Sponsored social media posts: zijn het nu advertenties of niet?

Sponsored social media posts: zijn het nu advertenties of niet?

Onduidelijkheid troef in sponsored content

Vorig artikel Volgend artikel

Als Kim Kardashian zegt dat ze een bepaald merk fantastisch vindt en dat ze er niet zonder kan, doet dat wonderen. Zij (en haar zussen) hebben een dusdanige invloed dat het wel wat mag kosten om hen zover te krijgen iets positiefs te zeggen over je product. Kosten: 75.000 dollar per uiting. Levert ook wat op natuurlijk met die miljoenen volgers die alles eten wat de gezusters Kardashian hen voorschotelen, maar steeds vaker zie je ergens in de post toch #ad staan. Ook #sponsored en alle afkortingen daarvan zoals #spon en #sp worden gebruikt, net zoals veel social media-sterren duidelijk maken dat ze een cadeau hebben gekregen van een bedrijf.

Waakhonden

Wie zit ze op de hielen? In de Verenigde Staten is er de FTC, die de regels beheert, en non-profit waakhond Thruthinadvertising.org die achter mensen aangaan die het zo nauw niet nemen met de regels en richting bedrog beginnen af te dwalen. Dat gebeurt niet alleen in de Verenigde Staten: in Nederland is er bijvoorbeeld de Reclamecode Social Media, die heel duidelijk maakt wat de spelregels zijn.

Voor de grotere vloggers en andere mensen met een groot gevolg op social media is het wel zo handig om te weten dat je #adv of #spon moet gebruiken in je posts. Het probleem is natuurlijk dat de regelgeving nooit snel genoeg is om de realiteit bij te houden en er dus altijd grijze gebieden zijn, zelfs in de regels die al bestaan. Dat maakt het voor de overkoepelende bureau's die sponsored content op social media mogelijk maken lastig om te voorzien wat problemen gaat opleveren totdat ze in de kraag gegrepen worden.

Een betaald nummer over een hamburger. 1 Miljoen views. Wij weten het ook niet meer.

Wat zijn de regels?

Er is duidelijk behoefte aan een standaard, niet alleen in de Verenigde Staten waar dat soort zaken altijd rechtsgevoelig liggen, maar ook wereldwijd. Het zou onnozel zijn om alle pijntjes en problemen die de geschreven- en videomedia in de vorige eeuw hebben gehad als het gaat om reclame nog een keer dunnetjes over te doen op social media. Als iemand een vergoeding krijgt om iets te zeggen moet dat in één oogopslag duidelijk zijn, zo vinden veel reclame-experts en overheden.

Het gekke van dit hele verhaal is dat de volgers, die arme mensen die bedrogen worden door alle sterren, vloggers en bloggers waar ze fan van zijn, al die transparantie maar irritant vinden. Posts die netjes worden getagd hebben beduidend minder respons en de feedback die fans geven is dat ze zich niet gemakkelijk voelen bij het feit dat die persoon die ze zo hoog hebben zitten zich domweg laat betalen om te adverteren. Het afbreken van de illusie dat die mensen hun vrienden zijn die ze nooit zouden beliegen doet nog veel meer pijn dan dat ze belogen worden en het niet weten. Ignorance is, ook in 2016, dus nog steeds bliss.

[Afbeelding © Kim Kardashian West - Instagram]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies