De GIF bestaat 30 jaar en dat moet gevierd worden

De GIF bestaat 30 jaar en dat moet gevierd worden

Vorig artikel Volgend artikel

Het zij je vergeven als je de GIF niet anders kent dan als geanimeerd vermaak dat je lekker in social media posts of waar dan ook kunt gebruiken. We zijn in een paar jaar zo ver gevorderd dat er voor elke emotie wel een GIF te vinden is en ze ook nog eens makkelijk te zoeken zijn. In de 30 jaar dat het bestandsformaat bestaat heeft de GIF echter al een hoop verschillende rollen gespeeld.

In den beginne

De uitvinder van de GIF (die het trouwens zelf uitspreekt als Djif inplaats van Gif) heet Steve Wilhite en zijn Graphics Interchange Format moest eigenlijk gemaakt worden omdat er behoefte was aan een bestandsformaat die door alle computers getoond kon worden en die vooral niet veel data kostte.

Bedenk dat de gemiddelde internetsnelheid op dat moment 40.000 (ja, veertigduizend) keer zo langzaam was als nu, dus een klein bestand was goud waard op dat moment.

Animation station

JPEG's waren toen ook al in ontwikkeling, maar die waren relatief groot en omdat de GIF ook transparantie aan kon én uitbreidbaar was vanaf het begin kon het formaat groeien. In gebruik, welteverstaan.

In 1995 werd de eerste geanimeerde GIF gemaakt omdat Netscape (een browser, vraag maar aan je ouders als je het niet kent) die functionaliteit toevoegde aan het formaat. Dat werd breed overgenomen en dat leidde onder andere tot de eerste viral GIF: de dansende baby.

Ondergronds

In de jaren daarna is het formaat stilletjes achteruit gegaan, omdat er op het grootste gedeelte van het web gekozen werd voor Flash en daarna HTML5. Waar het wel nog terugkwam was op forums en andere plekken waar het niet makkelijk was om bewegende plaatjes te laten zien behalve vermomd als een 'gewoon' plaatje: de GIF.

Toen mensen zich begonnen te realiseren dat je met de loop-functie van een GIF heel makkelijk clipjes gemaakt konden worden die niet veel plek innamen maar wel als expressie gebruikt konden worden nam dat weer toe en synchroon daar aan maakten smartphones en alle apps die ons met elkaar lieten communiceren het veel makkelijker om dat te gebruiken.

Het houdt niet op

En nu? Nu kun je bijna geen social media-kanaal of communicatie-app meer bekijken zonder een GIF te zien langskomen. Het is net zoals met emoji te makkelijk om ze te gebruiken, dus doen veel mensen dat ook. En leuk dat het is! Waar een service als Vine het niet gered heeft, blijft de GIF overleven.

De reden? Het is simpel, het is niet (meer) van iemand en dus kunnen we er allemaal vrij mee aan de slag. Leuke GIFs worden hun eigen ding, die worden weer geremixt, maar het is soms ook gewoon leuk om een klein stukje film te GIF'en en op social media te gooien. De besten zijn bijna hypnotisch.

Zoals met alles zijn er mensen die geen fan zijn, maar het is wel zo dat GIFs vaak precies het soort emotie dat je voelt kunnen weergeven, beter nog dan een emoji dat kan. En met dank aan Wilhite en de mensen zoals Imgur die voortgebouwd hebben op zijn fantastische formaat kost dat nog niet eens veel meer data. Lang leve de GIF!

[Afbeelding © Epic/Michael Jackson]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies