​Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken

​Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken

Vorig artikel Volgend artikel

Dat de mogelijkheden binnen AdWords oneindig zijn weten we inmiddels wel, maar vandaag gaan we met jullie het onderwerp ‘Remarketing’ bespreken. Waarom dit voor jou als bedrijf onmisbaar is, de voor- en nadelen, maar ook hoe je dit in jouw strategie kan implementeren. We vinden online talloze lange (en vooral uitgebreide) artikelen met moeilijke termen hierover, maar wij gaan jullie in een notendop uitleggen wat het precies inhoudt. We snappen tenslotte dat niet iedereen zichzelf SEA-specialist kan noemen en het dus voor de grote menigte ook uitgelegd moet worden, zonder teveel vakjargon te gebruiken. Here we go!

Wat is Google Remarketing?

Kort uitgelegd kun je met Remarketing advertenties weergeven aan mensen die jouw website hebben bezocht, specifieke pagina’s hebben bekeken of jouw app hebben gebruikt. Dit kan zowel binnen een Search campagne door middel van tekstadvertenties, maar het is ook mogelijk binnen Google Display, door middel van beeldadvertenties. Wanneer jouw bezoeker bijvoorbeeld een winkelwagen heeft verlaten, zullen aan deze persoon dus jouw gemaakte tekst- en beeldadvertenties vertoond worden. Het voordeel hiervan is dat je meer relevante content in jouw advertenties op kan nemen en de kans dus de volgende keer groter is dat deze bezoeker wél converteert.

De voordelen op een rij

Remarketing is niet alleen interessant voor webshopeigenaren die hun verkoopcijfers willen stimuleren, maar kan ook relevant zijn voor het verzamelen van meer registraties (leads) of bij het vergroten van je naamsbekendheid. Het voordeel van Google Remarketing, is dat jij zelf in de hand hebt wanneer bepaalde advertenties getoond worden aan bepaalde doelgroepen. Hoe je deze doelgroepen kan instellen leggen we later in dit artikel uit. We gaan eerst dieper in op de voordelen. In tegenstelling tot Remarketing op Facebook, toon je advertenties aan jouw potentiële klanten, op het moment dat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar een bepaald product en/of dienst. Hierdoor ligt het conversieratio relatief hoger, omdat je een stuk relevanter bent. Daarnaast kun je door middel van automatische biedingen, het optimale bod berekenen om een bepaalde persoon te laten converteren. Hierdoor krijg jij de beste prijs en bovenal worden hiervoor geen extra kosten gerekend.

De mogelijkheden op een rij

Eerder hebben we al aangegeven dat je Remarketing kan inzetten door middel van tekst- en beeldadvertenties. Om dit te verhelderen geven we je een voorbeeld van beeldadvertenties binnen het Display netwerk. Je kent het wel; je bent op zoek naar een nieuwe wasmachine. Uiteraard heb je online talloze websites hiervoor bezocht, om te kijken waar de beste prijs en levervoorwaarden zijn. Vervolgens wil jij ’s ochtends even snel jouw favoriete nieuwswebsite openen en in een keer poppen er overal wasmachines op. Aan de zijkant van een nieuwsartikel, maar ook als jij op YouTube een filmpje aan het bekijken bent. Dit betekent dus dat deze bedrijven Remarketing inzetten binnen het Display netwerk door middel van beeldadvertenties. Door gebruik te maken van dynamische Remarketing, weet het bedrijf precies welke wasmachines jij bekeken hebt en kan hierdoor dus perfecte advertenties laten zien, die afgestemd zijn op jouw wensen en behoeften.

Daarnaast is het ook mogelijk om bestaande klantenlijsten in te laden en jouw huidige klanten voorzien van aanbiedingen en relevante informatie, waarmee je o.a. upselling kan stimuleren. Om terug te komen op het voorbeeld van de wasmachine, stel je hebt hem aangeschaft. Hierna val jij automatisch binnen een nieuwe remarketinglijst, je hebt tenslotte de aankoop afgerond en wordt je verwijderd uit de oude lijst. Vanaf nu zie jij overal handige uitschuiflades die jij bovenop je wasmachine kan plaatsen, dit is dus een onderdeel van upselling door middel van Remarketing.

Doelgroepen samenstellen

Allereerst is het belangrijk dat jouw AdWords aan Analytics is gekoppeld en de Google AdWords Remarketing tag is geïnstalleerd op jouw website. Je dient een aantal instellingen te veranderen en hierna kan je meteen aan de slag met het maken van doelgroepen. Begin eerst met het formuleren van een doel, welke bezoekers wil jij terughalen? Hoe wil je ze terughalen? En wat denk je hiermee te bereiken? Sluit dit aan op de rest van jouw strategie of moet het juist een aanvulling zijn? Door een helder doel op te stellen, kun je ook een bijpassende strategie opstellen. Enkele mogelijkheden hebben wij voor je op een rijtje gezet:

  1. Verlaten winkelwagens terughalen
  2. Bezoekers die een of meerdere specifieke pagina’s hebben bezocht
  3. Bezoekers die in een bepaalde periode jouw website hebben bezocht
  4. Bezoekers die vanaf een bepaald kanaal (bijvoorbeeld Facebook) zijn gekomen en niet zijn geconverteerd
  5. ...

En zo zijn er nog talloze opties (zoals we gewend zijn van Google). Denk dus na over het opzetten van bepaalde funnels, wanneer een klant in een bepaalde remarketinglijst terecht moet komen, voor hoe lang deze in de lijst blijft zitten etc.

We hopen dat na het lezen van dit artikel de functies binnen Google Remarketing duidelijk zijn geworden, wat het voor jou als bedrijf op kan leveren en vooral of het een relevante toevoeging kan zijn op jouw huidige strategie.

Dit artikel is geschreven door Sandy Nicole Langstraat, Online Marketeer bij Online Bazen.

[Afbeelding © designer491 - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies