Marketing16.12.2022

​Deze 3 biases kennen zorgt ervoor dat je marketing slimmer wordt


De biases in ons brein zijn sluwe vossen. Ze beïnvloeden beslissingen zonder dat we het zelf in de gaten hebben. Het is daarom belangrijk om daar in je marketing rekening mee te houden. Door je bewust te zijn van deze biases bij jouw klanten, kun je de effectiviteit van jouw marketinginspanningen flink vergroten. Hieronder vertellen we je meer over 3 vaak voorkomende biases.

Endowment effect

Het endowment effect is een psychologisch effect dat ontstaat wanneer klanten waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) al van hen is. Ze kunnen het dan minder gemakkelijk terugleggen in het schap en zijn eerder geneigd het te kopen. Het product is in hun hoofd al meer waard geworden.

Je kunt klanten dit gevoel geven door ze bijvoorbeeld een product gratis te laten uitproberen, door producten zo uit te stallen dat je ze kunt pakken en voelen of door in een webshop grote foto’s te gebruiken, waardoor het haast lijkt of je het product vasthebt. Maak daarnaast gebruik van gratis retourneren, want eenmaal in handen is de drempel om het terug te sturen voor een klant psychologisch hoger.

Anchoring bias

De anchoring bias is een krachtig effect. Wanneer we snel een beslissing willen nemen, vergelijken we nieuwe informatie die we krijgen met eerdere informatie die in ons brein opgeslagen is over dit onderwerp. We kijken er dus niet objectief naar. Deze ‘cognitieve fout’ moet je als marketing specialist niet onderschatten. Het startpunt (de anchor) van waaruit de klant denkt, beïnvloedt de uiteindelijke beslissing. Dit gebeurt onbewust, waardoor het voor de klant zelf lastig is dit te voorkomen.

Maar het fijne is dat jij hier met jouw marketing invloed op kunt hebben. Door eerdere ervaringen in het brein van klanten te activeren, door gebruik te maken van associaties die al gelegd zijn of door zelf voor een gunstige anchor te zorgen, zullen klanten meer openstaan voor een aankoop. Denk bijvoorbeeld aan een reclame met kerstbeelden die bij een klant positieve herinneringen oproept aan vroeger, waardoor de klant het product graag zal willen kopen om steeds weer dat fijne gevoel te krijgen. Of door bij een ‘van…voor…’ aanbieding een hoge anchor (de ‘van’) te noemen, waardoor de aanbieding (de ‘voor’) een koopje lijkt.

Mere exposure effect

Onbekend maakt onbemind. Hoe meer ‘bekends’ ons brein tegenkomt, hoe groter de aankoopintentie is. Denk hierbij aan slogans, foto’s en muziek. Bekende merknamen voelen veilig en vertrouwd. Bij iets onbekends is ons brein meer op zijn hoede. Positieve associaties oproepen is dus belangrijk. Dat begint bij naamsbekendheid met een branding-campagne. Maar ook het kiezen van een catchy merk- of productnaam die blijft hangen, een herkenbaar logo en het in je communicatie regelmatig terug laten komen van je naam of logo zorgen letterlijk voor een ‘mere exposure’ effect. Op een bepaald moment is er dan genoeg exposure geweest om het aan te durven om je product te kopen.

Maar wees je er ook bewust van dat jij onbewust ook vanuit deze biases kunt denken. Door je hier bewust van te zijn, kun je het maken van fouten voorkomen en de juiste prioriteiten stellen.

[Fotocredits – ra2 studio © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes