Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Het verkeer naar Facebook-campagnes op mobiele apparaten ligt op gemiddeld 34% in 2013 ten opzichte van 2,8% in 2011.
Uit onderzoek onder 100 Facebook-campagnes in Nederland blijkt dat 34 procent van de bezoekers van Facebook campagnes mobiel is. Het aandeel mobiel stijgt maandelijks, in sommige campagnes met uitschieters tot wel 63%. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat lang niet alle Facebook-campagnes geschikt zijn voor mobiel. Merken die op Facebook hun doelgroep proberen te bereiken laten een grote kans liggen door een grote groep potentiële deelnemers uit te sluiten.
In lijn met trend Facebook
Deze trend naar steeds meer mobiel verkeer ligt volledig in lijn met de ontwikkeling die Facebook doormaakt. Steeds meer gebruikers gebruiken Facebook op hun mobiel. Uit de cijfers van 2012 bleek dat er eind 2012 680 miljoen maandelijkse actieve mobiele gebruikers zijn en een steeds groter deel daarvan gebruikt Facebook alleen middels een mobiele App of website (dit lag eind 2012 op 157 miljoen mensen).
Van iPad naar iPhone
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de mobiele apparaten van Apple het populairst zijn. In de periode januari 2011 t/m september 2012 was de iPad veruit het populairste apparaat om deel te nemen aan campagnes. In de periode vanaf oktober 2012 heeft de iPhone deze positie overgenomen. Een mogelijke oorzaak is de vernieuwde Facebook App voor de iPhone die eind augustus 2012 is uitgekomen. Deze versie bevatte veel verbeteringen ten aanzien van de snelheid van de App.
Nederlandse campagnes blijven achter
Veel Facebook-campagnes blijken op een mobiel apparaat niet te bekijken te zijn. De oorzaak ligt veelal in het gebruik van flash of te grote bestanden. Zijn ze dit wel, dan blijkt slechts een klein percentage specifiek geoptimaliseerd te zijn voor het kleinere scherm. Uit een steekproef onder dertig lopende campagnes in Nederland blijkt dat slechts 9% geoptimaliseerd is voor mobiel. Belangrijk is dan ook om bij iedere Facebook-campagne van een mobile first principe uit te gaan.
Toekomst
De verwachting is dat het percentage mobiele bezoekers bij Facebook-campagnes alleen maar zal toenemen. Dit zal dan ook vragen om een ander type campagne. In deze campagnes zal rekening moeten worden gehouden met een tragere internetverbinding en minder schermruimte.
De data van dit onderzoek is afkomstig van internetbureau Yes2web.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023