Marketing20.03.2018

​Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken


Dat de mogelijkheden binnen AdWords oneindig zijn weten we inmiddels wel, maar vandaag gaan we met jullie het onderwerp ‘Remarketing’ bespreken. Waarom dit voor jou als bedrijf onmisbaar is, de voor- en nadelen, maar ook hoe je dit in jouw strategie kan implementeren. We vinden online talloze lange (en vooral uitgebreide) artikelen met moeilijke termen hierover, maar wij gaan jullie in een notendop uitleggen wat het precies inhoudt. We snappen tenslotte dat niet iedereen zichzelf SEA-specialist kan noemen en het dus voor de grote menigte ook uitgelegd moet worden, zonder teveel vakjargon te gebruiken. Here we go!

Wat is Google Remarketing?

Kort uitgelegd kun je met Remarketing advertenties weergeven aan mensen die jouw website hebben bezocht, specifieke pagina’s hebben bekeken of jouw app hebben gebruikt. Dit kan zowel binnen een Search campagne door middel van tekstadvertenties, maar het is ook mogelijk binnen Google Display, door middel van beeldadvertenties. Wanneer jouw bezoeker bijvoorbeeld een winkelwagen heeft verlaten, zullen aan deze persoon dus jouw gemaakte tekst- en beeldadvertenties vertoond worden. Het voordeel hiervan is dat je meer relevante content in jouw advertenties op kan nemen en de kans dus de volgende keer groter is dat deze bezoeker wél converteert.

De voordelen op een rij

Remarketing is niet alleen interessant voor webshopeigenaren die hun verkoopcijfers willen stimuleren, maar kan ook relevant zijn voor het verzamelen van meer registraties (leads) of bij het vergroten van je naamsbekendheid. Het voordeel van Google Remarketing, is dat jij zelf in de hand hebt wanneer bepaalde advertenties getoond worden aan bepaalde doelgroepen. Hoe je deze doelgroepen kan instellen leggen we later in dit artikel uit. We gaan eerst dieper in op de voordelen. In tegenstelling tot Remarketing op Facebook, toon je advertenties aan jouw potentiële klanten, op het moment dat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar een bepaald product en/of dienst. Hierdoor ligt het conversieratio relatief hoger, omdat je een stuk relevanter bent. Daarnaast kun je door middel van automatische biedingen, het optimale bod berekenen om een bepaalde persoon te laten converteren. Hierdoor krijg jij de beste prijs en bovenal worden hiervoor geen extra kosten gerekend.

De mogelijkheden op een rij

Eerder hebben we al aangegeven dat je Remarketing kan inzetten door middel van tekst- en beeldadvertenties. Om dit te verhelderen geven we je een voorbeeld van beeldadvertenties binnen het Display netwerk. Je kent het wel; je bent op zoek naar een nieuwe wasmachine. Uiteraard heb je online talloze websites hiervoor bezocht, om te kijken waar de beste prijs en levervoorwaarden zijn. Vervolgens wil jij ’s ochtends even snel jouw favoriete nieuwswebsite openen en in een keer poppen er overal wasmachines op. Aan de zijkant van een nieuwsartikel, maar ook als jij op YouTube een filmpje aan het bekijken bent. Dit betekent dus dat deze bedrijven Remarketing inzetten binnen het Display netwerk door middel van beeldadvertenties. Door gebruik te maken van dynamische Remarketing, weet het bedrijf precies welke wasmachines jij bekeken hebt en kan hierdoor dus perfecte advertenties laten zien, die afgestemd zijn op jouw wensen en behoeften.

Daarnaast is het ook mogelijk om bestaande klantenlijsten in te laden en jouw huidige klanten voorzien van aanbiedingen en relevante informatie, waarmee je o.a. upselling kan stimuleren. Om terug te komen op het voorbeeld van de wasmachine, stel je hebt hem aangeschaft. Hierna val jij automatisch binnen een nieuwe remarketinglijst, je hebt tenslotte de aankoop afgerond en wordt je verwijderd uit de oude lijst. Vanaf nu zie jij overal handige uitschuiflades die jij bovenop je wasmachine kan plaatsen, dit is dus een onderdeel van upselling door middel van Remarketing.

