Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Deze zaterdag heeft ook NRC-Next zich geschaard bij de kranten die hun papieren editie digitaal op iPad ter beschikking stellen. De NRC en de Telegraaf waren al zo ver. Veel Nederlandse kranten hedden al veel eerder hun edities met PDF’s elektronisch ter beschikking voor downloaden. Dus alle kranten kunnen nu zo’n beetje de hele wereld met hun voor papier opgemaakte krant digitaal bedienen en steeds meer kranten komen met overeenkomstige iPad Apps.
Let wel deze iPad-apps passen volledig in de oude denkwereld van de papieren kranten: gewoon de krant één maal per dag opmaken voor de drukpers, dan een digitale versie “printen” met als enige hyperlink in een venster met gemakkelijk leesbare letter het artikel presenteren, inclusief de foto’s en soms advertenties. De edities dan verkopen in abonnement of tegen een “losse” verkoop prijs. Bij de nieuwe iPad-app van NRC-next is dat €0,79 per editie. Die prijs is lager dan de prijs in de kiosk, maar daarvoor hoeft de uitgever niet te drukken en niet te verspreiden. Het is het vertrouwde proces en dus leidt het tot een “facade van rust” in het voor de traditionele uitgevers tot nu toe zo hectische internet tijdperk.
Waar leidt dit toe?
De papieren krant is natuurlijk een prachtig product. Het komt op een vast tijdstip, waardoor je het als lezer mooi kan inpassen in je dagelijkse tijdsbestedingspatroon. Je kunt in de krant even wegdwalen: een moment van rust. Ze geven de lezer een mooi browsend overzicht van het aanbod: zodra je het in handen hebt, pusht het de informatie naar de lezer. Men zoomt in op de artikelen die men wil lezen en de foto’s die men mooi/interessant vindt. Het is mooi afgebakend: je heb hem meestal gewoon uit en legt hem dan, hopelijk voor de redactie, tevreden weg. Kortom het geeft de lezer het gevoel van autoriteit en kwaliteit. Daar kan menig internet product niet aan tippen, daar is alles pull en moet je voor het raadplegen in een redelijke interactieve stemming zijn en dat ben je nu eenmaal niet de hele dag.
Er is dus alle reden om dat product, met al die prachtige eigenschappen, gewoon te kopiëren naar hét browsende elektronische device van dit moment, de populaire iPad! Voor de uitgevers nog eens prachtig dat Apple heeft bepaald dat alle Apps via hun store moeten, zodat het eenvoudig is om er geld voor te vragen en eenvoudig af te rekenen. (Voor de andere tablets gaat dat ingewikkelder worden!). Kortom een walhalla voor uitgevers. Er zullen ongetwijfeld ook een categorie lezers zijn die, nu het zo eenvoudig on-line beschikbaar komt, zullen aanhaken (extra omzet en bereik) en er zal een categorie gebruikers zijn die eigenlijk wel willen overstappen van de gedrukte naar de iPad versie (kannibalisme). Dat laatste is overigens gewoon oplosbaar, omdat het nu al zo is dat de kosten van drukken en distribueren zo hoog zijn, dat gewoon alle (2-jarige) abonnees gratis een iPad krijgen en dan de krant on-line krijgen geleverd. Want daar kan alleen in rendement geoogst worden als de krant geen enkele druk en distributie kosten meer heeft. Want het is nog steeds redelijk kwellend om een deel van je abonnees naar de elektronische versie te laten gaan, maar de hele infrastructuur van drukken en distribueren in stand te moeten houden. Ik ben benieuwd welke Nederlandse uitgever dat als eerste durft te doen; de New York Times heeft zo’n scenario al wel in de planning zitten. De eerste bewegingen zijn er wel, ook bij de NRC.
Maar dat kan niet het eindstadium zijn van de iPad-krant. Ten eerste mist de dagelijks te downloaden digitale versie iedere vorm van in web 2.0 gebruikelijke interactie met de lezers: niet de mogelijkheid om een artikel door te zetten naar Twitter, Hyves of Facebook. Geen mogelijkheid om een reactie te geven. Je kan er op wachten dat deze functionaliteit er snel aan zal worden toegevoegd. Waarom dat nu al niet zit in de aangeboden iPad versie is een raadsel en zegt mogelijk iets over de manier waarop een traditionele redactie nog steeds naar internet en Social Media kijkt. In iedere geval is het knap lastig dat je ook nog reacties van je lezers in de gaten moet gaan houden!
Verder is het voor de hand liggend dat de nu één-op-één gekopieerde tekst/foto’s uit de papieren versie zal worden uitgebreid met links naar albums met meer foto’s. Immers, die heeft de redacteur toch ook al op zijn schem gehad en een keuze uit moeten maken. Dit geldt ook voor video’s want ook die behoren inmiddels tot de normale bronnen van een nieuwsredactie met heel veel aanbod. Als een redacteur foto’s kan selecteren, kan ze dat ook doen met videos. Die kunnen niet in de krant maar wel voor de iPad beschikbaar komen. En dus eigenlijk ook alle hyperlinks naar bronnen, en eerdere artikelen over het onderwerp. Let wel, de redactie heeft bij het maken van het artikel, tenzij hij/zij “copy/paste” doet met ANP berichten, die links ook zelf afgelopen en op zijn scherm gehad. Niet veel extra werk, functionaliteit voor de iPad standaard, dus dat gaat komen. Ook hier de vraag waarom NRC.next dat in de nieuwe applicatie nog niet heeft gedaan. Het zou mij niet verbazen dat de gebruikelijk aanwezige mastodonten van redactionele ICT-systemen dat verhinderen, of slechts tegen enorme kosten mogelijk kunnen maken voor de redacteur.
Nu het product online is komt de redactie ogenblikkelijk voor een dilemma. Ja, de zaktijden voor de drukpersen zijn hard, maar als er een uur na publicatie van een iPad editie een update nodig is van een tekst, waarom dan niet aangepast. En als je daar eenmaal aan begint gaat het editie-stelsel natuurlijk schuiven, voor je het weet is de reactie 24/24uur bezig de iPad-versie van de krant aan te passen en aan te vullen.
En dan zal het verder onvermijdelijk zijn om je redacteuren steeds meer met blogs als “sterren” te positioneren met authoriteit op bepaalde deelgebieden. Dat zal de marketing motor worden achter het (on-line) succes van je product. Doe je dat in de nu gelanceerde iPad applicatie (dan is het versterkend, maar lijkt het niet meer op het oude gedrukte product) of maak je daarvoor een aparte applicatie. NRC.next heeft voor de laatste strategie gekozen. Laten we ze volgen of dat een goede keuze is.
Tenslotte, hoeveel intelligentie voor de gebruiker wil men in gaan bouwen: verwijzingen naar soortgelijke onderwerpen, wordclouds, time-lines, verklarende dictionaires, dossiers, topics, meest bekeken, waarderingen e.d. Dat gaat vooral ook over wat een gemiddelde iPad-gebruiker nu en in de toekomst van een iPad applicatie verwacht. En dan heeft het mogelijk zin om naast de iPad ook altijd een goede internet-site te hebben die daar naadloos bij aansluit. Die website is mogelijk dan voor een groot deel “slechts” een effectief marketing en search-engine instrument voor uiteindelijk je betaalde iPad App. Het blijven voor de krantenwereld interessante tijden! Er is nog veel te doen aan creatieve volgende stappen.
En nu maar hopen dat de zo aangeboden on-line kranten niet eenvoudig in een alternatief circuit gratis te downloaden beschikbaar komen. Ook bij de kranten-industrie zal het download virus van de muziek-industrie wel eens tot besmetting kunnen leiden. De enige manier om dat te ‘repareren’ is nu al op zoek te gaan naar meer uniek toegevoegde waarde, maar waarschijnlijk zal men wel in de gebruikelijke geconditioneerde reflex vallen van het eisen van meer overheidsbescherming en een heksenjacht op de overtreders. We wensen de kranten-redacties veel wijsheid toe.
Verder lezen over iPad
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024
iPhone gaat helpen tegen wagenziekte
Mobile16.05.2024
iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Gadgets07.05.2024