Gamescom 2018: The Sojourn is een hele sterke puzzelgame

Gamescom 2018: The Sojourn is een hele sterke puzzelgame

De verrassing van Gamescom

Vorig artikel Volgend artikel

Met de hoeveelheid games die er tegenwoordig dagelijks uitkomt is het gewoon niet meer bij te houden. Niet gek dus als je nog nooit van The Sojourn gehoord hebt. Ik had dat namelijk ook niet, totdat ik hem op Gamescom kon spelen, en ook jij kunt deze titel beter onthouden.

The Sojourn is een 3D puzzelgame met een simpele opzet: bereik de uitgang van ieder level. En om die uitgang te bereiken moet er natuurlijk nagedacht worden. De puzzels draaien allemaal om het bestaan van twee werelden in hetzelfde level, waarbij er natuurlijk in de ene wereld dingen te zien zijn die er in de andere niet zijn.

De 'gewone' wereld is in eerste instantie zichtbaar, en hier zul je al snel zien dat er bijvoorbeeld bruggen ontbreken. Elk level heeft ook een soort bron waar je een balk kunt opvullen. Zolang die balk nog energie heeft kun je de andere wereld zien. De truc is dat die balk leegloopt als je gaat bewegen. Je raadt het al: balk vullen en zie daar een brug, maar als je begint te lopen is de balk leeg voordat je er overheen bent.

Dus heeft de game natuurlijk allerlei andere elementen die je daarbij kunnen helpen. Zo is er een 'idol' waarmee je van plaats kunt wisselen (maar alleen als je energie hebt). Zo kun je dus bijvoorbeeld deze idol vlak naast de brug zetten, je energie weer aanvullen, en dan meteen met de idol wisselen. Zo sta je opeen met een volle balk naast de brug en kun je er overheen.

The Sojourn zou geen goede puzzelgame zijn als dit niet steeds moeilijker wordt. Voor je het weet ben je steeds weer aan het wisselen met zo'n idol om maar met voldoende energie op de juiste plek terecht te komen. Later worden er nog meer mechanics toegevoegd: een harp die je alleen kunt activeren als je energie hebt, en die dan gedurende het muziekspel weer doorgangen mogelijk maakt. Of een soort grote stralen die je ook van richting kunt veranderen. Zolang je in de straal staat zie je de andere wereld. En dan zijn er ook nog poorten waarbij je permanent van wereld verandert als je er doorheen gaat.

Alle levels die ik gespeeld heb lijken goed in elkaar te zitten. In het begin is er een mooie opbouw waarbij langzaam aan per level steeds meer stappen nodig zijn om de uitgang te bereiken. Het laatste level dat ik gespeeld heb (ik mocht zelf willekeurig wat kiezen uit de lijst) bleek een echte breinbreker waar we - de ontwikkelaar dacht met me mee - toch bijna tien minuten voor nodig hadden. En die tien minuten zijn het meer dan waard.

Alsof dat nog niet genoeg was ziet de game er ook nog eens prachtig uit. Ook willen ze er een heel verhaal in gaan zetten, maar daar was nog niet veel van aanwezig in de demo. Waar het precies over zou moeten gaan is me ook nog niet helemaal duidelijk - iets over light en darkness en "the nature of reality", maar ze hebben dan ook nog wel even om er aan te werken. The Sojourn moet ergens in 2019 uitkomen op PS4, Xbox One en pc.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies