Gamescom 2018: Ubisoft gaat breed

Gamescom 2018: Ubisoft gaat breed

The Settlers, The Division 2, Transference en Skull & Bones

Vorig artikel Volgend artikel

Natuurlijk was ook Ubisoft weer aanwezig op de Gamescom dit jaar. Helaas hebben we niet al hun games kunnen zien, maar we hebben wel The Division 2, Skull & Bones en Transference gespeeld, en een demo van de nieuw aangekondigde The Settlers gezien. On y va!

The Division 2

Kun je je de E3-video van de gameplay-presentatie van The Division 2 nog herinneren? Zag er goed uit, leek fijn te spelen, maar was vooral compleet onrealistisch ingesproken door de 'spelers'. Perfecte samenwerking, leuke banter tussendoor, dat werk. Hoe anders was onze ervaring op Gamescom, met drie vreemden waarvan twee niet communiceerden en eentje had besloten dat hij field commander was. Terwijl de chef me aan het vertellen was hoe ik moest spelen zat alles tegen: het geprepareerde karakter lag me niet qua wapens, er was geen enkele sprake van teamwork en het was na een tijdje niet meer spelen ook even kijken hoe alles ook al weer ging.

Een groots foutenfestival dus, en dan vergeet je al snel dat je een nieuwe game aan het spelen bent. De keuze om een multiplayer-scenario te doen is volstrekt logisch, maar het kwam er allemaal niet zo lekker uit. De game ziet er goed uit, laten we dat voorop stellen, maar het scenario bij het vliegtuig was niet spannend. We kwamen aan, werden geflankeerd, konden vanwege het open gebied maar moeilijk schuilen, gingen allemaal dood en van daaruit ging alles nog verder bergafwaarts. De speciale wapens die elk karakter had werden nauwelijks ingezet of deden niet genoeg schade en toen de grote vijanden met hun paarse levensbalken kwamen aanzetten was het domweg er tegenaan blijven schieten totdat we doodgingen, respawnen en daarna doorgaan.

Enerverend was dus het zeker niet, maar als speler van de eerste Division weet ik dat dit niet representatief was voor wat de game in potentie kán zijn. Hopelijk heeft de ontwikkelaar het lesje met de eerste game geleerd en gaan ze nu sterk terugkomen met deze nieuwe game, maar of dat is gelukt weten we echt pas een week of twee na de lancering, waarvan we nu weten dat het op 15 maart 2019 gaat zijn.

Transference

Vorig jaar kregen we ook al een demo van Transference, maar dat was een proloog, een soort 'proof of concept' van wat ze met de game wilden gaan doen. Die demo is inmiddels voor iedereen te spelen op Playstation 4 en PSVR.

De demo die we dit jaar te spelen kregen was ook in VR, op de Oculus Rift. Het idee is hetzelfde gebleven: het is nog steeds een psychologische thriller met puzzels. Net als in de vorige demo is de lichtknop weer essentieel. Toen wisselde je tussen verschillende tijdlijnen, dit keer tussen twee verschillende personen die dezelfde omgeving compleet anders beleven.

De puzzels maken goed gebruik van deze wissel-mechaniek. Zo kun je een voorwerp dat ontbreekt in het ene perspectief uit het andere halen om zo bijvoorbeeld een deur open te krijgen.

De game heeft ook een heel gaaf stijltje: een jaren 70/80 huis gecombineerd met glitch-effecten alsof het personage dat je speelt de omgeving (net als jijzelf) in een simulatie beleeft. Die effecten kunnen je soms wel op het verkeerde been zetten. Zo lijkt het wel vaak alsof een bepaalde deur van belang is omdat de deurklink oplicht, maar dat blijkt geen betekenis te hebben.

De spanning zit er wel goed in, maar verwacht geen jump scares. De game moet het echt van zijn sfeer en omgevingsgeluid hebben, en dat zit goed in elkaar. Waar het verhaal heen gaat is echter nog niet te zeggen, daar was de demo simpelweg te kort voor. Maar het is wel duidelijk dat deze game er zeker een is om in de gaten te houden.

Transference komt later dit jaar uit, zowel in VR als gewoon op Playstation 4, Xbox One en pc.

The Settlers

Gamescom is natuurlijk niet de show voor de écht grote aankondigingen. Dus als er wat aangekondigd wordt is het waarschijnlijk een strategie-game voor de pc. Niet gek dus dat de 'unannounced game' die Ubisoft ons kon laten zien The Settlers bleek te zijn.

The Settlers gaat natuurlijk al een tijdje mee. Het is een realtime strategy game waarin je je stad opbouwt en verdedigt. Daar valt in de basis weinig aan te veranderen, dus deze nieuwe Settlers moet het vooral hebben van de nieuwe engine die het mogelijk maakt om helemaal tot op het grondniveau in te zoomen en te zien wat elk individueel poppetje aan het doen is.

En toegegeven: dat is erg gedetailleerd. Grafisch is het een beetje cartoony, maar je ziet bijvoorbeeld hoe een visser een vis uit het water hengelt, hem oppakt en wegbrengt. Ook moet je je burgers tevreden houden om een revolutie te voorkomen. Dat kan natuurlijk ook gebruikt worden om je tegenstander aan te vallen zonder dat je meteen een enorm leger nodig hebt.

Maar dat zijn natuurlijk allemaal kleine aanpassingen om de game met de tijd mee te laten gaan. Alleen die-hard Settlers-fans zullen nog warm worden van deze game, en als jij dat niet bent ga je hem waarschijnlijk gewoon aan je voorbij laten gaan. Voor de mensen die er echter wel op zitten te wachten is dit heel goed nieuws, want er is meer dan genoeg moeite gedaan om deze serie terug naar deze tijd te halen.

Skull & Bones

Een game die op voorhand al veelal werd bestempeld als een kopie van Assassins Creed Black Flag stond nu eindelijk klaar op de beurs om zelf te kunnen spelen. We mochten in een sessie van 20 minuten een potje 5 versus 5 doen in een modus waar je ook nog NPC schepen hebt rondvaren en je punten moet scoren om als team te winnen.

Dit kon je doen doormiddel van opdrachten te voltooien en NPC schepen te kelderen, maar de meeste punten kwamen toch van het killen van andere spelers. We kregen de keuze uit drie type schepen. Een klein en zeer mobiel schip met een grote stormram op de boeg. Kwetsbaar, maar krachtig. Verder was er nog de standaard klasse met wat kanonnen en alsnog redelijk wendbaar en als laatste kwam het oorlogsschip met een shitload aan kanonnen en wapens die dood en verderf kon zaaien als je zijn pad kruiste. De tradeoff was natuurlijk dat deze een stuk trager was en je als je maar uit zicht van de kanonnen bleef je hem sneaky kon proberen aan te vallen. Het klinkt niet moeilijk als ik het zo uitleg, maar het was best nog pittig om te overleven tussen al die vijanden en het potje gaf best wel een adrenalinekick. Gelukkig was de gameplay solide en voelde de besturing intuïtief aan en ik had het wisselen tussen wapens en het trimmen van de zeilen om snel te manoeuvreren gelukkig snel onder de knie.

Maar de vraag is natuurlijk of het echt een Black Flag ripoff is. Je zou het zo kunnen zien, maar ik vind Skull & Bones eigenlijk meer de piratengame die Black Flag had kunnen zijn. Het varen is veel uitgebreider en werkt stukken beter. Grafisch zag het er fenomenaal uit qua water en lichteffecten en ook de schepen hadden bijzonder veel detail. Wat wel jammer was is dat je schepen wel kunt enteren, maar dit slechts resulteert in een cutscene dat je het schip overneemt en er geen hand-to-hand combat is op het schip. Ook konden we in de demo niet van ons schip af om eilanden te verkennen of zo. Er werd wat ontwijkend geantwoord of dit in de uiteindelijke game wel beide mogelijk zou zijn, dus ik vrees er een beetje voor. Ik hoop het wel, maar als het er niet bij zit is het een gemiste kans, maar alsnog een geweldig spel als je graag de piraat uithangt.

Het spel heeft nog geen officiele releasedatum, maar moet in 2019 verschijnen op PS4, Xbox One en PC.

Meer content

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies