G-Star Raw en de Monniken van La Trappe starten unieke samenwerking

G-Star Raw en de Monniken van La Trappe starten unieke samenwerking

Modemerk ontwerpt duurzame denim habijt

Vorig artikel Volgend artikel

Een van de coolste en duurzame denimmerken G-Star RAW verrast alles en iedereen door een wel heel bijzondere samenwerking aan te kondigen met de monniken uit Berkel-Enschot beter bekend als de brouwers van het populaire bier La Trappe. Deze samenwerking tussen het denimmerk en de monniken van La Trappe wordt niet alleen gevoed door een gezamenlijke liefde voor vakmanschap, maar vooral ook door de verantwoordelijkheid die beide bedrijven voelen op het gebied van duurzaamheid.

G-Star heeft daarom besloten om een duurzame denim habijt te ontwerpen voor de monniken van de brouwerij. En dat resultaat is in alle opzichten uniek en zeldzaam. Het habijt is volledig gemaakt van Cradle to Cradle Gold Certified denim waardoor het naadloos met matched met de gezamenlijke filosofie van de monniken, het trappistenbier en die van G-Star.

G-Star_RAW_La_Trappe habijt_design
Het unieke en fraaie denim design van G-Star Raw voor de monniken

Verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid.

De samenwerking tussen het G-Star Raw en de monniken van La Trappe wordt gevoed door een gezamenlijke liefde voor vakmanschap en de verantwoordelijkheid die beide bedrijven voelen op het gebied van duurzaamheid. Zo is het hergebruik van water en grondstoffen belangrijk in het productieproces van het bier van de monniken. Deze circulaire aanpak past G-Star ook toe door bijvoorbeeld te werken met gerecyclede materialen, te ontwerpen voor hergebruik, en door zoveel mogelijk Cradle to Cradle Certified stoffen te gebruiken.

Cradle to Cradle denim

Voor het monnikenhabijt is door G-Star een Cradle to Cradle Gold Certified denim stof gebruikt. Deze stof bevat 100% biologisch katoen, is geverfd zonder gebruik van schadelijke chemicaliën en gewassen zonder een druppel water te verspillen.

Het Scapulier, het deel dat over de pij gedragen wordt, heeft van oorsprong de functie om de pij te beschermen bij de handenarbeid. Ze is uitgevoerd in een diepblauwe Kir Denim O. De pij is uitgevoerd in een ongeverfde ecru kleurige denim. Dit wordt bijeengehouden door een leren riem die een monnikenleven lang mee gaat.

G-Star_RAW_La_Trappe_monniken
De monniken van La Trappe asl Fashion icon
Deze habijten en de duurzame stof waarvan ze gemaakt zijn, staan wat ons betreft voor respect voor de planeet en de mensen die erop leven. Dat sluit volledig aan bij onze monastieke levensinvulling, waarbij goed doen voor mens en aarde centraal staat.
- Broeder Isaac, Prior van O.L.V. van Koningshoeven en directeur van La Trappe Trappist

Tachtig jaar oud duurzaam knippatroon

Het patroon van het habijt is eeuwenoud en kon teruggevonden worden in een uniek handgeschreven boek waarin het 80 jaar geleden werd vastgelegd. Een prachtig en waar monnikenwerk dat door het G-Star designteam ter hand werd genomen voor dit ontwerp.

Het ontwerp met de opvallende kap, refereert naar de Bossche School, waarbij rigide verhoudingen en maatvoering de belangrijkste uitgangspunten zijn. Overigens is zelfs het knippatroon duurzaam, want doordat dit zorgvuldig in elkaar valt wordt ervoor gezorgd dat er zo min mogelijk restmateriaal overblijft.

Cradle_to_Cradle_denim_G-Star
Cradle to Cradle denim, design by G-Star
Net als bij de monniken van La Trappe, zijn vakmanschap en duurzaamheid onderdeel van G-Star RAW. En daarnaast houden we van onverwachte en opvallende samenwerkingen, zeker als we daarmee een mooie boodschap kunnen uitdragen. Het duurzame denim habijt symboliseert dat precies.
- Gwenda van Vliet, CMO bij G-Star RAW

Over Cradle to cradle en circulariteit

Cradle to Cradle Certified is de enige certificering ter wereld die is ontworpen voor een circulaire producteconomie, waarbij materiële gezondheid, waterbeheer, sociale rechtvaardigheid, hergebruik van materiaal en duurzame energie centraal staan.

In de natuur bestaat feitelijk geen afval, alle materialen worden in kringlopen hergebruikt. Circulariteit streeft ernaar deze natuurlijke principes na te bootsen.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....