Marketing06.10.2016

Like my addiction: Instagram-campagne raakt doel


Zon, zee en verslaving in foto's

Instagram is uitermate geschikt om te laten zien dat het goed met je gaat, dus du moment dat een meisje genaamd Louise Delage haar profiel online zette met daarop mooie foto’s van exotische locaties, feestjes en boten begonnen de likes en volgers binnen te stromen. De Franse had zo een paar tienduizend volgers en dus zou je zeggen dat het een duidelijk verhaal is van Insta-succes. Zeg nou zelf, dat ziet er toch allemaal zwaar gezellig uit?

Campagne

Als je echter goed keek naar de posts viel er op een gegeven moment iets op. Op 95 procent van de foto’s had mevrouw Delage iets van drank in haar handen of was er alcohol in beeld. Stukje bij beetje bleek dat het helemaal niet om een Française met een topleven ging, maar om een campagne van het Addict Aide, een organisatie die zich inzet om mensen (en vooral jongeren) bewust te maken van de gevaren van verslaving.

Eén op vijf sterfgevallen bij jongeren is te wijten aan een vorm van verslaving, zo claimt de organisatie, dus op deze manier proberen ze de aandacht te krijgen van jongeren die zo’n lifestyle met elke dag drank wel zien zitten zonder zich te realiseren wat voor ellende ze zich op de hals kunnen halen. Kijk de video hieronder om precies te zien hoe het is opgezet.

Het maakt nog maar eens duidelijk dat Instagram niet meer zo zuiver is als het ooit was: echte fenomenen worden inmiddels afgewisseld met gesponsorde content en andere vormen van commercie. Daar mogen we nu dus ook campagnes van overheden en andere instanties aan toevoegen, dus het blijft handig om je altijd af te vragen waar je eigenlijk naar aan het kijken bent. Of je geniet gewoon van de plaatjes en denkt er niet al te lang bij na, dat mag natuurlijk ook.

[Afbeeldingen © Addict Aide]

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne