Advertising30.08.2016

Sponsored social media posts: zijn het nu advertenties of niet?


Onduidelijkheid troef in sponsored content

Als Kim Kardashian zegt dat ze een bepaald merk fantastisch vindt en dat ze er niet zonder kan, doet dat wonderen. Zij (en haar zussen) hebben een dusdanige invloed dat het wel wat mag kosten om hen zover te krijgen iets positiefs te zeggen over je product. Kosten: 75.000 dollar per uiting. Levert ook wat op natuurlijk met die miljoenen volgers die alles eten wat de gezusters Kardashian hen voorschotelen, maar steeds vaker zie je ergens in de post toch #ad staan. Ook #sponsored en alle afkortingen daarvan zoals #spon en #sp worden gebruikt, net zoals veel social media-sterren duidelijk maken dat ze een cadeau hebben gekregen van een bedrijf.

Waakhonden

Wie zit ze op de hielen? In de Verenigde Staten is er de FTC, die de regels beheert, en non-profit waakhond Thruthinadvertising.org die achter mensen aangaan die het zo nauw niet nemen met de regels en richting bedrog beginnen af te dwalen. Dat gebeurt niet alleen in de Verenigde Staten: in Nederland is er bijvoorbeeld de Reclamecode Social Media, die heel duidelijk maakt wat de spelregels zijn.

Voor de grotere vloggers en andere mensen met een groot gevolg op social media is het wel zo handig om te weten dat je #adv of #spon moet gebruiken in je posts. Het probleem is natuurlijk dat de regelgeving nooit snel genoeg is om de realiteit bij te houden en er dus altijd grijze gebieden zijn, zelfs in de regels die al bestaan. Dat maakt het voor de overkoepelende bureau’s die sponsored content op social media mogelijk maken lastig om te voorzien wat problemen gaat opleveren totdat ze in de kraag gegrepen worden.

Wat zijn de regels?

Er is duidelijk behoefte aan een standaard, niet alleen in de Verenigde Staten waar dat soort zaken altijd rechtsgevoelig liggen, maar ook wereldwijd. Het zou onnozel zijn om alle pijntjes en problemen die de geschreven- en videomedia in de vorige eeuw hebben gehad als het gaat om reclame nog een keer dunnetjes over te doen op social media. Als iemand een vergoeding krijgt om iets te zeggen moet dat in één oogopslag duidelijk zijn, zo vinden veel reclame-experts en overheden.

Het gekke van dit hele verhaal is dat de volgers, die arme mensen die bedrogen worden door alle sterren, vloggers en bloggers waar ze fan van zijn, al die transparantie maar irritant vinden. Posts die netjes worden getagd hebben beduidend minder respons en de feedback die fans geven is dat ze zich niet gemakkelijk voelen bij het feit dat die persoon die ze zo hoog hebben zitten zich domweg laat betalen om te adverteren. Het afbreken van de illusie dat die mensen hun vrienden zijn die ze nooit zouden beliegen doet nog veel meer pijn dan dat ze belogen worden en het niet weten. Ignorance is, ook in 2016, dus nog steeds bliss.

[Afbeelding © Kim Kardashian West – Instagram]

Verder lezen over Instagram

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Threads is een vrij nieuw social medium, maar het telt al 150 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat is een flinke prestatie.

Social Media25.04.2024

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

Social Media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Threads toont eindelijk de trending topics

Threads had bij lancering heel veel vrij standaard social media-opties niet, maar daar komt steeds meer verandering in. Zo is binnenkort op Threads de optie om de trending topics te zien live. In de Verenigde Staten zien...

Social Media20.03.2024

Threads toont eindelijk de trending topics

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’