E-mail30.11.2015

Inspiratie voor effectieve e-mail onderwerpregels


Marketeers hebben vaak de saaie gewoonte om de kop van het eerste artikel in de nieuwsbrief te herhalen in de onderwerpregel. Of andersom. Het resultaat is in ieder geval hetzelfde en dat is natuurlijk wel een beetje saai.

We geven je 25 voorbeelden van onderwerpregels aan de hand van 5 rubrieken.

gamma
gamma

De dubbele punt (1)

1. De uitdaging: onderwijsmobiliteit
2. Echt zomer: vier het met deze BBQ-wijn
3. Vandaag: wat doe jij aan naar je werk?
4. Diefstal 50 cent: ontslag op staande voet?
5. Ombudsman: klachten Belastingdienst zorgelijk

Zomertoppers: welke artikelen haal jij voordelig in huis?
Zomer: extra voordeel met onze zomertoppers
Onze aanbiedingen: deze zomer nóg voordeliger

Voor de dubbele punt zie je vaak drie opties: een naam, een onderwerp of een tijdstip. Na de dubbele punt komt vaak een vraag of een korte toelichting. Een blik op het voorbeeld van Gamma leert dat we meerdere onderwerpen hebben (zomertoppers, aanbiedingen, acties, kortingscoupons) en een tijdstip (zomer). Zet die eens voor de dubbele punt.

De gebiedende wijs (2)

6. Maak van je wittebroodsweken een feestje
7. Bezoek de hotspots van Newcastle
8. Bekijk Apple Watch in actie
9. Ontdek het magnum opus van Boleslaw Prus
10. Laat autopech uw vakantie niet bederven.

Haal deze zomer onze zomertoppers in huis
Geniet deze zomer van extra veel voordeel
Maak van deze zomer een zomertopper!

De gebiedende wijs komt vaak terug in onderwerpregels. Het zal wel te maken hebben met de actie die het werkwoord uitzendt (maak, bezoek, bekijk, ontdek, laat). En voor de mailing van Gamma zijn onderwerpregels in de gebiedende wijs ook prima te doen.

Het bijvoeglijk naamwoord (3)

11. Laatste kans om je in te schrijven
12. Je creatiefste werk ooit
13. Speciaal voor u 50% korting
14. Ons extra dikke zomernummer
15. Nieuw woningaanbod Amsterdam-IJburg

Onze mooiste aanbiedingen nu nóg voordeliger
Een zomer lang voordeel met onze zomertoppers
Voordelig? Nee, onze toppers zijn extra voordelig!

Zet gewoon wat bijvoeglijke naamwoorden op een rijtje: lang, kort, hoog, laag, mooi, lelijk, duur, voordelig. Wakker je inspiratie eens aan door te kijken vanuit het tegenovergestelde. Dus niet vanuit ‘voordelig’, maar vanuit ‘duur’. En ineens Voorkom een dure zomer met onze zomertoppers.

De vraag (4)

16. Wordt jouw nieuwsbrief prima geopend?
17. In 2015 uw contactenbestand zien groeien?
18. Hoe speelt u in op de nieuwe wetgeving van de WWZ?
19. Waarom 24 miljoen winst op de Tour bijzaak is voor Utrecht
20. Wat vind je van dit huis?

Deze zomer ook extra voordeel pakken?
Waarom jouw zomer dit jaar extra voordelig is
Wat vind je van onze zomertoppers?

Vragen beginnen met een vraagwoord of een werkwoord. Maar taalkundig gezien is er meer mogelijk. Je kunt ook een stellingname verpakken in een vraag (voorbeeld 19) of een vraag retorisch maken (voorbeeld 17).

rabobank
rabobank
rabobank
rabobank

De onderwerpregel ‘Laat autopech uw vakantie niet bederven’ is erg leuk en goed gekozen. Mooie manier om een autoverzekering te promoten. Alleen: waarom moet ik dat twee keer lezen?

De korte hoofdzin (5)

21. UMC Utrecht lanceert real-time patiëntportaal
22. Landbouwcommissie EP verdeeld over zuivelrapport
23. Facebook ontketent adtech oorlog met Google
24. E-mail Benchmark 2015 is uit!
25. Agile organiseren in de praktijk

Rabobank promoot zijn autoverzekering
Autopech is minder vervelend met een goede verzekering
Een autoverzekering voorkomt vakantiestress

Als je van je onderwerpregel een korte hoofdzin maakt, dan maak je een nieuwskop. Een korte hoofdzin bestaat uit een onderwerp (UMC Utrecht, Landbouwcommissie EP), persoonsvorm (lanceert) of voltooid deelwoord (verdeeld) plus nog wat zinsdelen (real-time patiëntportaal, over zuivelrapport).

Nog meer tips en inspirerende voorbeelden?

Download dan het gratis white paper “Tips voor effectieve onderwerpregels”. In dit document vind je inspirerende voorbeelden van leuke, maar vooral succesvolle onderwerpregels en snippets. Daarnaast geven we do’s en don’ts van onderwerpregels, hoe je creatief kunt zijn met onderwerpregels en hoe je het beste kunt testen met onderwerpregels. Echt een aanrader!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial