​Vergroot je open ratio: gebruik een pakkende snippet

​Vergroot je open ratio: gebruik een pakkende snippet

Vorig artikel Volgend artikel

Elke mailing begint met een header. Vaak is dat een afbeelding met de naam en het logo van je organisatie. Boven zo’n afbeelding is nog ruimte voor een preheader. Hier vind je de snippet: een korte tekst die als allereerste gezien wordt en die op smartphones direct getoond wordt. Hier kun je de interesse van de lezer aanwakkeren. Een goed gekozen snippet vergroot je open ratio en is daarmee belangrijk voor het succes van je mailing. Besteed er dus aandacht aan.

Wat zijn goede snippets?

Een goede snippet herken je zo. Waar kun je op letten?

  • Zorg er in ieder geval voor dat je ‘m gebruikt! Voorkom dat je alleen leest ‘Klik hier voor de online versie’ of iets dergelijks.
  • Voorkom dat je de onderwerpregel herhaalt, maar zorg er juist voor dat je snippet de onderwerpregel aanvult.
  • Rond de 35 leestekens is aan te raden voor je eerste en dus belangrijkste zin.
  • Overweeg personalisatie.
  • Probeer eens een basismotivator.
  • En ook voor snippets geldt: testen!

1. Doe meer dan ‘bekijk hier voor de online versie’

Met een voorbeeld wordt het direct duidelijk:

Vergroot je open ratio

De snippet: goed en minder goed ingezet

De snippet Bekijk deze e-mail online in het voorbeeld van Tijdschrift voor Marketing is een gemiste kans om een inhoudelijk sterke boodschap over te brengen. Beter is Laatste kans om te winnen etc van MADE.COM. Het voordeel hierbij is dat de meeste e-mail clients de preheader tekst tonen achter de onderwerpregel, zodat deze ook zichtbaar is als de e-mail (nog) niet geopend is. Hierbij raden wij aan om maximaal 15 woorden te gebruiken.

Dit alles betekent niet dat je de tekst Bekijk online achterwege moet laten. In de preheader is ruimte genoeg voor een lees online-link en een afmeldlink. De eerste voor als de e-mail niet goed weergegeven wordt, de tweede om spamklachten te voorkomen. Maar de boodschap is wel om de preheader met een mooie snippet te starten.

2. Vul de onderwerpregel aan

Een snippet staat niet op zichzelf. Je leest hem op je mobiel altijd samen met de afzendernaam en de onderwerpregel. En juist dit ‘samenlezen’ kun je gebruiken om inhoudelijk sterke snippets te produceren. Ter inspiratie enkele mogelijkheden op een rij:

spotler-vergroot-je-openratio-tabel

Je zet de onderwerpregel in de gebiedende wijs en de snippet ook, maar dan in andere woorden. Je maakt van ‘op avontuur in het land van de panda’s’ het alternatief ‘reis naar China’:

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Ga op avontuur in het land van de panda’s
  • Snippet: Boek nu voordelig je reis naar China

Je maakt van de onderwerpregel een aankondiging met dubbele punt en je laat de snippet erop aansluiten met een open vraag. Dat werkt erg goed. Kijk maar:

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Nu in de aanbieding: reizen naar China
  • Snippet: Wanneer ga jij weg?

Zo’n dubbele punt hoeft natuurlijk niet. En een snippet in de vorm van een vraag kun je ook prima afwisselen met een snippet in de gebiedende wijs:

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Reizen naar China steeds aantrekkelijker
  • Snippet: Boek nu voordelig je reis naar China

Of je stopt juist een vraag in de onderwerpregel en je laat de snippet hierop aansluiten door een gebiedende wijs of een gebiedende wijs die volgt op een antwoord:

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Wilt u ook voordelig naar China?
  • Snippet: Bekijk snel onze aanbiedingen

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Wilt u ook voordelig naar China?
  • Snippet: Ja? Bekijk onze aanbiedingen

3. Overweeg personalisatie

Personalisatie in e-mails is bewezen effectief. Bekende plekken om te personaliseren zijn de aanhef en de onderwerpregel, maar waarom zou je de snippet niet eens overwegen? Albert Heijn heeft daar een mooi voorbeeld van:

  • Van: Albert Heijn Mijn Bonus
  • Onderwerp: Bijna jarig!
  • Snippet: Beste Iris, je bent binnenkort jarig en Albert Heijn wil je verrassen!

4. Gebruik basismotivatoren

Angst, hebzucht, status en ontplooiing zijn de vier basismotivatoren die marketeers kunnen inzetten om hun producten en diensten aan de man te brengen. Deze worden vaak in de onderwerpregel toegepast, maar pas ze ook zeker toe in de snippet.

In onderstaande voorbeelden is op speelse wijze een basismotivator in de snippet verwerkt.

Hebzucht:

  • Van: de Bijenkorf Sale
  • Onderwerp: Nu nog 5 dagen tot 70% korting
  • Snippet: Mis het niet en profiteer van hoge kortingen nu het nog kan

Ontplooiing:

  • Van: Frankwatching Trainingen
  • Onderwerp: Extra trainingen in juli + augustus
  • Snippet: Start deze zomer nog met jouw korte opleiding

Status:

  • Van: Nolten Schoenen
  • Onderwerp: De leukste looks voor op je werk of naar school
  • Snippet: Ga je voor een sporty of first class look?

Angst:

  • Van: ibis.com
  • Onderwerp: Bas, dit is uw laatste kans! Krijg tot 50 euro korting!
  • Snippet: Tik, tak, tik, tak… U kunt nog maar enkele uren profiteren

Testen, testen, testen!

Ook voor snippets geldt: A/B-testen is een aanrader. Dit artikel geeft je voldoende houvast om een A-variant te maken en een B-variant. Altijd goed om te weten welke snippet jouw doelgroep het meeste aanspreekt. A/B-testen zijn dus niet alleen mogelijk met onderwerpregels, maar ook met snippets.

Open ratio verbeteren?

Een pakkende snippet zal positief uitpakken voor je open ratio. Weten welke andere onderdelen je niet mag vergeten om je open ratio te verbeteren? Download onze handige handout ‘Verbeter je open ratio’.

Hendrik Westerhuis

Hendrik Westerhuis is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) actief als schrijver, ontwikkelaar en publicist van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies