Marketing20.10.2016

De top 5 marketingtrends voor 2017


Marketing verandert steeds sneller, waarbij 2016 geen uitzondering is. Je moet bij de pinken blijven om succesvol consumenten te bereiken, want de methodes, mogelijkheden en missers blijven onder je neus veranderen. Aangezien we echter al bijna in 2017 aanbeland zijn wordt het tijd om te kijken wat ons te wachten staat. Hier zijn de vijf trends die het volgende jaar zullen bepalen, althans volgens Forbes.

blog-video
blog-video

1. Personaliseren

Niet alleen moeten de producten steeds meer toegespitst worden op de persoon die het eventueel wil kopen, ook de marketing moet aan de bak. Natuurlijk mag er geen bottleneck zijn die ook maar enige drempel opwerpt om te consumeren, ook de benadering moet zo persoonlijk mogelijk gedaan worden. Templates zijn uit den boze.

Goede voorbeelden maken gebruik van de data die je als marketeer in handen hebt, bijvoorbeeld waneer iemand zich heeft aangemeld, wat ze het meeste consumeren of waar ze eventueel bij gebaat zouden zijn. Als de data goed is kan dat zelfs op non-sexy manieren uitgebuit worden.

2. Video, video, video

De videotrend is onomkeerbaar: er zijn wel wat berichten dat nieuws toch misschien liever in tekstvorm wordt genoten, maar als het gaat om marketing is video nog steeds koning. Niet alleen moet er meer van gemaakt worden, de kwaliteit moet ook omhoog. Zo mogelijk is dit ook nog te combineren met trend nummer een, door gepersonaliseerde video te maken.

Consumenten zijn keihard en amateurisme wordt afgestraft, dus investeren in de juiste manier van productie is geen overbodige luxe, afhankelijk van de doelgroep. Bonuspunten voor 360-graden video, want daar houdt Facebook van.

3. Social media marketing

Je kunt wel heel veel roepen op social media, maar generieke content of alles andere dat riekt naar reclame wordt op social media-kanalen domweg genegeerd. Ook hier geldt weer dat er een specifieke boodschap uit moet naar specifieke mensen, of zelfs geen boodschap maar echte interactie met (potentiële) klanten op een manier die gewaardeerd wordt.

Niet makkelijk, want er zijn heel veel manieren om een social media strategie niet goed aan te pakken, maar het levert wel veel op als het lukt.

4. AI en bots

De opkomst van de digitale assistenten zoals Alexa, Cortana en zelfs Siri in combinatie met de steeds vaker voorkomende chatbots en AI-assistenten binnen apps zorgen er voor dat mensen niet per se via search engine zoeken en dus is het extreem belangrijk om te zorgen dat je informatie makkelijk bereikbaar is voor de digitale zoekers.

Ook een goede chatbot kan wonderen doen; niet alleen levert het een schat aan gegevens op, je kunt daarna met die gegevens ook heel specifiek marketen of gebruiken om bij trend nummer een betere benadering te kiezen.

5. Right-time marketing

Je campagne klaarzetten en laten gaan ‘omdat het tijd is’ is iets van vroeger. De laatste tijd zijn er veel pogingen gedaan om real-time marketing te doen (de inhakers) maar met name doordat het zo veel wordt gedaan begint de effectiviteit daarvan af te nemen. Ook hier geldt: er is veel data, dus moet real-time naar right-time, zodat een goed bedachte invalshoek (nog steeds de basis van succes) op het juiste moment er uit gaat in plaats van zo snel mogelijk.

Niet onbelangrijk: weet vooral ook wanneer je niet moet reageren of moet stoppen omdat het niet werkt.

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen