Marketing19.11.2019

​Google komt met nieuwe training voor Search Console


Google wil mensen leren om meer uit Search Console te halen. Search Console is de plek waar je kijkt als je een website hebt en wil weten hoe deze op Google presteert. Je kunt er zien hoe goed pagina’s presteren, welke pagina’s door Google zijn afgekeurd en hoe vaak ze in de zoekresultaten tevoorschijn komen. Er is enorm veel informatie uit die Search Console te halen, maar dan moet je wel weten hoe je alles eruit haalt wat erin zit. Daarom heeft Google een nieuwe training op YouTube gezet.

Search Console

Daniel Wasiberg is een Search Advocate bij Google en hij heeft aangekondigd dat de video deel uitmaakt van een hele serie rondom Google Search Console. Je vindt de reeks uiteindelijk op het Google Webmasters-kanaal op YouTube, maar Google heeft nu alleen nog een teaser geplaatst. Het is de bedoeling dat je met de video’s leert om problemen op te lossen met je site, zoals aangegeven door de Search Console. Ook leer je hoe je mensen die zoeken op Google nog eerder op jouw pagina kunt krijgen. Het blijft natuurlijk een spannend spelletje, maar het is erg tof om eerst te signaleren dat er een probleem is, dat op te lossen en je bezoekers omhoog te zien gaan.

Het is erg slim om de video’s te volgen en eventueel met je een eigen site wat te experimenteren, mocht je bijvoorbeeld een baan zoeken waarin wordt gevraagd om ervaring met Google Search Console. Als het goed is kun je straks met deze video’s en zelfonderzoek al veel beter inspelen op wat een site aantrekkelijk maakt voor Google. Eigenlijk heb je er sowieso baat bij, of je nu zelf een blog over pizzadeeg hebt, of een website waar maandelijks tientallen duizenden bezoekers komen. Of je nu webmaster of ontwikkelaar bent, deze vaardigheden kunnen altijd van pas komen. Het is tof dat Google dit zo makkelijk beschikbaar maakt en dat nu nog toegankelijker maakt door trainingen toe te voegen.

Google Discover

We plaatsen Google Search Console al eens in de 11 tools die online marketing makkelijker maken, maar Google maakt het zelf ook steeds makkelijker. Niet alleen door deze cursus, maar bijvoorbeeld ook door Google Discover toe te voegen aan de tool. Met Google Discover kun je als Google-gebruiker informatie krijgen die gaat om je favoriete onderwerpen. Een soort tijdlijn. Je ziet precies in de Google Search Console hoe vaak je in die bijzondere tijdlijn, Google Discover, voorbij kwam. Of dit ook aan bod komt in de cursus op YouTube, dat is nog afwachten, want wanneer die live gaat is nog onbekend.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Google

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd