De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Digitale audio, het streamen van ondermeer muziek en podcasts, maakt een steeds groter deel uit van onze mediaconsumptie. Die ook meer en meer plaatsvindt via voice-gestuurde devices als smart speakers, smartphones en andere connected devices.
Omdat het gebruik daarvan vaak screenless gebeurt, vraagt deze ontwikkeling van merken een primair op audio gerichte strategie. Om de verschillende merken en bedrijven kennis te laten maken met de creatieve mogelijkheden van digital audio, organiseert Spotify Nederland sinds kort 3D Audio Workshops.
Audio only
Een Amerikaans onderzoek van Mindshare uit 2019 liet zien dat audio-only advertising niet alleen een meer emotionele reactie teweeg brengt dan louter visuele advertising, maar gemiddeld ook 18% meer positieve emotionele respons oproept. Calls-to-action in audio ads zijn voor consumenten bij uitstek positieve ervaringen, concludeert het bureau. Toch worstelen marketeers vaak nog met ‘sonic branding’ en hoe audio advertising op Spotify zo effectief mogelijk in te zetten. In een wereld waar de contactmomenten met consumenten steeds vaker screenless zijn, is het belangrijk dat merken zich ook op non-visuele media profileren.
Choukri Hachchi, Marketing Manager Studios bij The Walt Disney Company: “De 3D audio ad die wij tijdens de Spotify workshop geproduceerd hebben, is een groot succes. The force is strong in audio! We hebben The Rise of Skywalker tot leven gebracht door de klassieke Star Wars geluidseffecten, de epische soundtrack en de impactvolle voice-over uit te voeren in 3D audio. Het is heel tof om te ervaren hoe je met het gebruik van 3D audio een blijvende indruk achterlaat bij de luisteraar.”
De campagne blijft op Spotify lopen ook nu Star Wars: The Rise of Skywalker is uitgebracht, hiervoor is de call-to-action in de audio ad aangepast.
Media Mix
Rachel de Jonge, Sales Director Nederland bij Spotify: “Er is voor veel merken nog een wereld te winnen als het aankomt op het optimaal benutten van de creatieve mogelijkheden rond digital audio. Merken hebben de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het creëren van visual branding en een groot deel van hun advertising budget geïnvesteerd in visuele kanalen. Het ontwikkelen van een audio-first marketingstrategie is cruciaal in een medialandschap waarin connected devices en smart speakers oprukken. Audio advertising speelt hierin vanzelfsprekend een prominente rol. Spotify zal dit jaar meer 3D Audio Workshops organiseren voor merken die meer willen weten over de kracht van audio, en hoe audio optimaal ingezet kan worden als onderdeel van de media mix.
[Fotocredits © DaveFerencik – Adobe Stock]
Verder lezen over Merken
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Lifestyle03.02.2023
Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben
DC Business19.12.2022
Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over Nederland
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024