Apple's strategie om alles maar duurder te maken blijft werken

Apple's strategie om alles maar duurder te maken blijft werken

Waar houdt het op?

Vorig artikel Volgend artikel

Apple's cijfers over het derde kwartaal werden gisteren bekend gemaakt en daaruit bleek dat er 20 procent meer om is gezet dan in het jaar hiervoor. Hebben ze dan meer iPhones verkocht? Nee hoor, zo blijkt. Het enige verschil tussen dit jaar en vorig jaar is dat elke iPhone gewoon een stuk duurder is geworden.

Als je er bij stilstaat is dat eigenlijk je reinste waanzin, dat de immens populaire smartphones alleen maar duurder worden terwijl de onderscheidende aspecten van iPhones ten opzichte van de concurrentie alleen maar minder worden. Maar het werkt: Apple is premium, en heeft het blijkbaar niet nodig om de gebruikelijke mechanismen van vraag, aanbod en waardebepaling op basis van features en design te volgen. Je koopt Apple blijkbaar omdat je het kunt betalen. Omdat je dat altijd al hebt gedaan. Omdat de hogere kosten toch uitgesmeerd worden over je abonnement. Noem maar een reden, maar het zorgt er voor dat Cook & Co. lachend naar de bank gaan aan het einde van elk kwartaal.

Cijfers niet nodig

Apple is inmiddels zelfs zover dat ze hebben aangekondigd dat ze geen specifieke cijfers meer bekend gaan maken over de aantallen toestellen die ze verkocht hebben. Volgens Tim Cook is het "niet meer zo relevant is" voor de gezondheid van het bedrijf. Als investeerders en analisten maar weten dat er meer dollars zijn binnengeharkt dan vorig jaar is het wel goed, zo vindt Apple. Je wordt natuurlijk niet het eerste bedrijf dat een biljoen dollar waard is zonder dingen anders te doen dan anderen, maar de mensen die hun informatie halen uit precies de gegevens die Apple niet meer wil vrijgeven vinden daar toch wat van.

Niemand is onschendbaar, ook Apple niet, dus de beurzen hebben gereageerd en het aandeel heeft een paar procent aan waarde verloren, wat in het geval van Apple neerkomt op miljarden. Of daar nog een grotere reactie op komt valt nog te bezien, maar in de tussentijd worden de nieuwe producten toch massaal ingeslagen door consumenten. Naarmate de goedkoopste Apple-optie in prijs blijft stijgen komen er steeds betere alternatieven, of het nu is voor de iPhone, de iPad Pro of de Macbook. Van die laatste twee zijn er net nieuwe versies aangekondigd, die ook weer tussen de 150 en 200 euro duurder zijn - op hun goedkoopst - dan de oudere versies. Natuurlijk wordt het spul steeds beter, maar dat van de concurrentie ook. En die blijven niet maar elk jaar de prijs verhogen, in elk geval niet met zoveel als Apple durft. Hoe ver kunnen ze in Cupertino nog gaan voordat mensen toch maar een alternatief gaan zoeken? Je zou zeggen dat ze niet verder kunnen gaan, maar ja, dat zeiden we vorig jaar ook al.

[Afbeeldingen © Apple]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies