Online26.01.2016

​Vijf tips voor een succesvolle klantenservice


Een slechte ervaring met klantenservice: iedereen heeft het weleens meegemaakt. Uit recent onderzoek bleek dat de verwachtingen van de kwaliteit van een klantenservice-afdeling de afgelopen drie jaar behoorlijk zijn toegenomen. Ook blijkt dat 56 procent van de consumenten het afgelopen jaar heeft besloten niet meer te kopen bij ten minste één bedrijf door een slechte klantervaring.

Klanten een positieve ervaring bieden is daarom cruciaal voor een organisatie en haar reputatie. Vreemd genoeg richten veel bedrijven zich vooral op klantenwerving, in plaats van het tevreden houden van bestaande klanten. En dat terwijl het binnenhalen van een nieuwe klant zes tot zeven keer zoveel kost als het behouden van een bestaande klant. Reden te meer om de klantervaring voor uw bedrijf te optimaliseren, met deze vijf tips.

1. Werk aan uw online presence

In onze ‘connected community’ kunnen consumenten een merk maken of breken door het delen van (negatieve) ervaringen via social media. Gevaar hierbij is dat iedereen het kan lezen. En als uw doelgroep het nieuws over de slechte service oppikt, kan dat rampzalig zijn voor uw merk. Zorg daarom dat uw bedrijf online aanwezig is om direct te reageren op negatieve ervaringen en om de klacht alsnog op te lossen.

2. Bespaar niet op een goede klantenservice

Jarenlang werden klantenservice-afdelingen beschouwd als een kostenpost en niet als goede investering om de groei van een bedrijf te ondersteunen. Echter, van goede klantenservice profiteert zowel de klant als uw bedrijf. Dit is ook te zien aan het aantal callcenter vacatures wat door grote bedrijven geplaatst wordt. Zo blijkt uit ons onderzoek dat klanten bereid zijn meer geld te betalen aan een bedrijf dat een positieve klantervaring garandeert. Tevreden klanten zijn dus belangrijk; ze blijven (langer) klant en geven u de mogelijkheid om te groeien.

3. Voeg altijd een persoonlijke noot toe

Personalisatie biedt een mogelijkheid voor bedrijven om klantloyaliteit te stimuleren. Zo vinden klanten het prettig als ze niet te veel inspanning hoeven te leveren om een antwoord op hun vragen te krijgen. Door het verzamelen en analyseren van klantgegevens – zoals aankoopgeschiedenis, online klikgedrag of reacties op uw marketingcommunicatie – kunnen de klantenservice- en marketingafdeling uw klanten beter van dienst zijn.

4. Wees flexibel

Klanten willen contact opnemen met uw bedrijf op een moment dat het hen uitkomt, met een apparaat en via een kanaal naar hun keuze. En in dit digitale tijdperk is dat niet altijd telefonisch. Ze kiezen soms liever voor social media, sms of e-mail. Bied deze mogelijkheden aan en u hebt direct een streepje voor op de concurrentie. Door de klant de controle te geven over de manier en het middel van communicatie, versterkt u bovendien de klantloyaliteit.

5. Volg de customer journey

Leg de ervaringen van klanten vast op alle ‘touch points’ binnen de customer journey. Marketingteams laten vaak enorme kansen lopen als ze de klantenservice-afdeling niet inzetten bij toekomstige campagnes. Inzicht in de weg die een klant aflegt maakt duidelijk hoe een klantervaring van invloed is op loyaliteit en uw bedrijfsvoering. Dus, pak de telefoon en bel, tweet of sms de professionals op uw klantenservice-afdeling. U zult versteld staan van de schat aan informatie die u verzamelt.

Deze blogpost is geschreven door Ruud Loppies, director Aspect Software Benelux & Denemarken.

[Afbeelding © Olivier Le Moal – Fotolia]

Verder lezen over Bedrijven

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Te veel en te hard geluid op de werkvloer kan het gehoor van je werknemers beschadigen. Als werkgever ben je verplicht om gehoorbeschadiging bij je werknemers te voorkomen. Als werkgever ben je verantwoordelijk om te onderzoeken op welke plekken te hard en te veel geluid is voor de werknemers.

DC Business30.08.2024

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Zit sta bureaus zijn steeds populairder op de werkvloer. En terecht, want ze bieden een eenvoudige manier om meer beweging in je dag te brengen. Maar wist je dat je met een paar handige tips nog meer kunt profiteren van de voordelen van een zit sta bureau? In deze blog delen we graag onze beste tips om je te helpen je zit sta bureau optimaal te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je de hele dag gefocust, energiek en gezond blijft!

Lifestyle05.08.2024

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?

De toekomst van het kantoor was lange tijd onzeker. Door de pandemie werden veel bedrijven genoodzaakt om hun faciliteiten in te richten op thuiswerken. Ook na de pandemie is deze trend gebleven. Maar wat betekent dit voor de huurders van kantoorruimtes in ons land? Zal dit een blijvend iets zijn of stappen we ooit geheel over op thuiswerken. In dit artikel verdiepen we ons in de laatste trends en onderzoeken we de toekomst van kantoorruimte.

DC Business29.07.2024

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

De Maand van de Mentale Gezondheid is afgelopen, maar het belang neemt alleen maar toe. Een grote stap hierin is het aanpakken van mentale gezondheidsproblemen op de werkplek. Veelvoorkomende uitdagingen zijn onder andere burn-out, stress en tijdsgebrek. Dit heeft invloed op het welzijn en de productiviteit van werknemers. Statistieken tonen aan dat een aanzienlijk deel van de tijd verloren gaat aan repetitieve en uitputtende taken.

Artificial Intelligence24.07.2024

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken

We hebben allemaal weleens van die dagen waarop we liever in bed zouden blijven liggen dan naar het werk te gaan. Het kan ook anders, af en toe pauze nemen op een plek waar je je comfortabel voelt en waar je geïnspireerd kunt werken is veel fijner. Hieronder lees je 5 tips om te werken in een chille omgeving, waardoor je kunt relaxen én productief kunt werken.

DC Business21.06.2024

5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Eigen tarieven bepalen en eigen werktijden: hoe fijn is dat? Het geeft een enorm gevoel van vrijheid, maar dat betekent niet dat er niet een paar dingen zijn die je toch echt wel even moet regelen. Deze 5 dingen zijn verstandig om op te letten als je je eigen bedrijf start.

Startups15.05.2024

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

De wereld van bedrukte relatiegeschenken blijft zich ontwikkelen, waarbij elk jaar nieuwe trends opduiken die aansluiten bij de wisselende voorkeuren en technologische ontwikkelingen.

DC Business15.05.2024

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?