DC Business24.04.2023

​Het belang van klantenservice voor kleine bedrijven


De klantenservice is een van de belangrijkste aspecten van elk bedrijf, ongeacht de omvang of industrie waarin het opereert. Je zou het misschien niet zeggen, maar voor kleine bedrijven kan het belang van klantenservice groter zijn dan voor grote bedrijven. Dit komt met name doordat kleine bedrijven het zich minder kunnen veroorloven om klanten te verliezen.

Online reviews

Het is belangrijk dat bedrijven de rol van de klantenservice serieus nemen, het kan namelijk een hele waardevolle toevoeging zijn. Ten eerste kan de klantenservice een positieve invloed hebben op de reputatie van de organisatie. Met de opkomst van online reviews services zoals Trustpilot is het voor klanten nog gemakkelijker om reviews te controleren. Wanneer mensen bijvoorbeeld willen wedden op sport, zullen ze vast en zeker op zoek gaan naar betrouwbare sportweddenschappen aanbieders. Een van de eenvoudigste manieren om te controleren of het casino veilig is, is door de online reviews te bekijken. Daarom moeten bedrijven de kracht van positieve reviews niet onderschatten. Een slechte klantenservice zal in veel gevallen leiden tot slechte beoordelingen met een slechte reputatie als gevolg.

Een persoonlijke touch

Daarnaast kan een bedrijf klantenservice inzetten als middel om klantenbinding te creëren. Kleine bedrijven hebben vaak een voordeel ten opzichte van grotere bedrijven doordat ze een persoonlijke benadering kunnen bieden. Grote bedrijven hebben dagelijks met honderden tot miljoenen klanten te maken. Deze immense hoeveelheden maken een persoonlijke benadering vrijwel onmogelijk. Voor kleinere organisaties is dit echter een doel wat ze eenvoudiger kunnen behalen. Door persoonlijk contact te maken met klanten en hun behoeften te begrijpen, kan een klein bedrijf een langdurige relatie met klanten opbouwen. Hierdoor zullen klanten sneller geneigd zijn om loyaal te blijven. Klanten vinden het immers fijn als ze zo snel mogelijk antwoord krijgen. Verder waarderen klanten het als een bedrijf de tijd neemt om hen te helpen met een probleem.

Snelle en effectieve oplossingen

Een ander voordeel is dat een klantenservice kan helpen bij het snel en effectief oplossen van problemen. Als er problemen ontstaan, zoals een verkeerd geleverd product of een vertraging in de levering, kan een deskundige klantenservice het verschil maken tussen het behouden of het verlies van de klant aan een concurrent. Daarom is het geen slecht idee om de klantenservice als prioriteit te stellen binnen het bedrijf.

Feedback verzamelen

Tot slot kan klantenservice een middel zijn om waardevolle feedback te verzamelen. De klantenservice krijgt regelmatig te maken met problemen die veel voorkomen, zoals klachten over een specifiek product of service. Door deze gegevens te verzamelen, kan het bedrijf gerichte verbeteringen aanbrengen om de klanttevredenheid te verbeteren. Ook kan feedback helpen bij het identificeren van kansen voor de groei van het bedrijf. Klanten denken immers graag mee met het bedrijf en geven geregeld aan welk product of service ze graag zouden willen hebben. Door goed te luisteren naar de feedback en in te spelen op de behoeften van de klanten loopt het bedrijf geen gemiste kansen mis.

In het kort kan een goede klantenservice bijdragen aan het opbouwen van een sterke band tussen klanten en het bedrijf. Je klanten waarderen ze als ze het gevoel hebben dat de organisatie ze serieus neemt en hun problemen als prioriteit stelt. Het kan een gevoel van vertrouwen en waardering creëren. Daarbij kan een professionele klantenservice ervoor zorgen dat er een emotionele band tussen de klant en het bedrijf wordt opgebouwd. Dit leidt vaak tot loyaliteit aan het merk en herhaalde aankopen. Daarom is het zo belangrijk dat bedrijven hun klanten laten weten dat ze gewaardeerd worden. De beste manier om dit te laten zien is door in een goede klantenservice te investeren.

[Fotocredits – Vasyl © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.