voor iedereen die hulp nodig heeft bij vragen over zaken die gerelateerd zijn aan de overheid. Denk hierbij onder andere aan:

  • DigiD
  • QR-code
  • Belastingen en toeslagen
  • Zorg
  • Werk of uitkering
  • AOW-aanvragen
  • Verkeersboetes
  • Inburgering
  • Coronacheck en coronabewijs

De bibliotheken organiseren ook cursussen voor mensen zonder digitale vaardigheden en specifieke trainingen in het omgaan met de websites van de overheid (Digisterker).


Meer coronagerelateerde vragen

De bibliotheken krijgen steeds meer aan corona gerelateerde vragen. Voor het aanmaken van een QR-code heb je niet alleen een DigiD nodig, maar ook een smartphone en de CoronaCheck-app. Niet alle consumenten weten hoe dit werkt of lukt het om een code aan te maken. Daarvoor kunnen zij terecht bij zo'n informatiepunt. Er is overigens ook een telefoonnummer beschikbaar voor burgers die hun vraag liever telefonisch stellen: 0800-0234444, het Digitaal Hulpplein.

De Informatiepunten Digitale Overheid zijn er voor mensen moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid. De Informatiepunten zijn ondergebracht in de bibliotheken. Daarmee zijn ze laagdrempelig en kunnen mensen er makkelijk binnenlopen. De medewerkers van de bibliotheek zijn speciaal getraind op vraagherkenning en zakelijke empathie. En ze weten goed wat de aangesloten overheidsinstanties doen. Ze kunnen mensen verwijzen naar het maatschappelijk middenveld of naar de juiste overheidsinstantie als vragen heel specifiek zijn.
- Marcel Pellicaan, Manifestgroep programmamanager Digitale Inclusie
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies