DC Business24.11.2020

​Onderzoek toont aan: elk creatief format draagt evenveel bij aan sales


Al decennia is het één van belangrijkste vragen over de performance van campagnes: welk creatief format (beeld, GIF, video) heeft de meeste impact? Uit onderzoek van Greenhouse, in samenwerking met Facebook, blijkt dat nu élk van de genoemde formats een vergelijkbare positieve bijdrage levert aan een toename in sales en groeiende kopersgroep.

Tegenwoordig moet elke uitgegeven media-euro goed worden beargumenteerd. Iedere gemaakte keuze moet daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van een betere performance. Marketing managers hebben goed beschouwd maar een beperkt aantal factoren die daarbij kunnen worden beïnvloed. Zelfs met de beste strategie en meest vooruitstrevende tooling zit er een grens aan het maximale effect dat hiermee bereikt kan worden. Tot nu toe, echter, is een voor de performance zeer bepalende factor buiten beschouwing gebleven: het creatieve format dat ingezet wordt. Terwijl een nog steeds toonaangevend onderzoek van Nielsen uit 2017 duidelijk laat zien dat creatie voor maar liefst 56% de performance van campagnes bepaalt.

Nieuwe data en inzichten

Angela van der Velden, Strategy Lead bij Greenhouse: ‘We hadden op dit vlak nog geen omvangrijke onderzoeken gezien. Niets dat betrekking had op de sales-impact van specifieke creatieve formats. Dus besloot Greenhouse het te onderzoeken, gesteund door het Facebook EMEA Marketing Science team. De resultaten van deze meta study laten er geen twijfel meer over bestaan: de keuze voor een beeld, GIF of video heeft binnen alle onderzochte productcategorieën en verticals eenzelfde positief effect op de sales.

Positief effect

Het effect is zowel binnen Facebook als Instagram zichtbaar. ‘Tussen de drie formats zie je in performance geen echt verschil,’ legt Van der Velden uit. ‘Wat natuurlijk óók goed nieuws is voor marketing managers met een beperkter creatie- en mediabudget.’ Siem Peters, Data Scientist bij Greenhouse vult aan: ‘Je levert door de inzet van een stilstaand beeld blijkbaar niets in als het gaat om het effect, vergeleken met een video of GIF. De controlegroep, die de advertenties dus niet hadden gezien, leverde significant lagere sales en kopersaantallen op.’

Methode

Om de effectiviteit van de genoemde creatieve formats te kunnen relateren aan de conversie- en sales-doelstellingen van Greenhouse klanten voerde het onderzoeksteam een meta-analyse uit. Deze besloeg in totaal anderhalf jaar en 24 campagnes, verdeeld over uiteenlopende verticals. Uiteindelijk deden 20 klanten mee aan het onderzoek. Angela van der Velden: ‘De campagnes zijn onderzocht in zogeheten Multicell Conversion Lift Studies. Met deze onderzoeksmethode kunnen we zeer specifieke klanthypotheses testen, die in dit geval dus betrekking hadden op de verschillende creatieve formats. We vergelijken daarbij de testgroep resultaten met de controlegroep en het verschil daartussen noemen we ‘Lift’. Klanten gaan zo de sales-impact zien van specifieke campagnes en gekozen strategieën.’

[Fotocredits © jirsak – Adobe Stock]

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt