Marketing09.01.2019

​Het grootste e-commerce event van de BeNeLux: de Webwinkel Vakdagen 2019


Voor de 13e keer staat het grootste e-commerce event van de Benelux voor de deur: de Webwinkel Vakdagen 2019. Deze worden gehouden op woensdag 23 en donderdag 24 januari. Het is een evenement dat voor iedereen gratis te bezoeken is, je moet jezelf alleen wel vooraf even aanmelden.

Na veel succesvolle edities met vorig jaar zelfs een recordaantal van 12.542 bezoekers, volgt er dit jaar een nieuwe editie boordevol inspirerende sprekers, relevante thema’s en vele exposanten.

Centraal tijdens de Webwinkel Vakdagen staat natuurlijk e-commerce. Door de voortdurende groei van e-commerce en nieuwe digitale technologieën transformeert de samenleving en daarmee ook de manier waarop er wordt geconsumeerd. Hoe zorg je ervoor dat je bij kunt blijven en voldoet aan de verwachtingen van de consument?

De Webwinkel Vakdagen bezoeken

Zoals ieder jaar is er weer een keynotezaal, zijn er 11 lezingenzalen en is er volop ruimte voor exposanten. En is er de mogelijkheid om jezelf gratis aan te melden.

– Keynotezaal. Samen met Wijnand Jongen, CEO Thuiswinkel.org, delen de keynotesprekers hun visie en lange termijn strategie met alle aanwezigen.

– Lezingenzaal. In maar liefst 11 lezingenzalen zullen voornamelijk vraagstukken uit de dagelijkse praktijk aan bod komen waarbij de bezoeker direct toepasbare tips krijgt.

– Exposanten. Op de beursvloer vind je ruim 270 exposanten terug die e-commerce oplossingen bieden binnen diverse thema’s, van e-commerce platformen en logistiek tot betaalsystemen en marketing.

Een van de sprekers is Sander Ligthart, E-commerce & Digital marketing manager bij JOSH V. Hij bezoekt de Webwinkel Vakdagen al sinds 2010. “Ik weet nog dat ik versteld stond van de hoeveelheid aanbieders van de meest uiteenlopende tools om het online marketing en e-commerce vak goed uit te kunnen voeren. Tot op de dag van vandaag ben ik nog altijd een groot fan van een aantal van de tools die ik deze dag heb leren kennen. Daarom probeer ik de webwinkel vakdagen nog altijd ieder jaar te bezoeken. Nu inmiddels 9 jaar later ben ik gevraagd om te spreken op dit event, iets dat voor mij persoonlijk een hele mooie mijlpaal is.

E-commerce anno 2019

Vandaag de dag is het e-commerce landschap complex. Je bent als e-commerce manager anno 2019 niet meer alleen bezig met online verkopen van je producten. Iets dat Ligthart zeker beaamt. “Je bent bezig met het creëren van een journey die langs veel verschillende kanalen gaat. Zorg er dan ook voor dat al deze touchpoints goed op orde zijn en dat deze gemeten worden. Doordat de ervaring van de consument van de eerste kennismaking tot de support na een aankoop perfect is zal de klant eerder bij je terug komen en dus een loyale klant worden. Dit laatste is een breed maar zeer belangrijk begrip want wat is nu een loyale klant.

Ik heb hier persoonlijk lang en vaak over nagedacht. Ik heb me vaak afgevraagd of een loyale klant nu iemand is die regelmatig wat bij je koopt, of is het iemand die niet vaak koopt maar wel veel geld uit geeft? En als die persoon dan altijd in de final sale koopt, is deze klant dan ook nog loyaal? En wat als hij heel veel besteld maar 85% van zijn aankopen retour stuurt? En zo kunnen we nog wel even door gaan. Online is de loyale klant mijn inziens dus best wel complex. Ik raad je dan ook aan om hier goed over na te denken en dit voor jezelf vast te stellen.

Op basis van alle bovenstaande en nog meer data heb ik een algoritme gemaakt die bepaalt hoe loyaal mijn klant is. Zo ben ik erachter gekomen dat dit lang niet altijd de klant is die het meeste geld uitgeeft.

En als je deze klanten dan eenmaal hebt gedefinieerd wees er dan ook zuinig op, verwen ze en laat ze op alle mogelijke manieren zien dat je ze kent en waardeert. De kosten die je moet maken om een nieuwe klant te bereiken en deze een aankoop laten doen zijn gemiddeld 9 keer zo hoog als de kosten die je moet maken om een bestaande klant een aankoop te laten doen.

Daarnaast moet je ook blijven innoveren. Het e-commerce landschap veranderd altijd en ook nog eens in een razend tempo. Blijf dus lezen en blijf ontwikkelen. Dit is een van de moeilijkste dingen aan e-commerce maar voor mij persoonlijk ook meteen een van de leukste.

beursvloer-2018
beursvloer-2018

Persoonlijke aandacht

Cruciaal voor je retentie en het stimuleren van herhaal aankopen is het geven van persoonlijke aandacht. Dat is natuurlijk online het geval, dat is vooral de klant laten zien dat hij gekend en gewaardeerd wordt.

Doordat je de klant kent is het tegenwoordig voor elke webwinkel, groot of klein, mogelijk om deze klant ook persoonlijke aandacht te geven. Door een deel van je marketing te automatiseren is het mogelijk veel meer richting 1 op 1 marketing te gaan. Het aankoop en on-site gedrag van je klant zijn hiervoor al twee hele mooie bronnen. Je kunt je klant makkelijk via email, social en on site precies de producten laten zien die bij deze klant passen. Laat hem zien dat je alvast een voorselectie voor hem hebt gemaakt. Geef hem extra aandacht op belangrijke dagen zoals verjaardagen en jubilea van je eerste aankoop.

Wil je nog een stap verder gaan zijn er ook heel veel mogelijkheden om elke klant een gepersonaliseerde online expertise te bieden. Voor elke klant een andere homepage, andere indeling van menu’s, andere opbouw van categorieën en volgorde van producten op specifieke categorie pagina’s. Dit is echter wel weer een behoorlijke stap verder en vraagt vaak de nodige investeringen, hierdoor is dit nog niet voor alle webshops binnen handbereik.

Ook persoonlijke aandacht na de bestelling is in mijn ogen erg belangrijk. Vraag je klant een maand na een aankoop nog eens hoe zijn nieuwe product bevalt, dit hoeft ook niet direct met een call to action. Gewoon de vraag hoe bevalt je nieuwe outfit, als je vragen hebt of styling advies wilt weet je ons te vinden is genoeg. Je klant zal zich hierdoor zeker gewaardeerd voelen,” aldus Ligthart.

Meld jezelf gratis aan

Genoeg gehoord en wil je een bezoek aan de Webwinkel Vakdagen niet aan je voorbij laten gaan. Meld jezelf dan nu gratis aan als bezoeker voor de Webwinkel Vakdagen van 2019, gehouden op woensdag 23 en donderdag 24 januari. Een mooie plek om in een korte tijd kennis te maken met heel veel e-commerce oplossingen. In de BeNeLux is het eigenlijk de enige echte vakbeurs.

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over Webwinkel Vakdagen

Succesvolle editie van de Webwinkel Vakdagen: 2 dagen vol inspiratie

Na twee jaar keerden de Webwinkel Vakdagen eind juni dan eindelijk terug in originele vorm in de Utrechtse Jaarbeurs. Dagen met een volle beursvloer, vele bezoekers en inspirerende sprekers. Dé e-commerce beurs van de B...

Events18.08.2022

Succesvolle editie van de Webwinkel Vakdagen: 2 dagen vol inspiratie

​4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen

Het is bijna zover: op 29 en 30 juni vinden de Webwinkel Vakdagen weer plaats. Tijdens het grootste e-commerce event in de Benelux komen volop interessante en vooraanstaande sprekers vertellen over hun ervaringen. De mar...

Marketing21.06.2022

​4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen

​De voordelen van bug bounty-programma’s voor kleine en grote bedrijven

Hoge bomen vangen veel wind, maar dat wil niet zeggen dat ook de kleinere struiken wel eens de lijden hebben onder een storm. Plus, als het gaat om klantgegevens, dan maakt het niet uit hoe groot of klein je bent: dan mo...

Technology10.06.2022

​De voordelen van bug bounty-programma’s voor kleine en grote bedrijven

​Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan

Over een paar weken is het zover: de zomereditie van de Webwinkel Vakdagen vindt dan weer plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Ben je een online professional of ondernemer? Op het grootste e-commerce event van de Benelux do...

Marketing07.06.2022

​Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan

​Bezoek de Webwinkel Vakdagen: 3 tips!

Eind juni 2022 vinden de Webwinkel Vakdagen weer plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Hier hoor je alles over de laatste trends op het gebied van online shoppen en doe je volop inspiratie op tijdens lezingen van interessant...

Marketing12.05.2022

​Bezoek de Webwinkel Vakdagen: 3 tips!

​Digitale ambities? De Webwinkel Vakdagen komen er weer aan

Mensen waren al minder in fysieke winkels aan het shoppen, maar online heeft de laatste jaren helemaal een vlucht genomen. Het is voor iedereen met een retailhart dan ook belangrijk om online aanwezig te zijn. Twijfels?...

Events19.04.2022

​Digitale ambities? De Webwinkel Vakdagen komen er weer aan

Webwinkel Vakdagen Summer Edition: de line-up is compleet!

Het kan eindelijk weer: 7 & 8 juli aanstaande heeft OGZ de primeur en gaan de Webwinkel Vakdagen Summer Edition van start. In plaats van winterse omstandigheden hebben we hopelijk een heerlijk zonnetje. En omdat de beurs...

Marketing01.07.2021

Webwinkel Vakdagen Summer Edition: de line-up is compleet!

Alle seinen staan op groen voor de Webwinkel Vakdagen Summer Edition

Na een lange tijd van noodgedwongen afwezigheid opent de Webwinkel Vakdagen op 7 en 8 juli aanstaande haar deuren in Jaarbeurs Utrecht. Een bijzonder moment, met een iets andere datum en uitvoering dan je gewend bent. Da...

Events03.06.2021

Alle seinen staan op groen voor de Webwinkel Vakdagen Summer Edition

Grootste vakbeurs voor digital commerce gaat door