De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als Kim Kardashian zegt dat ze een bepaald merk fantastisch vindt en dat ze er niet zonder kan, doet dat wonderen. Zij (en haar zussen) hebben een dusdanige invloed dat het wel wat mag kosten om hen zover te krijgen iets positiefs te zeggen over je product. Kosten: 75.000 dollar per uiting. Levert ook wat op natuurlijk met die miljoenen volgers die alles eten wat de gezusters Kardashian hen voorschotelen, maar steeds vaker zie je ergens in de post toch #ad staan. Ook #sponsored en alle afkortingen daarvan zoals #spon en #sp worden gebruikt, net zoals veel social media-sterren duidelijk maken dat ze een cadeau hebben gekregen van een bedrijf.
Waakhonden
Wie zit ze op de hielen? In de Verenigde Staten is er de FTC, die de regels beheert, en non-profit waakhond Thruthinadvertising.org die achter mensen aangaan die het zo nauw niet nemen met de regels en richting bedrog beginnen af te dwalen. Dat gebeurt niet alleen in de Verenigde Staten: in Nederland is er bijvoorbeeld de Reclamecode Social Media, die heel duidelijk maakt wat de spelregels zijn.
Voor de grotere vloggers en andere mensen met een groot gevolg op social media is het wel zo handig om te weten dat je #adv of #spon moet gebruiken in je posts. Het probleem is natuurlijk dat de regelgeving nooit snel genoeg is om de realiteit bij te houden en er dus altijd grijze gebieden zijn, zelfs in de regels die al bestaan. Dat maakt het voor de overkoepelende bureau’s die sponsored content op social media mogelijk maken lastig om te voorzien wat problemen gaat opleveren totdat ze in de kraag gegrepen worden.
Wat zijn de regels?
Er is duidelijk behoefte aan een standaard, niet alleen in de Verenigde Staten waar dat soort zaken altijd rechtsgevoelig liggen, maar ook wereldwijd. Het zou onnozel zijn om alle pijntjes en problemen die de geschreven- en videomedia in de vorige eeuw hebben gehad als het gaat om reclame nog een keer dunnetjes over te doen op social media. Als iemand een vergoeding krijgt om iets te zeggen moet dat in één oogopslag duidelijk zijn, zo vinden veel reclame-experts en overheden.
Het gekke van dit hele verhaal is dat de volgers, die arme mensen die bedrogen worden door alle sterren, vloggers en bloggers waar ze fan van zijn, al die transparantie maar irritant vinden. Posts die netjes worden getagd hebben beduidend minder respons en de feedback die fans geven is dat ze zich niet gemakkelijk voelen bij het feit dat die persoon die ze zo hoog hebben zitten zich domweg laat betalen om te adverteren. Het afbreken van de illusie dat die mensen hun vrienden zijn die ze nooit zouden beliegen doet nog veel meer pijn dan dat ze belogen worden en het niet weten. Ignorance is, ook in 2016, dus nog steeds bliss.
[Afbeelding © Kim Kardashian West – Instagram]
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023