Hoe kan Apple 62% van de wereldwijde smartphone-winst pakken?

Hoe kan Apple 62% van de wereldwijde smartphone-winst pakken?

Weet je meteen hoeveel je te veel betaalt voor je iPhone

Vorig artikel Volgend artikel

De cijfers van marktonderzoeker Counterpoint laten zien dat Apple in het tweede kwartaal van 2018 de allermeeste winst heeft gemaakt. De cijfers: Apple heeft 43 procent van de telefoonmarkt in handen als het gaat om toestellen van 400 dollar en meer. Ter vergelijking: Samsung heeft 24 procent nodig voor een tweede plek en daar achteraan komen ook niet geheel verrassend het Chinese trio Huawei, Oppo en Xiaomi met nog kleinere percentages.

Het premium segment (tussen de 600 en 800 dollar) wordt grotendeels door Apple en Samsung verdeeld. Apple pakt daar 44 procent van, tegenover Samsung's 41 procent. Dan is er nog ultra-premium: 800 dollar en meer. Dat segment is voor 88 procent in handen van Apple, met dank aan de iPhone X.

Gemiddeld aandeel, hele hoge winstmarge

Als je die cijfers vergelijkt met de winstmarges, dan is het wel echt opvallend om te zien dat Apple dus 62 procent (net geen twee-derde) van alle winst in de smartphonemarkt opstrijkt. Samsung heeft een schamele 17 procent van alle winst. De verklaring is simpel: Apple-fans geven blijkbaar graag veel te veel geld uit voor hun merkbeleving. En voor de goede orde: ik zeg dat als iemand die ook vuistdiep (en niet verder, anders wordt mijn nieuwe Apple Watch vies) in het ecosysteem zit.

Bij Apple wordt altijd gezegd dat het merk er alles aan doet om zo premium mogelijk uit de hoek te komen, dat het een 'aspirational brand' wil zijn. Deze cijfers laten zien dat het gelukt is. Om een lang verhaal kort te maken: Apple's spullen zijn absurd veel duurder dan ze hoeven te zijn, gewoon omdat het kan. Omdat we het toch betalen, want we willen Apple. Er is geen andere manier om zo'n grote winstmarge te verklaren.

Persen tot er niks meer uit de steen komt

Het klopt ook: Apple doet er alles aan om je met de details extra geld uit de tas te kloppen. Een mooi voorbeeld is de dongle die je nodig hebt om in de nieuwe iPhones een ouderwetse koptelefoon te gebruiken. Die kost in de winkel een tientje, wat betekent dat de productiekost vermoedelijk ongeveer 30 cent is. Krijg je niet bij je nieuwe toestel van tussen de 1100 en 1650(!) euro. Moet je los kopen. Oplaadkabels? Prullen die altijd breken en door een constante rotatie van aansluitingen bijna gegarandeerd over een paar jaar niet meer bruikbaar zijn. Reparaties? Ongeveer 300 procent duurder dan bij de beun die met dezelfde materialen werkt maar dat niet mag want redenen. Garantie? Kun je kopen, anders moet je iPhone bij klachten een inspectie doorstaan waar de Amerikaanse TSA een puntje aan kan zuigen voordat er kosteloos iets gefixt wordt.

Maar goed, je wordt niet zomaar het eerste biljoenenbedrijf ter wereld. En het is niet alsof Apple prullen maakt: de smartphones, Apple Watches en Macbooks zijn oprecht mooie apparaten. Ze zouden echter ook gewoon allemaal een (paar) honderd euro goedkoper kunnen zijn, zoals zoveel andere kleinere hardware-makers op steeds overtuigendere wijze blijven bewijzen.

Het verschil tussen een iPhone Xs en een willekeurig ander Android-toestel van meer dan 500 euro uit 2018 is verwaarloosbaar, maar toch betalen we als Apple-fanaten de hoofdprijs. Omdat het kan. Omdat je wil laten zien dat je zonder morren het dubbele betaalt om die extra twee procent afwerking te hebben ten opzichte van de al fantastische alternatieven. Dan moet je het eigenlijk ook zelf weten. Het is alleen verrassend dat nog steeds zo veel mensen het doen. De markt is inmiddels dusdanig gedemocratiseerd dat er weinig rationele argumenten meer zijn om voor Apple te kiezen. Behalve als je altijd al voor Apple hebt gekozen.

[Afbeeldingen © Apple]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies