16.04.2013
Social Media

Mobiel bezoek van Facebook campagnes stijgt met 1.200%

By: Onno Rompa

BlogSocial Media
mobiel-bezoek-van-facebook-campagnes-sti.jpg
mobiel-bezoek-van-facebook-campagnes-sti.jpg

Het verkeer naar Facebook-campagnes op mobiele apparaten ligt op gemiddeld 34% in 2013 ten opzichte van 2,8% in 2011.

Uit onderzoek onder 100 Facebook-campagnes in Nederland blijkt dat 34 procent van de bezoekers van Facebook campagnes mobiel is. Het aandeel mobiel stijgt maandelijks, in sommige campagnes met uitschieters tot wel 63%. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat lang niet alle Facebook-campagnes geschikt zijn voor mobiel. Merken die op Facebook hun doelgroep proberen te bereiken laten een grote kans liggen door een grote groep potentiële deelnemers uit te sluiten.

In lijn met trend Facebook

Deze trend naar steeds meer mobiel verkeer ligt volledig in lijn met de ontwikkeling die Facebook doormaakt. Steeds meer gebruikers gebruiken Facebook op hun mobiel. Uit de cijfers van 2012 bleek dat er eind 2012 680 miljoen maandelijkse actieve mobiele gebruikers zijn en een steeds groter deel daarvan gebruikt Facebook alleen middels een mobiele App of website (dit lag eind 2012 op 157 miljoen mensen).

groei facebook_mobiel

mobiel_bezoek_campagnes

Van iPad naar iPhone

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de mobiele apparaten van Apple het populairst zijn. In de periode januari 2011 t/m september 2012 was de iPad veruit het populairste apparaat om deel te nemen aan campagnes. In de periode vanaf oktober 2012 heeft de iPhone deze positie overgenomen. Een mogelijke oorzaak is de vernieuwde Facebook App voor de iPhone die eind augustus 2012 is uitgekomen. Deze versie bevatte veel verbeteringen ten aanzien van de snelheid van de App.

Nederlandse campagnes blijven achter

Veel Facebook-campagnes blijken op een mobiel apparaat niet te bekijken te zijn. De oorzaak ligt veelal in het gebruik van flash of te grote bestanden. Zijn ze dit wel, dan blijkt slechts een klein percentage specifiek geoptimaliseerd te zijn voor het kleinere scherm. Uit een steekproef onder dertig lopende campagnes in Nederland blijkt dat slechts 9% geoptimaliseerd is voor mobiel. Belangrijk is dan ook om bij iedere Facebook-campagne van een mobile first principe uit te gaan. 

Toekomst

De verwachting is dat het percentage mobiele bezoekers bij Facebook-campagnes alleen maar zal toenemen. Dit zal dan ook vragen om een ander type campagne. In deze campagnes zal rekening moeten worden gehouden met een tragere internetverbinding en minder schermruimte.

De data van dit onderzoek is afkomstig van internetbureau Yes2web.

Share this post