5 dingen die een augmented reality-bril moet kunnen

5 dingen die een augmented reality-bril moet kunnen

Vorig artikel Volgend artikel

De toekomst is.. augmented. Hoewel er elk jaar wel wordt aangekondigd dat VR-brillen en het kleine zusje AR-brillen dat jaar hun ‘big break’ krijgen, lijkt dat mede door het metaverse echt te gaan gebeuren. Alleen voert augmented reality waarschijnlijk de boventoon. Maar, wat willen we nu precies van zo’n AR-bril?

Filmen

Laten we meteen door de zure appel heen bijten, want augmented reality heeft niet de beste reputatie. Helaas komt dat door iets wat tien jaar geleden is ‘gebeurd’. Toen werd namelijk de Google Glass voor het eerst getoond. Een augmented reality-bril met niet bepaald het meest sexy uiterlijk, maar ook nog een camera erop die niet door iedereen evenzeer werd gewaardeerd. Mensen vreesden voor hun privacy en zagen het niet zitten om stiekem te worden gefilmd.

Toch zouden we in een nieuwe AR-bril zeker weer een camera willen zien. We leven zoveel op social media, het is leuk om als er iets grappigs gebeurt snel de camera aan te kunnen zetten. Er bestaan ook al diverse nieuwe AR-brillen die van camera’s zijn voorzien, zoals de Ray-Ban x Facebook-bril en Spectacles van Snap. Wat de AR-bril wel nodig heeft, dat is een lampje om mensen te laten zien dat je filmt.

Pupillen tracken

Je kunt natuurlijk met een soort controller in je zak gaan lopen om je AR-bril aan te sturen, maar uiteraard is het pas echt ideaal als je je pupillen kunt laten tracken. Stel je voor dat je straks naar een smarthome-apparaat in je huis kijkt en je bril je vraagt of hij het aan moet zetten. Je hoeft dan alleen naar links of rechts te kijken om ja of nee te selecteren en je bestuurt zonder iets te zeggen of aan te raken/wijzen je smarthome.

Het tracken van waar je kijkt is niet nieuw in de wereld van virtual reality, al wordt er meestal in menu’s genavigeerd met een controller of door het hele hoofd te bewegen. Alleen de pupillen gebruiken is net even wat subtieler, al moet je er wel rekening mee houden dat je bij dagdromen misschien onbedoeld zaken inschakelt.

Subtiele informatie weergeven

Het idee van AR is dat je de echte wereld ziet door de brillenglazen, maar dat hierop informatie wordt geprojecteerd. Echter is het wel mooi als dat wat subtiel is, zodat niet je hele zicht wordt belemmerd door de informatie op je scherm. Bovendien zou het ook niet tof zijn als mensen van buitenaf met je kunnen meelezen. Een beetje subtiele kleurkeuzes en plaatsing op de glazen kan daarin handig zijn.

Zo zouden we straks graag op straat navigeren door af en toe ergens klein een pijl in beeld te krijgen om aan te geven waar we naartoe moeten lopen. Of een WhatsAppje dat binnenkomt: even een kort berichtje in beeld is een optie (maar uiteraard niet tijdens het rijden), maar een heel gesprek openen op de bril zou eigenlijk niet moeten kunnen, want dat is waarschijnlijk maar zelden haalbaar om allemaal te lezen.

Lang meegaan

Het klinkt als een logische keuze, maar Google Glass bewees dat een gadget voor op je hoofd valt of staat bij meer dan alleen een camera: het ontwerp is ook belangrijk. Er bestaan al AR-brillen met mooie designs, dus er is geen enkele reden om dat niet te hoeven verwachten. Juist zonnebrillen worden vaak gebruikt om een statement te maken en ze zijn ook heel bepalend voor hoe je gezicht toont. Als je een AR-bril kunt kopen die een mooi montuur heeft, dan zul je hem eerder opzetten. Toch bedoelen we met het design wel meer dan alleen een goede look.

Binnen een goed design hoort namelijk ook ruimte voor een batterij. Een batterijduur van meerdere uren moet haalbaar zijn, zodat je de bril ook langer achter elkaar kan gebruiken, waardoor het wat meer een lifestyle-gadget wordt in plaats van een grappige gimmick. Als de batterij slim in het ontwerp kan worden weggewerkt, dan kun je hopelijk zo lang mogelijk met je bril op pad.

Werken met veel goede apps

We zien het soms bij nieuwe slimme horloges: er zijn wel een paar standaard apps beschikbaar, maar verder zijn er vaak maar 10 andere apps mogelijk. Huawei en Xiaomi zijn voorbeeld van smartwatchmakers die soms zo graag willen lanceren, dat ze vergeten na te denken over de apps die beschikbaar zijn voor dit type gadgets. Als er een nieuwe AR-bril uitkomt, dan moet die worden voorzien van veel goede apps.

Aan veel apps alleen heb je niets, je hebt apps nodig die je ook daadwerkelijk wil gebruiken. Een killer-game die iedereen wil hebben ervaren, zoals Snake op Nokia’s. Als er maar een paar apps beschikbaar zijn bij de lancering van de AR-bril, dan zal er waarschijnlijk helemaal niet zo veel animo voor het apparaat zijn dan wanneer gebruikers iets te kiezen hebben. Een mooie visuele virtuele assistent, een handige manier om in je agenda te kijken of een leuk filter om te gebruiken voor video’s: er is genoeg te bedenken dat ideaal is voor een medium als de AR-bril.

Ontwikkeling AR-brillen

Als de AR-bril dan ook nog Google Lens-achtige truukjes kan uithalen, zodat je naar een bloem kijkt en meteen te zien krijgt wat de naam van die plant is, dan wordt zo’n AR-bril al snel een hebbeding. Misschien dus ook maar goed dat die er nu nog niet is, want het chiptekort is ook anno 2022 voelbaar. Dat geeft techbedrijven mooi de kans hun prototype volop door te ontwikkelen, geheel naar de bovenstaande wensen.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...