Search25.09.2018

Iets zoeken op Google gaat flink veranderen – dit is hoe


Visuele search met dank aan AI

Als Google een blog online zet met de titel ‘Improving search for the next 20 years‘ wordt het tijd om op te letten. Het bedrijf heeft uit de doeken gedaan hoe zoeken op het internet gaat veranderen in de komende tijd en deelt dat zelf in drie verschillende grote veranderingen op.

Van antwoorden naar ‘journeys’

Steeds meer kunnen we gaan verwachten dat als we naar iets zoeken, we niet alleen precies dat gaan vinden, maar ook meer dingen gaan zien die daar mee te maken hebben. Als je een trip aan het plannen bent en informatie over je bestemming aan het opzoeken bent ga je straks een zogenaamde ‘activity card’ krijgen die je laat zien waar je al naar hebt gezocht rondom dit thema.

Dat is heel handig, want vaak zoek je in een bepaalde periode naar verschillende dingen en soms is het dan lastig om dat ene handige ding terug te vinden. Die kaart wordt niet bij elke zoekopdracht getoond, maar als Google merkt dat je met een thema bezig bent of dezelfde search nog een keer aan het doen bent kun je ‘m zien. Ze zijn niet permanent, je kunt ze weghalen en als je het niks vindt kun je in de instellingen ook aangeven dat je ze helemaal niet wil zien.

Het systeem werkt ook samen met de collections-functie. Dingen die je interessant of handig vindt kun je in zo’n collection stoppen en zo kun je verschillende items groeperen. Alles dat je tegenkomt bij de activity cards kun je die ook heel makkelijk aan een collectie toevoegen.

activity-card-google
activity-card-google

Informatie zonder dat je zelf zoekt

Google wil je ook van informatie voorzien als je geen specifieke zoekopdracht in gedachten hebt. De Google feed bestond al en inmiddels gebruiken 800 miljoen mensen deze stroom aan relevante content die vanzelf langs komt. Die feed krijgt een rebrand naar Google Discover.

In Discover ga je ook steeds meer de koppen zien zoals hieronder ‘food photography’, waar je op kunt klikken om dieper in dat onderwerp te duiken. Natuurlijk kun je ook een aantal van die zaken volgen om meer informatie en nieuws te krijgen over dat specifieke onderwerp. Discover, zo zegt Google, kan je zelfs oudere artikelen en video’s laten zien die weliswaar ouder zijn, maar die jij nog niet gezien hebt.

Discover

Meer visuele informatie vinden

Doordat de AI bij het zoekbedrijf steeds beter wordt in het analyseren van video kan er steeds vaker relevante video getoond worden en dat zie je niet alleen in Discover terug, maar ook in de AMP stories. Dat zijn visuele verhalen die tekst, video en foto’s combineren om in een korte tijd meer informatie te geven over een onderwerp. Google heeft die AMP stories in eerste instantie getest met celebrities en atleten, maar het idee is dat de automatisch gegeneerde verhaaltjes over veel meer onderwerpen gaan komen.

Los daarvan ga je ook (nog) veel meer video’s zien bij je zoekresultaten. Google geeft het voorbeeld van een hike die je wilt doen in een Nationaal Park. Als je dan zoekt op bezienswaardigheden plus de naam van het park kan de zoekmachine een aantal YouTube-video’s op een rijtje zetten die je precies laten zien wat de moeite waard is en hoe dat er uit ziet. Allemaal op basis van de analyse van de video’s.

Zion park

Op de korte termijn zijn er ook een aantal veranderingen zoals de verbeterde informatie als je een image search doet. Je krijgt dan meer context en als je op ‘ga naar de website’ klikt is de kans dat je op een site terecht komt waar je het ding in de foto kunt bestellen een stuk groter. Daarnaast krijg je ook nog gerelateerde zoektermen om het nog makkelijker te maken. Veel van deze zaken werden al gedaan op mobiel, maar voor mensen die projecten aan het maken zijn op hun desktop zijn deze verbeteringen nu ook beschikbaar.

Google Lens

Google Lens is vorig jaar al gelanceerd en wordt ook uitgebreid. De mobiele versie van Google image search krijgt nu ook ondersteuning voor de AI-powered zoekfunctie. Het werkt zo: je kunt als je een plaatje ziet op iets tikken en dan gaat Lens aan de slag met dat detail. Is het een hond, zoekt Lens wat voor soort het is. Ook bepaalde vormen, kledingstukken of zelfs gebouwen kunnen worden geïdenticifeerd en van daaruit krijg je dan ook weer relevante zoekopdrachten en websites die je eventueel verder kunnen helpen.

lens gif

Het grote verhaal is dat Google inmiddels op een punt is waar de kunstmatige intelligentie zo ver is dat het niet alleen woorden en objecten, maar ook concepten kan begrijpen. Dat maakt heel veel meer mogelijk, met alle gevolgen van dien. Google kan straks alles voor je vinden, maar weet straks ook nog veel meer over je dan ze nu al doen. Als je dat er voor over hebt wordt het in elk geval een stuk makkelijker om dingen te vinden waar je interesse in hebt.

[Afbeeldingen © – Google]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Sora de toekomst van AI-videocreatie

De introductie van Sora, de nieuwste AI-tool van OpenAI, markeert een mijlpaal in de wereld van videoproductie. Wat begon als een tool om tekst om te zetten naar video, heeft zich ontwikkeld tot een complete AI-videobewerkingssuite die innovatie en toegankelijkheid naar een nieuw niveau tilt.

Technology10.12.2024

Sora de toekomst van AI-videocreatie

Een baanbrekende introductie
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

DS Automobiles heeft de prestigieuze SMARTBEST 2025 Award in de wacht gesleept voor de baanbrekende integratie van ChatGPT in hun voertuigen. Deze prijs, toegekend door de onafhankelijke jury van AUTOBEST, erkent innovatieve technologieën die een significante impact hebben op de automotive sector en de gebruikerservaring.

Automotive10.12.2024

DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

OpenAI heeft in het kader van zijn 12 Days of Shipmas eindelijk Sora officieel beschikbaar gemaakt.

Video09.12.2024

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Gisteravond werd aangekondigd wat het eerste cadeau is van 12 ‘cadeaus’ die we mogen verwachten. Het zijn nieuwe AI-mogelijkheden in de vorm van o1.

Online06.12.2024

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie