Media21.11.2010

NRC-Next heeft zijn digitale iPad-krant


nrc-next-heeft-zijn-digitale-ipad-krant.jpg
nrc-next-heeft-zijn-digitale-ipad-krant.jpg

Deze zaterdag heeft ook NRC-Next zich geschaard bij de kranten die hun papieren editie digitaal op iPad ter beschikking stellen. De NRC en de Telegraaf waren al zo ver. Veel Nederlandse kranten hedden al veel eerder hun edities met PDF’s elektronisch ter beschikking voor downloaden. Dus alle kranten kunnen nu zo’n beetje de hele wereld met hun voor papier opgemaakte krant digitaal bedienen en steeds meer kranten komen met overeenkomstige iPad Apps.

Let wel deze iPad-apps passen volledig in de oude denkwereld van de papieren kranten: gewoon de krant één maal per dag opmaken voor de drukpers, dan een digitale versie “printen” met als enige hyperlink in een venster met gemakkelijk leesbare letter het artikel presenteren, inclusief de foto’s en soms advertenties. De edities dan verkopen in abonnement of tegen een “losse” verkoop prijs. Bij de nieuwe iPad-app van NRC-next is dat €0,79 per editie. Die prijs is lager dan de prijs in de kiosk, maar daarvoor hoeft de uitgever niet te drukken en niet te verspreiden. Het is het vertrouwde proces en dus leidt het tot een “facade van rust” in het voor de traditionele uitgevers tot nu toe zo hectische internet tijdperk.

Waar leidt dit toe?

De papieren krant is natuurlijk een prachtig product. Het komt op een vast tijdstip, waardoor je het als lezer mooi kan inpassen in je dagelijkse tijdsbestedingspatroon. Je kunt in de krant even wegdwalen: een moment van rust. Ze geven de lezer een mooi browsend overzicht van het aanbod: zodra je het in handen hebt, pusht het de informatie naar de lezer. Men zoomt in op de artikelen die men wil lezen en de foto’s die men mooi/interessant vindt. Het is mooi afgebakend: je heb hem meestal gewoon uit en legt hem dan, hopelijk voor de redactie, tevreden weg. Kortom het geeft de lezer het gevoel van autoriteit en kwaliteit. Daar kan menig internet product niet aan tippen, daar is alles pull en moet je voor het raadplegen in een redelijke interactieve stemming zijn en dat ben je nu eenmaal niet de hele dag.

Er is dus alle reden om dat product, met al die prachtige eigenschappen, gewoon te kopiëren naar hét browsende elektronische device van dit moment, de populaire iPad! Voor de uitgevers nog eens prachtig dat Apple heeft bepaald dat alle Apps via hun store moeten, zodat het eenvoudig is om er geld voor te vragen en eenvoudig af te rekenen. (Voor de andere tablets gaat dat ingewikkelder worden!). Kortom een walhalla voor uitgevers. Er zullen ongetwijfeld ook een categorie lezers zijn die, nu het zo eenvoudig on-line beschikbaar komt, zullen aanhaken (extra omzet en bereik) en er zal een categorie gebruikers zijn die eigenlijk wel willen overstappen van de gedrukte naar de iPad versie (kannibalisme). Dat laatste is overigens gewoon oplosbaar, omdat het nu al zo is dat de kosten van drukken en distribueren zo hoog zijn, dat gewoon alle (2-jarige) abonnees gratis een iPad krijgen en dan de krant on-line krijgen geleverd. Want daar kan alleen in rendement geoogst worden als de krant geen enkele druk en distributie kosten meer heeft. Want het is nog steeds redelijk kwellend om een deel van je abonnees naar de elektronische versie te laten gaan, maar de hele infrastructuur van drukken en distribueren in stand te moeten houden. Ik ben benieuwd welke Nederlandse uitgever dat als eerste durft te doen; de New York Times heeft zo’n scenario al wel in de planning zitten. De eerste bewegingen zijn er wel, ook bij de NRC.

Maar dat kan niet het eindstadium zijn van de iPad-krant. Ten eerste mist de dagelijks te downloaden digitale versie iedere vorm van in web 2.0 gebruikelijke interactie met de lezers: niet de mogelijkheid om een artikel door te zetten naar Twitter, Hyves of Facebook. Geen mogelijkheid om een reactie te geven. Je kan er op wachten dat deze functionaliteit er snel aan zal worden toegevoegd. Waarom dat nu al niet zit in de aangeboden iPad versie is een raadsel en zegt mogelijk iets over de manier waarop een traditionele redactie nog steeds naar internet en Social Media kijkt. In iedere geval is het knap lastig dat je ook nog reacties van je lezers in de gaten moet gaan houden!

Verder is het voor de hand liggend dat de nu één-op-één gekopieerde tekst/foto’s uit de papieren versie zal worden uitgebreid met links naar albums met meer foto’s. Immers, die heeft de redacteur toch ook al op zijn schem gehad en een keuze uit moeten maken. Dit geldt ook voor video’s want ook die behoren inmiddels tot de normale bronnen van een nieuwsredactie met heel veel aanbod. Als een redacteur foto’s kan selecteren, kan ze dat ook doen met videos. Die kunnen niet in de krant maar wel voor de iPad beschikbaar komen. En dus eigenlijk ook alle hyperlinks naar bronnen, en eerdere artikelen over het onderwerp. Let wel, de redactie heeft bij het maken van het artikel, tenzij hij/zij “copy/paste” doet met ANP berichten, die links ook zelf afgelopen en op zijn scherm gehad. Niet veel extra werk, functionaliteit voor de iPad standaard, dus dat gaat komen. Ook hier de vraag waarom NRC.next dat in de nieuwe applicatie nog niet heeft gedaan. Het zou mij niet verbazen dat de gebruikelijk aanwezige mastodonten van redactionele ICT-systemen dat verhinderen, of slechts tegen enorme kosten mogelijk kunnen maken voor de redacteur.

Nu het product online is komt de redactie ogenblikkelijk voor een dilemma. Ja, de zaktijden voor de drukpersen zijn hard, maar als er een uur na publicatie van een iPad editie een update nodig is van een tekst, waarom dan niet aangepast. En als je daar eenmaal aan begint gaat het editie-stelsel natuurlijk schuiven, voor je het weet is de reactie 24/24uur bezig de iPad-versie van de krant aan te passen en aan te vullen.

En dan zal het verder onvermijdelijk zijn om je redacteuren steeds meer met blogs als “sterren” te positioneren met authoriteit op bepaalde deelgebieden. Dat zal de marketing motor worden achter het (on-line) succes van je product. Doe je dat in de nu gelanceerde iPad applicatie (dan is het versterkend, maar lijkt het niet meer op het oude gedrukte product) of maak je daarvoor een aparte applicatie. NRC.next heeft voor de laatste strategie gekozen. Laten we ze volgen of dat een goede keuze is.

Tenslotte, hoeveel intelligentie voor de gebruiker wil men in gaan bouwen: verwijzingen naar soortgelijke onderwerpen, wordclouds, time-lines, verklarende dictionaires, dossiers, topics, meest bekeken, waarderingen e.d. Dat gaat vooral ook over wat een gemiddelde iPad-gebruiker nu en in de toekomst van een iPad applicatie verwacht. En dan heeft het mogelijk zin om naast de iPad ook altijd een goede internet-site te hebben die daar naadloos bij aansluit. Die website is mogelijk dan voor een groot deel “slechts” een effectief marketing en search-engine instrument voor uiteindelijk je betaalde iPad App. Het blijven voor de krantenwereld interessante tijden! Er is nog veel te doen aan creatieve volgende stappen.

En nu maar hopen dat de zo aangeboden on-line kranten niet eenvoudig in een alternatief circuit gratis te downloaden beschikbaar komen. Ook bij de kranten-industrie zal het download virus van de muziek-industrie wel eens tot besmetting kunnen leiden. De enige manier om dat te ‘repareren’ is nu al op zoek te gaan naar meer uniek toegevoegde waarde, maar waarschijnlijk zal men wel in de gebruikelijke geconditioneerde reflex vallen van het eisen van meer overheidsbescherming en een heksenjacht op de overtreders. We wensen de kranten-redacties veel wijsheid toe.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over iPad

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Gamen op iPad is een stuk aantrekkelijker geworden, want de Epic Games Store is nu beschikbaar op de tablet van Apple.

Gaming17.09.2024

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Snapchat heeft na dertien jaar eindelijk een iPad-app uitgebracht. Het social medium lanceerde 13 jaar geleden zijn iPhone-app en nu volgt die voor de tablet van Apple.

Social Media28.08.2024

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Apple heeft vandaag, zoals verwacht, zijn nieuwe iPads gepresenteerd. De iPad Pro (met M4-chip) is een krachtig nieuw model verkrijgbaar in zilver en spacezwart, en die komt in 2 formaten: een lekker ruim 13‑inch model of het wat meer handzame 11‑inch model.

Gadgets07.05.2024

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Nieuwe Pro's & Air's