E-mail13.03.2017

Check elke nieuwsbrief op deze 15 belangrijke punten


Je hebt veel tijd en moeite gestopt in de perfecte nieuwsbrief. Eindelijk kan ‘ie de deur uit. Blijkt het achteraf dat je toch iets bent vergeten. Het overkomt ons allemaal weleens. Erg balen, maar een leerpunt voor de volgende nieuwsbrief. Wij zijn van mening dat je je mailing op de volgende 15 punten moeten checken voordat je op de verzendknop drukt. Voor het gemak hebben we ze voor je gecategoriseerd en opgesomd.

Belangrijke mailelementen

1. Juiste afzendernaam

Stel: je hebt een mooie uitnodigingsmail gemaakt voor een klantendag. Je verstuurt de mail, maar je hebt niet gelet op de afzendernaam. Al je mailings verstuur je nu eenmaal vanuit Bedrijfsnaam | Nieuwsbrief. Waarschijnlijk had Bedrijfsnaam | Klantendag hier beter geweest. Het sluit namelijk beter aan op de inhoud en geeft de ontvanger al een beeld wat de inhoud ongeveer zal zijn.

Een voorbeeld van C&A:

c-a
c-a

2. Pakkende onderwerpregel

Je hebt even geen inspiratie en je onderwerpregel luidt daarom: Uitnodiging klantendag 9 mei 2017. Oké, het is een feitelijk correcte boodschap. Maar vergeet niet dat veel lezers op basis van je onderwerpregel bepalen of ze je mail wel of niet openen. Je onderwerpregel verdient daarom altijd extra aandacht. What’s in it for them? Het werkt waarschijnlijk toch beter als je schrijft: Leer op onze klantendag hoe je netwerkt.

3. Juiste replyadres

Informatie die je niet in je afzendernaam stopt, kun je ook kwijt in je replyadres. Eén van de redenen dat organisaties meerdere replyadressen hebben. Let er wel op dat je de juiste selecteert, anders sla je de plank behoorlijk mis. Wat weer invloed heeft op het succes van je mailing.

4. Alternatieve waarde bij personalisatie

Zijn er bij een contactpersoon in de database bepaalde gegevens onbekend? Zorg er dan voor dat bij de personalisatie in mailings in ieder geval een alternatieve waarde is ingevuld. Zo voorkom je een aanhef als Beste […]. Beste klant of Beste relatie is altijd beter dan een leeg veld.

5. Snippet toegevoegd

Last but not least: voeg een snippet toe. Wij ontvangen dagelijks mailings die op alle punten fantastisch scoren, maar waarin je nog steeds leest Kunt u deze mail niet goed lezen, klik dan hier. Zeker op een mobiel werkt een snippet of preheader als een tweede onderwerpregel. Op een mobiel zie je namelijk altijd de afzendernaam, de onderwerpregel en het eerste stukje tekst van je mailing – de snippet. Verleid met deze drie mailelementen je lezer de mailing te bekijken.

snippet
snippet

Tracking

6. Waardes voor Google Analytics ingevuld

Met Google Analytics gekoppeld aan je mailing kun je je lezers en hun zoekgedrag op je website volgen. Belangrijk dus om de UTM-codes in te vullen en ze te koppelen aan je links.

7. Trackable links toegevoegd

Trackable links zijn links waarbij de kliks op de link worden gemeten. Goed om te weten of en hoeveel er wordt geklikt en dus of je ontvanger interesse heeft in wat je aanbiedt. Doe dit niet alleen bij tekstlinks maar ook bij afbeeldinglinks en calls-to-action. Deze kun je toevoegen via je e-mail marketingsysteem. Een extra check hierop is geen overbodige luxe.

8. Social media links toegevoegd

Creëer een groter bereik van je content door het gemakkelijk deelbaar te maken voor social media. Dit is mogelijk door social media-buttons en share-mogelijkheden per contentblok toe te voegen aan je mailing. Zo kan je ontvanger met één klik op de knop jouw content delen met zijn volgers.

afbeelding
afbeelding

Afbeeldingen

9. Afbeeldingen goed weergegeven

Goede afbeeldingen versterken je mailing en geven je boodschap extra kracht. Een goed begin is het halve werk. Zorg daarom dat de afbeeldingen goed worden weergegeven in je mailing. Onscherpe of slecht uitgelijnde afbeeldingen hebben invloed op de resultaten en imago van je mailing.

10. Alt-teksten ingevuld

Afbeeldingen worden vaak niet direct getoond in een inbox. Om je ontvanger toch een beeld te geven van de inhoud van je mail is het verstandig om een alternatieve tekst -een alt-tekst- toe te voegen aan je afbeelding. Het is een extra en sympathieke service aan je lezer die nog te vaak wordt overgeslagen.

Pagina’s en formulieren

11. Afmeldknop linkt naar juiste afmeldpagina

Een afmeldknop is wettelijk verplicht in elke mailing. Des te belangrijker dat deze ook naar behoren werkt en natuurlijk naar de juiste afmeldpagina linkt. Stuur jezelf daarom eerst een testmail en check of deze en andere servicelinks in de footer en header werken.

12. Landingspagina’s en formulieren kloppen

Link je in je mailing naar landingspagina’s en naar formulieren? Zorg dat ook deze goed werken en mooi worden weergegeven. En niet onbelangrijk: het gebruik ervan moet gebruiksvriendelijk en drempelverlagend zijn voor meer conversie.

Aflevering

13. Tekstversie toegevoegd

Ze zijn er nog: e-mail clients die geen HTML ondersteunen. Om die reden is het verstandig om een tekstversie van je mailing te maken. Daarnaast controleren spamfilters vaak of een tekstversie is opgemaakt. Ben je een tekstversie vergeten dan gaat dit ten koste van je aflevering. Voeg dus altijd een tekstversie toe.

14. Goed weergegeven in alle e-mail clients

Elke e-mail wordt in iedere e-mail client en browser anders getoond. Controleer je mailing daarom op zowel verschillende desktop als mobiele e-mail clients. Zo weet je zeker dat je mail goed wordt ontvangen.

15. Getest door collega’s

Twee paar ogen zien meer dan één paar. Daarom is het goed dat meerdere mensen (met verschillende achtergronden) de nieuwsbrief uitgebreid testen. Zo kijkt iemand van de marketingafdeling anders naar de nieuwsbrief, dan iemand van de supportafdeling. Wanneer alle feedback is verwerkt en alles naar behoren werkt, is de nieuwsbrief klaar voor verzending.

De Nieuwsbrief Checklist

Je moet aan veel dingen denken voordat je een mail verstuurt. Om niets over het hoofd te zien, is een checklist nuttig. Deze hebben wij daarom speciaal voor jou gemaakt. Pak de checklist erbij als je op het punt staat om een mailing de deur uit te doen. Zo voorkom je dat je 10 minuten na het versturen het liefst onder een bureau wegkruipt.

Deze blogpost is geschreven door Iris Peeters-de Jong & Hendrik Westerhuis van Blinker BV

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial