Advertising30.08.2016

Sponsored social media posts: zijn het nu advertenties of niet?


Onduidelijkheid troef in sponsored content

Als Kim Kardashian zegt dat ze een bepaald merk fantastisch vindt en dat ze er niet zonder kan, doet dat wonderen. Zij (en haar zussen) hebben een dusdanige invloed dat het wel wat mag kosten om hen zover te krijgen iets positiefs te zeggen over je product. Kosten: 75.000 dollar per uiting. Levert ook wat op natuurlijk met die miljoenen volgers die alles eten wat de gezusters Kardashian hen voorschotelen, maar steeds vaker zie je ergens in de post toch #ad staan. Ook #sponsored en alle afkortingen daarvan zoals #spon en #sp worden gebruikt, net zoals veel social media-sterren duidelijk maken dat ze een cadeau hebben gekregen van een bedrijf.

Waakhonden

Wie zit ze op de hielen? In de Verenigde Staten is er de FTC, die de regels beheert, en non-profit waakhond Thruthinadvertising.org die achter mensen aangaan die het zo nauw niet nemen met de regels en richting bedrog beginnen af te dwalen. Dat gebeurt niet alleen in de Verenigde Staten: in Nederland is er bijvoorbeeld de Reclamecode Social Media, die heel duidelijk maakt wat de spelregels zijn.

Voor de grotere vloggers en andere mensen met een groot gevolg op social media is het wel zo handig om te weten dat je #adv of #spon moet gebruiken in je posts. Het probleem is natuurlijk dat de regelgeving nooit snel genoeg is om de realiteit bij te houden en er dus altijd grijze gebieden zijn, zelfs in de regels die al bestaan. Dat maakt het voor de overkoepelende bureau’s die sponsored content op social media mogelijk maken lastig om te voorzien wat problemen gaat opleveren totdat ze in de kraag gegrepen worden.

Wat zijn de regels?

Er is duidelijk behoefte aan een standaard, niet alleen in de Verenigde Staten waar dat soort zaken altijd rechtsgevoelig liggen, maar ook wereldwijd. Het zou onnozel zijn om alle pijntjes en problemen die de geschreven- en videomedia in de vorige eeuw hebben gehad als het gaat om reclame nog een keer dunnetjes over te doen op social media. Als iemand een vergoeding krijgt om iets te zeggen moet dat in één oogopslag duidelijk zijn, zo vinden veel reclame-experts en overheden.

Het gekke van dit hele verhaal is dat de volgers, die arme mensen die bedrogen worden door alle sterren, vloggers en bloggers waar ze fan van zijn, al die transparantie maar irritant vinden. Posts die netjes worden getagd hebben beduidend minder respons en de feedback die fans geven is dat ze zich niet gemakkelijk voelen bij het feit dat die persoon die ze zo hoog hebben zitten zich domweg laat betalen om te adverteren. Het afbreken van de illusie dat die mensen hun vrienden zijn die ze nooit zouden beliegen doet nog veel meer pijn dan dat ze belogen worden en het niet weten. Ignorance is, ook in 2016, dus nog steeds bliss.

[Afbeelding © Kim Kardashian West – Instagram]

Verder lezen over Instagram

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden