Online26.11.2022

Dit zijn de consumententrends van 2023


Consumenten zoeken in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Dat komt naar voren uit het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt. Qualtrics XM Institute heeft meer dan 33.000 consumenten in 29 landen ondervraagd, waaronder 1.200 Nederlandse respondenten. Het bedrijf wil met de antwoorden achterhalen wat er precies effect heeft op de mindset van consumenten in de huidige economische situatie. Consumenten moeten nu immers vaak moeilijke beslissingen maken over waaraan ze hun geld uitgeven. Deze uitkomsten stellen retailers in staat hun aanpak te veranderen, zodat zij klanten behouden, nieuwe klanten aantrekken en zodoende hun omzet verzekeren.

Consumententrends 2023

Uit het onderzoek komen 3 focusgebieden naar voren die een positief effect hebben op de klanttevredenheid en -loyaliteit van Nederlandse consumenten in een uitdagend economisch klimaat:

  • Trend 1: de menselijke connectie is belangrijker dan de effectiviteit van de serviceverlening.
  • Trend 2: innovatievermogen en kennis over consumenten is cruciaal.
  • Trend 3: grotere rol ongestructureerde data voor inzicht in veranderende consumentenbehoeften.

Trend 1: loyaliteit door persoonlijke interactie

In zware economische tijden wordt het behalen van de bedrijfsdoelen steeds belangrijker voor het rechtvaardigen van toegewezen budget. Toch kunnen organisaties het zich niet veroorloven de algehele klantervaring uit het oog te verliezen als zij zich uitsluitend concentreren op operationele doelen. Uit onderzoek blijkt dat:

  • Een behulpzame servicemedewerker een grotere impact heeft op de klanttevredenheid dan een korte wachttijd. Nederlandse consumenten zijn 6,2 keer meer tevreden als een servicemedewerker behulpzaam en betrokken is dan wanneer hier geen sprake van is.
  • Als een consument met een empathische servicemedewerker praat, is de kans 5,2 keer groter dat de algehele ervaring als goed wordt beoordeeld.
  • Consumenten die te maken hebben met een korte wachttijd, zijn 2,7 keer meer tevreden met de algehele interactie dan degenen die ontevreden waren over hun wachttijden.

Persoonlijke of digitale ervaring

Er bestaan ook taken die mensen liever zelf regelen en waarbij ze geen behoefte hebben aan de omgang met een bedrijfsvertegenwoordiger. Retailers moeten daarom kunnen balanceren tussen het leveren van een persoonlijke ervaring via de klantenservice en het bieden van een duidelijke digitale ervaring via een zelfservice-oplossing. Zo wil bijvoorbeeld 63% van de mensen die een vliegticket boekt geen overleg plegen met de luchtvaartmaatschappij. Organisaties moeten daarom begrijpen wat hun klanten in een bepaalde situatie willen, zodat ze hen in alle gevallen een positieve ervaring kunnen bieden.

Trend 2: wisselen van merk

Tot nu toe zijn consumenten relatief vergevingsgezind geweest voor uitdagingen die worden veroorzaakt door personeelsproblemen. Dat geduld kan opraken doordat ze de impact van de huidige economie in hun eigen portemonnee voelen. Tijdens de grote recessie (2008-2012) wisselde 38% van de consumenten van merk [1], en daar is soms slechts één negatieve interactie voor nodig. Op het moment dat consumenten in een afnemende markt zorgvuldiger nadenken over hun uitgaven, is het cruciaal om op lange termijn loyaliteit op te bouwen. Dat doen bedrijven door de verwachtingen te overtreffen en zich van concurrenten te onderscheiden in de klantenbenadering: luister naar klanten, begrijp ze en reageer actief op hun behoeften.

  • 64% van de Nederlandse consumenten geeft aan contact te hebben gehad met een klantenservice over problemen die nooit zijn opgelost. Van de respondenten geeft 42% bovendien aan niet tevreden te zijn met de empathie van een klantenservicemedewerker [2].
  • Dit is een kans voor organisaties om de verwachtingen te overtreffen en loyaliteit te winnen. Op het moment dat consumenten een vijfsterrenervaring hebben, is de kans drie keer zo groot dat ze een bedrijf vertrouwen en aanbevelen dan wanneer ze een slechte ervaring (drie sterren of minder) hebben.

Trend 3: de rol van ongestructureerde feedback

39% van de consumenten zegt dat bedrijven beter naar hen moeten luisteren. Uw klanten echt begrijpen betekent dat u de manier waarop u luistert en feedback verzamelt moet verbreden. Een manier waarop bedrijven consumenten beter kunnen begrijpen, is door de context uit chats of andere kwalitatieve reacties te analyseren. Hierdoor leren zij de specifieke situatie van een consument te begrijpen en kunnen ze per direct en op een adequate manier reageren. Door naar dit soort feedback te kijken, creëren organisaties ook kansen om veranderingen door te voeren die alle consumenten ten goede komen.
Consumenten praten op sociale media en in recensies over merken. Bedrijven kunnen dan ook aanzienlijk profiteren van deze schat aan feedback om hun klanten beter te begrijpen en nog beter te voorzien in hun behoeften.

Het volledige Consumer Trends Report 2023 is hier te downloaden.

[Fotocredits – Good Studio © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Onderzoek

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop