DC Business14.06.2021

Meer klanten via online marketing? 3 tips voor een online marketing strategie voor beginners


Vandaag de dag is het voeren van een digitale marketingstrategie essentieel voor het runnen van vrijwel elk bedrijfstype. In tegenstelling tot traditionele marketing biedt digitale marketing het voordeel dat een boodschap met succes kan worden overgebracht aan de mensen die er voor jouw bedrijf het meest toe doen; jouw specifieke doelgroep (als je die al hebt..!)

Een marketingstrategie is het uitgebreide plan dat speciaal wordt opgesteld om de marketingdoelstellingen van de organisatie te bereiken. Een sterke online marketing strategie zal je helpen je bedrijf een boost te geven. Deze 3 tips kunnen ook jou helpen jouw online prestaties te verbeteren. Ook al ben je al flink op weg!

Marketing tip 1: het specificeren van de doelgroep is essentieel

Heeft je bedrijf een duidelijke buyer persona gedefinieerd? Als het antwoord “nee” is, dan kun je deze tap niet overslaan: aan wie wil je jouw producten of diensten verkopen? Wie heeft er baat bij de producten of diensten en waarom? Niet alle marktsegmenten zijn namelijk even waardevol. Er zijn bepaalde marktsegmenten die op de korte termijn winst kunnen opleveren, andere segmenten hebben een groot potentieel, maar zijn mogelijk een stuk lastiger te benaderen. Er dient een zorgvuldige keuze gemaakt te worden. Specificeer je doelgroep, dit dien je echt zelf te doen!

Wanneer je je doelgroep hebt gespecificeerd, zijn er nog een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Kan de doelgroep mijn product/dienst veroorloven?
  • Is mijn doelgroep groot genoeg om winst te kunnen behalen?
  • Zal mijn doelgroep echt baat hebben bij mijn product/dienst? Is er behoefte aan mijn product of dienst?
  • Wat drijft mijn doelgroep om beslissingen te nemen?
  • Hoe kan ik mijn doelgroep het best bereiken?

En dit brengt ons direct bij…

Marketing tip 2: hoe bereik je de doelgroep?

Je doelmarkt bepalen is het moeilijke gedeelte. Als je eenmaal weet op wie je je richt, is het een stuk eenvoudiger om uit te zoeken welke media je kunt gebruiken om de doelgroep te bereiken en welke marketingboodschappen bij hen zullen aanslaan.

Voordat je begint met het bepalen van de marketingstrategie, is het zaak om na te denken hoe, waar, wanneer en vooral ook hoe vaak je je doelgroep aanspreekt.

De meeste bedrijven hebben moeite om hun producten of diensten te verkopen omdat ze geen manier(en) hebben om het verhaal achter het aanbod te vertellen. Wat verkoop je nu écht? Wanneer je daar antwoord op hebt, kun je de kanalen bepalen, en daarmee je marketingstrategie compleet maken: als je boodschap eenmaal gedefinieerd is, moet je hem effectief overbrengen. Besteed tijd aan het analyseren van je strategie, en bedenk waar je boodschap het best zal presteren.

Marketing tip 3: Ontdek samen de mogelijkheden van online marketing

Een marketingstrategie helpt bij het maken van een organisatieplan om aan de behoeften van de klant tegemoet te komen. Kom je er echter niet helemaal uit omdat je bijvoorbeeld door de bomen het bos niet meer ziet? Geen ramp (en erg begrijpelijk…)

Het inschakelen van een marketingbureau kan een goede zet zijn, vooral in de eerste fasen van het ondernemerschap. Tools2Grow is zo’n marketingbureau! Zij staan voor een persoonlijke aanpak, nogmaals, erg handig in de beginfase van het ondernemerschap. Wanneer je de stap maakt richting online succes begin je bij Tools2Grow met een gratis betrouwbare analyse: de Quickscan. Aan de hand van de verkregen data maken zij een analyse van je huidige situatie.

Goed plan? Dan kun je samen met ze aan de slag om samen de mogelijkheden van online marketing te ontdekken!

[Fotocredits © chinnarach – Adobe Stock]

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes