Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Als je op vakantie gaat in Griekenland, Frankrijk of Californië dan is de kans aanzienlijk groot dat je ze tegenkomt: elektrische stepjes. Athene en Parijs staan vol met deze zeer handige vervoermiddelen waarmee je je snel door de stad kunt verplaatsen.
“Stepjes”
Het zijn eigenlijk niet helemaal stepjes: je hoeft niet bang te zijn dat je linkerbeen ineens vijf keer zo gespierd wordt dan je rechterbeen. Steppen hoeft niet. Je gaat op de step staan en via je stuur kun je het apparaatje laten voortbewegen. Je hoeft er alleen maar een app voor te installeren en te betalen (vaak per minuut) om zo toegang te krijgen.
Deze e-wheels ook in Amsterdam of Rotterdam? Helaas, dat gaat voorlopig niet gebeuren. In Nederland is het gebruik van e-wheels verboden. Jammer, want de kleine stepjes nemen aanzienlijk minder ruimte in dan auto’s. Bovendien zijn ze aanzienlijk minder slecht voor het milieu. Waar een auto bijna de hele dag geparkeerd niets staat te doen, worden de stepjes constant door iemand anders gebruikt. Fileprobleem opgelost. Het is wel duidelijk waarom de stepjes zo populair zijn in andere landen, maar waarom dan toch niet in Nederland?
Nederland heeft verregaande regels
Helaas, wij hebben te maken met verregaande regels als het gaat om mobiliteit. Om dezelfde reden als dat een hoverboard niet mag op het fietspad, mogen andere kleine elektrische voertuigen niet de Nederlandse weg op. Wie je ervoor moet aankijken om dat toch voor elkaar te krijgen, dat is de Rijksdienst voor Wegverkeer.
Daar gaat echter wel eerst een technische keuring aan toe, waarna het Ministerie van Infrastructuur en Milieu moet bekijken of het voertuig wel echt veilig is in het verkeer. En voor dat allemaal zo ver is, moeten producenten van de stepjes ook nog een ellenlange vragenlijst invullen waar de overheid bijna altijd ‘nee’ op zegt, waardoor die hele technische keuring meestal niet eens plaatsvindt.
Toch wordt er gedacht dat de elektrische step wel wat eerder op de weg mag dan bijvoorbeeld een monowheel of hoverboard. Simpelweg is dat omdat deze makkelijker te besturen zijn. Hopelijk gaat dat ook gebeuren, want ons enorm vlakke land met goede kwaliteit wegen en fietspaden leent zich natuurlijk juist heel goed voor elektrisch soloreizen.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Gadget
Gadgets18.04.2024
Nothing komt met nieuwe oordopjes en ze zijn kanariegeel
Gadgets17.04.2024
Waarom mensen zo bezeten zijn van Funko Pop!
Startups17.04.2024
Je kunt nu ongelimiteerd geld binnenharken op Kickstarter
Technology15.04.2024
Deze wasautomaat start pas als je energietarief laag is
Gadgets15.04.2024
5 dingen die de Humane Ai Pin niet hét antwoord voor AI maken
Technology12.04.2024
Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten
Gadgets12.04.2024
DJI’s nieuwe drone DJI Avata 2 valt enorm mee in prijs
Gadgets09.04.2024