De wintertests van de Formule 1 zijn interessanter geworden

De wintertests van de Formule 1 zijn interessanter geworden

Het F1 seizoen barst weer los. Nu met twee en een halve Nederlandse coureur

Vorig artikel Volgend artikel

Vrijdag 3 maart gaat het nieuwe Formule 1 seizoen van start. De eerste race op de kalender van 2023 is in Bahrein. Daar waren afgelopen weekend ook de wintertests. En dat maakt de waarde van de wintertests zo mogelijk nog interessanter, maar daarover zo meer.

Barcelona en Australië werden Bahrein

De wintertests zijn de enige drie dagen dat de teams en coureurs hun nieuwe bolides live, op een circuit mogen testen voor aanvang van een nieuw raceseizoen. Normaliter werden de wintertests op het Circuit de Catalunya in Barcelona gehouden en tot het eerste ‘coronajaar’ was de Australische Grand Prix jarenlang de seizoensopener.

Sinds drie jaar (vanaf 2021) is dat Bahrein geworden. Dit jaar is het voor het eerst dat de wintertests op hetzelfde circuit gehouden zijn als waar, amper één week later, ook de eerste Formule 1 race van het nieuwe seizoen plaatsvindt.

Geen ‘sandbagging’ meer

Al jaren weten we dat de Formule 1 teams tijdens de wintertests nooit het achterste van hun tong laten zien. Sterker nog, in de jaren dat Mercedes het meest dominante team was, gebruikten zij de wintertests ook om de concurrentie zand in de ogen te strooien – ‘sandbagging’. Bewust doen alsof ze niet zo snel (meer) waren of met problemen kampten. Zodat de concurrenten dachten dat hun ontwikkelingen en vooruitgang hen dichterbij het dominante Mercedes gebracht had. Enkele weken later, bij de eerste Grand Prix van het seizoen werd echter pijnlijk duidelijk dat Mercedes zowaar nog meer afstand van de concurrentie genomen had.

Dat ‘sandbaggen’ zagen we tijdens de wintertests van dit jaar veel minder. Tenminste, dat is toch de indruk die wij na drie dagen kregen en die ook door veel andere F1-watchers gedeeld wordt. De reden daarvoor? Binnen een week na de tests is op hetzelfde circuit de eerste race van het nieuwe F1 seizoen.

Kortom, de teams hadden geen tijd om ‘spelletjes’ te spelen. Ten eerste natuurlijk omdat ze druk aan de slag moesten met het uitvoeren van testschema’s en -programma’s. Dat is elk jaar een van de belangrijkste doelen tijdens de wintertests. Werken de verbeteringen en vernieuwingen die ontwikkeld zijn? Moeten we nog iets (last-minute) aanpassen? Of helemaal terug naar de tekentafel? Allemaal vragen waar in drie dagen tijd het antwoord op gevonden moet worden.

Wintertest was ook een pre-practice voor de eerste race

Als het ging om het tonen van de werkelijke capaciteiten van de nieuwe bolides, dan werd dat tijdens de wintertests nogal eens met de rem erop gedaan. Of, zoals Mercedes, met een bewuste tactiek om de concurrentie op het verkeerde been te zetten.

Tijdens deze wintertests, die de teams meteen ook in de gelegenheid stelde om een soort van pre-practice of -kwalificatie runs te draaien, was er ook minder tijd om te ‘sandbaggen’. Of dat klopt? Dat weten alleen de betreffende teams, maar die indruk hadden wij en veel andere zoals gezegd wel. Uiteraard zullen niet alle teams al direct hun maximale prestaties, en snelheid, hebben laten zien. Je moet immers nooit direct al je troeven op tafel gooien.

Mercedes-F1-a
Tijdens wintertests werd dit jaar veel minder met 'zand gestrooid' dan voorheen, ondanks dat de tests in de woestijn van Bahrein plaatsvonden.

Red Bull lijkt heel sterk

Wat kunnen we dan concluderen uit de resultaten van de wintertests? Meer dan in voorgaande jaren in ieder geval als je het ons vraagt. Red Bull heeft haar zaakjes goed voor elkaar. Zowel Verstappen als Perez waren zeer in hun sas met de nieuwe RB19. Ferrari ging ook lekker en lijkt in ieder geval het stuiteren (porpoising) opgelost te hebben. Dat geldt overigens voor alle teams en is deels ook te danken aan een aanpassing in de regelementen waardoor de auto’s van 2023 nu 15 millimeter ‘hoger’ liggen.

Mercedes ging, net als vorig jaar, nog altijd niet heel lekker vooruit, kijkend naar de gemiddelde rondetijden, ook over de zogenoemde long-runs (met veel benzine aan boord). De grootste sprong voorwaarts lijkt te zijn gemaakt door Aston Martin, maar ook Williams, Haas en Alfa Romeo zaten er alle drie dagen in Bahrein goed bij. McLaren deed het daarentegen niet zo heel goed. Datzelfde gold ook voor Alpha Tauri en Alpine. Over een paar dagen, vanaf 3 maart, gaan we zien of onze bespiegelingen overeenkomen met de praktijk.

Een F1-seizoen met twee en een halve Nederlandse coureur

En dan nog even dit. Met de komst van Nyck de Vries bij Alpha Tauri hebben we voor het eerst sinds 2007 weer twee Nederlandse coureurs aan de start van de F1. Toen waren dat Giedo van de Garde en Robbert Doornbos, die alleen de laatste drie races van dat seizoen samen met van de Garde aan de start stond. Dit jaar krijgen we een heel seizoen (hopelijk) met twee Nederlanders.

Je zou zelfs kunnen stellen dat dit jaar twee en een halve Nederlander in de F1 rondrijdt. Ik bedoel, Nico Hulkenberg is op papier wel een Duitser, maar hij heeft meer fans in Nederland dan in zijn eigen ‘Heimat’. Hoe dat komt? Nou, toen de Hulk in de F1 verscheen (2010) was Seb Vettel de grote Duitse ster met vier opeenvolgende wereldtitels. Daarna stond de Hulk ook nog even in de schaduw van de ‘import Duitser’ Nico Rosberg. Die had Finse ouders, maar was door zijn vader – Keke Rosberg – tot Duitser genationaliseerd om meer kans te hebben in de F1.

Kortom, de Hulk was voor de Duitse racefans eigenlijk pas de derde keus. Met zijn interviews in bijna vloeiend Nederlands bij Ziggo, stal Nico de harten van veel Nederlandse racefans, in een tijd dat Max Verstappen nog vooral in karts rondscheurde.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...