Doelgroepen samenstellen

Allereerst is het belangrijk dat jouw AdWords aan Analytics is gekoppeld en de Google AdWords Remarketing tag is geïnstalleerd op jouw website. Je dient een aantal instellingen te veranderen en hierna kan je meteen aan de slag met het maken van doelgroepen. Begin eerst met het formuleren van een doel, welke bezoekers wil jij terughalen? Hoe wil je ze terughalen? En wat denk je hiermee te bereiken? Sluit dit aan op de rest van jouw strategie of moet het juist een aanvulling zijn? Door een helder doel op te stellen, kun je ook een bijpassende strategie opstellen. Enkele mogelijkheden hebben wij voor je op een rijtje gezet:

  1. Verlaten winkelwagens terughalen
  2. Bezoekers die een of meerdere specifieke pagina’s hebben bezocht
  3. Bezoekers die in een bepaalde periode jouw website hebben bezocht
  4. Bezoekers die vanaf een bepaald kanaal (bijvoorbeeld Facebook) zijn gekomen en niet zijn geconverteerd

En zo zijn er nog talloze opties (zoals we gewend zijn van Google). Denk dus na over het opzetten van bepaalde funnels, wanneer een klant in een bepaalde remarketinglijst terecht moet komen, voor hoe lang deze in de lijst blijft zitten etc.

We hopen dat na het lezen van dit artikel de functies binnen Google Remarketing duidelijk zijn geworden, wat het voor jou als bedrijf op kan leveren en vooral of het een relevante toevoeging kan zijn op jouw huidige strategie.

Dit artikel is geschreven door Sandy Nicole Langstraat, Online Marketeer bij Online Bazen.

[Afbeelding © designer491 – Adobe Stock]

...

Verder lezen over AdSense

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!
In 2020 heeft Google 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd

Google komt vandaag naar buiten met alweer de 10e editie van het Ad Safety Report. Dit rapport biedt een overzicht van het werk dat Google verricht om misbruik van de Google advertentieplatforms tegen te gaan. Het bieden...

Advertising22.03.2021

In 2020 heeft Google 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd

Budget voor search advertising blijft ook in Nederland toenemen

Uit alweer de vierde Search Advertising Study van IAB Nederland en DDMA blijkt dat adverteren via Google en Bing nog altijd ongekend populair is. Bijna alle respondenten (93%) van het onderzoek aan dat de verwachting is...

Advertising19.10.2018

Budget voor search advertising blijft ook in Nederland toenemen

Nieuwe functie Adsense: direct zelf adverteerders contracteren voor je eigen site

Afgelopen week heeft Google een nieuwe functie voor haar advertentie programma AdSense aangekondigd: "Adsense Direct", een tool om zelf advertenties aan adverteerders te verkopen. De gevonden adverteerder hoeft zelf geen...

Advertising27.01.2014

Nieuwe functie Adsense: direct zelf adverteerders contracteren voor je eigen site

10 jaar Google AdSense: Hangout & Ping Pong

Google lanceerde 10 jaar geleden Google AdSense, een manier voor website eigenaren om eenvoudig advertenties te plaatsen en daar geld mee te verdienen. Het product is in 10 jaar uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel v...

Technology19.06.2013

10 jaar Google AdSense: Hangout & Ping Pong

Google gaat verder met schoonmaak

Al eerder schreven wij over de opruiming waar Google mee was begonnen. Verschillende diensten of onderdelen van diensten worden gestopt. Vannacht kondigde Google aan ook andere diensten te stoppen waaronder Adsense voor...

Technology29.09.2012

Google gaat verder met schoonmaak

The Dark Knight Rises, deel twee

Blijkens een reactie van adjunct-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NU.nl onder mijn post over de ad op de app van NU.nl heeft zijn redactie wel degelijk geprobeerd om vrijdag de advertentie van The Dark Knight van de...

Advertising25.07.2012

The Dark Knight Rises, deel twee

Nieuwe layout voor Google Adsense

Google heeft vandaag op het AdSense-blog aangekondigd dat ze de lay-out van sommige AdSense-advertentieformaten heeft aangepast. De wijzigingen hebben met name te maken met de verdeling van de ruimte en moeten er in de a...

Technology09.08.2010

Nieuwe layout voor Google Adsense

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert