Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De boycot waar Huawei en diverse andere Chinese (telecom)bedrijven al enkele jaren mee kampen, aangejaagd door verdenkingen van spionage, onder andere in opdracht van de Chinese communistische machthebbers, zit diep. Of het allemaal terecht is of niet, daarover bakkeleien de veiligheidsexperts en -diensten van de diverse Westerse landen en de Chinezen al geruime tijd. De gevolgen, met name voor Huawei en ZTE, zijn in ieder geval fors. Daarover is al veel gezegd en geschreven.
Hart onder de riem of steek onder water?
Zo af en toe staat een ‘onafhankelijke’ partij op die zich het lot van deze Chinese bedrijven aantrekt. Dat zijn, uiteraard, vooral partijen uit het land van de Lange Muur zelf. Neem nu de video die deze week opdook: ‘No Time To Die Laughing’. Een parodie op James Bond waarin vooral de spot gedreven wordt met de VS en UK. Twee geheim agenten, 0.06 en 0.07 – Pond, James Pond – maken zich zorgen over de spionage vanuit China. Eerst benoemen ze allemaal Westerse spionage plots zich vervolgens voor te bereiden op hun nieuwe missie: China.
Ze hebben een dossier in handen waarin diverse beschuldigingen over spionage door China geuit worden. Zoals het bespioneren van al het telefoon- en internetverkeer in 193 landen en een propaganda machine die al sinds de eerste wereldoorlog actief is. Na een paar minuten blijkt echter dat het dossier niet over China gaat, maar over de VS.
Vervolgens bespreken 0.06 en 0.07 de redenen waarom China, in hun ogen dus valselijk, beschuldigd wordt. Puur en alleen als een middel om geld veilig te stellen voor een cyber-en handelsoorlog tegen de concurrentie. En zo gaat de video nog een paar minuten door. Kijk zelf maar.
De video, die qua slecht acteerwerk lijkt op een ‘Oh Mike, wat een fantastisch product’ Tell Sell commercial, is overigens gemaakt door het deels of volledig met Chinees overheidsgeld gefinancierde Xinhua. Iedereen mag er uiteraard het zijne van denken.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over Huawei
Tech in Asia07.03.2024
Huawei introduceert nieuwe Data opslag oplossingen voor het AI tijdperk
Gadgets04.03.2024
Huawei Watch GT 4: een van de mooiste smartwatches, met kryptonite
Tech in Asia29.02.2024
Huawei introduceert nieuwe productlijn tijdens Mobile World Congres Barcelona
Mobile29.12.2023
Huawei voorspelt meer omzet dankzij… smartphones
Na zes jaar ellende is dit goed nieuws voor de Chinese fabrikantMobile12.12.2023
Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?
Chinese fabrikant zou 'oude' plannen voor een fabriek in Frankrijk weer nieuw leven ingeblazen hebbenOnline15.11.2023
Het snelste internet ter wereld gaat 1,2 Tbps
Technology09.11.2023
Huawei stapt met onderzoek in de wereld van thuisbatterijen
Mobile09.11.2023