Search17.04.2013

DDMA Search Vraagbaak – “Adverteren op Bing en de cookie wetgeving i.c.m. remarketing”


ddma-search-vraagbaak-adverteren-op-bing.jpg
ddma-search-vraagbaak-adverteren-op-bing.jpg

In 2012 startte de DDMA Commissie Search de ‘Search Vraagbaak‘. Via de vraagbaak kan een ieder een vraag indienen over het vak en het juridische speelveld waar het vak zich in bevindt. Geen overbodige luxe is wel gebleken.

De commissie ontvangt wekelijks vragen, van zowel leden als niet-leden van de DDMA. Omdat de vragen en antwoorden voor iedereen relevant kunnen zijn zetten we vanaf nu periodiek wat antwoorden op een rij. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hier.

De cookiewetgeving is inmiddels al weer een tijd van kracht. Toch blijkt de wet nog steeds veel vragen op te roepen. Bijvoorbeeld over de impact van de wet op remarketing campagnes in Google AdWords. Ook waren we verrast over een binnengekomen vraag over Bing. Ja, er zijn ook nog andere zoekmachines dan Google. Bing is vooral voor internationaal georiënteerde bedrijven een nuttige toevoeging. Lees er meer over in dit artikel.

Is het interessant om te adverteren in Bing?
Beantwoord door: Jeffrey Bleijendaal – Manager Search & Display bij Ematters

In Nederland heeft Bing een enorm laag marktaandeel en is Google verreweg de belangrijkste zoekmachine van Nederland. Dit neemt niet weg dat Bing niet gebruikt wordt en gezien het eerder genoemde, is de concurrentie op een zoekmachine als Bing minder hoog. Dit betekent dat de volumes lager zijn, maar dat de klikkosten ook minder hoog zijn dan op Google. Bing (en Yahoo!) zijn dus absoluut zoekmachines waarnaar gekeken kan worden wanneer er gezocht wordt naar meer relevant websiteverkeer. Het zoekvolume en het bijbehorende aantal potentiële bezoekers bij Bing Search mag dan laag zijn, maar het display advertising netwerk van Bing/Microsoft is van aanzienlijke omvang. Wanneer display advertising ingezet wordt, loont het zeker de moeite om dat netwerk ook mee te nemen.

In andere landen is het marktaandeel van Bing (of Yahoo!, Baidu of andere zoekmachines) hoger. Wanneer u dus ook internationaal actief bent, is het zeker interessant om het marktaandeel van de andere zoekmachines in uw voordeel te gebruiken.

Wat betekent de nieuwe cookie regelgeving concreet voor mijn Google AdWords re-marketing campagne in NL? En in Duitsland, of de UK, of de VS?
Beantwoord door: Jeroen Beelen – Manager Online Marketing bij Het Nederlandse Rode Kruis

Een onderwerp waar de afgelopen maanden veel over geschreven is, is de cookiewetgeving.

Juni 2012 is de nieuwe cookiewetgeving in werking getreden. Hierdoor is er het een en ander veranderd, indien uw website gebruik maakt van cookies. En dit is het geval als u gebruik maakt van bijvoorbeeld Google Analytics of Google Remarketing.

Volgens de huidige wetgeving moet u websitebezoekers informeren, toestemming vragen voor het opslaan van cookies (opt-in) en deze informatie ook opslaan. Dit betekent dat een bezoeker toestemming moet geven om cookies op het device (PC, tablet, maar ook mobiel) te mogen opslaan.

De cookies die geplaatst worden door Google Analytics zijn 1st party cookies en vallen onder de wet.  De cookies die geplaatst worden voor Google AdWords Remarketing zijn 3rd party cookies en vallen ook onder deze wet.

In Februari 2013 heeft Minister Kamp, op voorzet van de Tweede Kamer, een wetswijziging aangekondigd die de cookiewetgeving versoepeld. De Kamer is voor een uitzondering van cookies die weinig invloed hebben op de privacy, zoals bijvoorbeeld first party analytics. Ook zal de Minister bij deze wijziging uitleggen hoe ‘expliciet’ de toestemming voor cookies nou moet zijn. Moet iemand een hokje aanvinken, of kan doorsurfen (na voldoende informatie gegeven te hebben) ook worden gezien als instemmen? De concrete uitwerking hiervan is er echter nog niet. En is het onduidelijk of de versoepeling voor 1st party cookies of ook voor 3rd party cookies geldt. Dus tot die tijd zal je volgens de letter van de wet nog gewoon toestemming moeten vragen.

In Nederland is de huidige cookiewetgeving strakker dan in de andere EU-landen, waar ’toestemming’ gegeven kan worden via de beveiligingsinstellingen van de browser of door een handeling als doorsurfen op de pagina. Dit betekent dat een website een gebruiker moet informeren over het gebruik van cookies en dat een gebruiker zelf kan bepalen om de website met cookies te gebruiken of de instellingen aan te passen. Het belangrijke aspect is dat de gebruiker zelf de verantwoordelijkheid heeft.

In Amerika is er geen dergelijke wetgeving, hoewel Amerikaanse bedrijven die handel drijven in Europa wel gehouden zijn aan de Europese wetgeving.

Ook Google heeft laten zien dat de cookiewetgeving een actueel onderwerp is. Vanaf begin april worden bij zoekopdrachten in Europa een bericht geplaatst over het akkoord gaan met de cookies als je gebruik maakt van Google diensten (impliciete toestemming).

dc-cookiewet.jpg
dc-cookiewet.jpg

De DDMA informeert haar leden over de naleving en invulling van de cookiewet. Kijk voor de laatste ontwikkelingen rondom de cookiewet op http://ddma.nl/blog/privacy/.

De DDMA Commissie Search richt zich op het promoten van het vakgebied zoekmachinemarketing in Nederland door kennisdeling (o.a. wet- en regelgeving), educatie en het vak een podium te bieden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Bing

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

Het is soms om gek van te worden: als je op een Windows-computer werkt, dan word je zo’n beetje gedwongen om de Edge-browser te gebruiken. Daar komt ook nog eens de Bing-zoekmachine bij, want zelfs als je voet bij stuk...

Search17.11.2023

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

OpenAI heeft vandaag bekend gemaakt dat de ‘Browse with Bing’ nu formeel aan ChatGPT is toegevoegd. Zo’n drie weken geleden werd de bèta versie van die functie opnieuw beschikbaar gemaakt nadat die enkele maanden...

Technology18.10.2023

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwam
​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Microsoft werkt al een tijdje nauw samen met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Een fijne samenwerking die twee kanten op werkt: ChatGPT integreert ook steeds meer van Microsoft in zijn software. Echter leek het vooral...

Cybercrime03.10.2023

​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Niet op linkjes tikken dus
​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

Bij Google raken ze niet zo heel snel in paniek. Maar als Samsung er serieus over nadenkt om Google als standaard zoekmachine op al haar producten te vervangen door Bing, dan breekt zelfs bij tech-gigant van de orde en g...

Search18.04.2023

Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachine
​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Microsoft investeert veel in ChatGPT. Zoveel, dat het programma binnenkort zelfs wordt geïntegreerd in zijn zoekmachine Bing. Dat is een goed idee, zeker omdat de antwoorden van ChatGPT niet zomaar tussen de zoekresulta...

Search15.02.2023

​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Verder lezen over Cookiewet

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Bam. Bam. Bam. Wil je even iets opzoeken op een website waar je nooit eerder kwam, dan komt de ene na de andere pop-up je om de oren. Commerciële uitingen, nieuwsbrieven en natuurlijk de cookie pop-up. Die laatste is -a...

Online21.06.2022

Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

Bij ongeveer 175 websites van webshops, gemeenten en media werd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een controle uitgevoerd naar het op de juiste manier aankondigen van het gebruik van tracking cookies. Dit blijkt b...

Online11.12.2019

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies,’ en gebruikers hier bijna mee dwingen om ze wel te accepteren, voldoen niet aan de nieuw...

Nieuws07.03.2019

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

De Start-up Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een dienst waarmee ze uitgevers, e-commercespelers en adverteerders nog meer ondersteuning gaan bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbesche...

Advertising19.02.2018

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

​Big brother is tracking you…

De jongste generatie mediaconsumenten groeit op met het idee dat het internet een walhalla is van gratis nieuwsberichten, blogs, video´s en voor wie wil; achterklap. Maar voor niets gaat de zon op. Alles kost geld. Want...

Online14.07.2017

​Big brother is tracking you…

Het einde van de cookiemelding?

De cookiemelding op websites - vaak een doorn in het oog - zou zomaar weer kunnen verdwijnen. De Europese Commissie in Brussel wil de cookiewet namelijk aanpassen omdat deze in de huidige vorm nauwelijks effectief is. He...

Online10.01.2017

Het einde van de cookiemelding?

als het aan Brussel ligt wel
Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende vera...

Online15.12.2016

Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Concept nieuwe Europese telecomregels uitgelekt