Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als Google een blog online zet met de titel ‘Improving search for the next 20 years‘ wordt het tijd om op te letten. Het bedrijf heeft uit de doeken gedaan hoe zoeken op het internet gaat veranderen in de komende tijd en deelt dat zelf in drie verschillende grote veranderingen op.
Van antwoorden naar ‘journeys’
Steeds meer kunnen we gaan verwachten dat als we naar iets zoeken, we niet alleen precies dat gaan vinden, maar ook meer dingen gaan zien die daar mee te maken hebben. Als je een trip aan het plannen bent en informatie over je bestemming aan het opzoeken bent ga je straks een zogenaamde ‘activity card’ krijgen die je laat zien waar je al naar hebt gezocht rondom dit thema.
Dat is heel handig, want vaak zoek je in een bepaalde periode naar verschillende dingen en soms is het dan lastig om dat ene handige ding terug te vinden. Die kaart wordt niet bij elke zoekopdracht getoond, maar als Google merkt dat je met een thema bezig bent of dezelfde search nog een keer aan het doen bent kun je ‘m zien. Ze zijn niet permanent, je kunt ze weghalen en als je het niks vindt kun je in de instellingen ook aangeven dat je ze helemaal niet wil zien.
Het systeem werkt ook samen met de collections-functie. Dingen die je interessant of handig vindt kun je in zo’n collection stoppen en zo kun je verschillende items groeperen. Alles dat je tegenkomt bij de activity cards kun je die ook heel makkelijk aan een collectie toevoegen.
Informatie zonder dat je zelf zoekt
Google wil je ook van informatie voorzien als je geen specifieke zoekopdracht in gedachten hebt. De Google feed bestond al en inmiddels gebruiken 800 miljoen mensen deze stroom aan relevante content die vanzelf langs komt. Die feed krijgt een rebrand naar Google Discover.
In Discover ga je ook steeds meer de koppen zien zoals hieronder ‘food photography’, waar je op kunt klikken om dieper in dat onderwerp te duiken. Natuurlijk kun je ook een aantal van die zaken volgen om meer informatie en nieuws te krijgen over dat specifieke onderwerp. Discover, zo zegt Google, kan je zelfs oudere artikelen en video’s laten zien die weliswaar ouder zijn, maar die jij nog niet gezien hebt.
Meer visuele informatie vinden
Doordat de AI bij het zoekbedrijf steeds beter wordt in het analyseren van video kan er steeds vaker relevante video getoond worden en dat zie je niet alleen in Discover terug, maar ook in de AMP stories. Dat zijn visuele verhalen die tekst, video en foto’s combineren om in een korte tijd meer informatie te geven over een onderwerp. Google heeft die AMP stories in eerste instantie getest met celebrities en atleten, maar het idee is dat de automatisch gegeneerde verhaaltjes over veel meer onderwerpen gaan komen.
Los daarvan ga je ook (nog) veel meer video’s zien bij je zoekresultaten. Google geeft het voorbeeld van een hike die je wilt doen in een Nationaal Park. Als je dan zoekt op bezienswaardigheden plus de naam van het park kan de zoekmachine een aantal YouTube-video’s op een rijtje zetten die je precies laten zien wat de moeite waard is en hoe dat er uit ziet. Allemaal op basis van de analyse van de video’s.
Op de korte termijn zijn er ook een aantal veranderingen zoals de verbeterde informatie als je een image search doet. Je krijgt dan meer context en als je op ‘ga naar de website’ klikt is de kans dat je op een site terecht komt waar je het ding in de foto kunt bestellen een stuk groter. Daarnaast krijg je ook nog gerelateerde zoektermen om het nog makkelijker te maken. Veel van deze zaken werden al gedaan op mobiel, maar voor mensen die projecten aan het maken zijn op hun desktop zijn deze verbeteringen nu ook beschikbaar.
Google Lens
Google Lens is vorig jaar al gelanceerd en wordt ook uitgebreid. De mobiele versie van Google image search krijgt nu ook ondersteuning voor de AI-powered zoekfunctie. Het werkt zo: je kunt als je een plaatje ziet op iets tikken en dan gaat Lens aan de slag met dat detail. Is het een hond, zoekt Lens wat voor soort het is. Ook bepaalde vormen, kledingstukken of zelfs gebouwen kunnen worden geïdenticifeerd en van daaruit krijg je dan ook weer relevante zoekopdrachten en websites die je eventueel verder kunnen helpen.
Het grote verhaal is dat Google inmiddels op een punt is waar de kunstmatige intelligentie zo ver is dat het niet alleen woorden en objecten, maar ook concepten kan begrijpen. Dat maakt heel veel meer mogelijk, met alle gevolgen van dien. Google kan straks alles voor je vinden, maar weet straks ook nog veel meer over je dan ze nu al doen. Als je dat er voor over hebt wordt het in elk geval een stuk makkelijker om dingen te vinden waar je interesse in hebt.
[Afbeeldingen © – Google]
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Metaverse27.04.2024
Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Online19.04.2024
AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023