DC Business24.04.2023

Een eigen webwinkel beginnen? 3 dingen om niet over het hoofd te zien!


Het lanceren van je webshop is misschien niet eenvoudig, maar met een zorgvuldige voorbereiding en aandacht voor elk aspect kan het een lonende ervaring zijn. Als ondernemer wil je er alles aan doen om je klanten een vlekkeloze ervaring te geven. In dit artikel worden enkele factoren besproken waar je zeker rekening mee moet houden voordat je je webshop opent: van marges bepalen tot verzenddozen.

Verzenddozen zijn een aspect dat soms vergeten wordt

Verzenddozen zijn een cruciale stap in het leveringsproces en kunnen je bedrijf beïnvloeden. De juiste verzenddozen kunnen je verzendkosten besparen, je goederen tijdens het transport veilig stellen en de klanttevredenheid verbeteren. Houd rekening met de grootte en het gewicht van je artikelen bij het kiezen van verzenddozen voor je webwinkel. Je wilt een doos kiezen die niet te groot of te klein is voor je artikelen, precies de juiste maat.

Brievenbusdoosjes zijn specifieke verzenddozen die door de brievenbus van de voordeur van de klant kunnen worden geschoven om de levering te doen. Het feit dat de consument niet aanwezig hoeft te zijn voor de levering kan bijdragen tot een betere ervaring voor de klant.

Kies het beste platform

Er zijn een aantal e-commerce platforms beschikbaar, elk met een reeks voor- en nadelen. Kies een platform op basis van je eisen en prijsklasse. Hoewel ze duurder kunnen zijn, zijn sommige platforms, zoals Shopify en BigCommerce, gebruiksvriendelijk en bieden ze een schat aan mogelijkheden. Hoewel WooCommerce open-source is en meer mogelijkheden biedt, vereisen ze ook een hoger niveau van technische expertise. Houd voordat je een platform kiest rekening met de betalingsgateways die worden aangeboden, of het platform tool-integraties biedt, en of het schaalbaar is voor toekomstige groei.

Stel je doelmarkt en marge vast voordat je je webwinkel lanceert

Het is cruciaal om je doelmarkt en marge vast te stellen voordat je je webwinkel lanceert. Wie is de ideale klant voor jou? Hoe kun je ze het beste bereiken en hoe laat je ze converteren? Je kunt je prijsstrategie en marketingstrategie beter afstemmen op je doelgroep door antwoord te geven op deze vragen.

Denk ook na over je marges. Hoeveel winst moet je genereren om je bedrijf winstgevend te laten zijn? Wat zijn de betaalbare prijzen gezien je doelmarkt en de concurrentie? Je kunt een bloeiend en langdurig bedrijf creëren door realistische marges en prijzen vast te stellen.

Het juiste verpakkingsmateriaal

Onderschat bij de lancering van je webbedrijf niet de waarde van verpakkingsmateriaal. Verpakkingsmaterialen kunnen de klanttevredenheid verbeteren en helpen je goederen veilig te houden tijdens het transport. Denk aan het gebruik van noppenfolie of vloeipapier om je artikelen te bewaren.

Verpakkingsmateriaal kan ook helpen bij het opbouwen van het merk van je webwinkel. Denk aan het gebruik van stickers of vloeipapier met het logo van je bedrijf om je producten een persoonlijk tintje te geven. Dit kan de klantervaring verbeteren en je webwinkel onderscheiden.

Het kan lastig zijn, maar houd vol!

Hoewel het openen van een webwinkel moeilijk kan zijn, kun je je door het advies in dit artikel in acht te nemen, voorbereiden op succes. Houd je aandacht gericht op de behoeften van je klanten terwijl je je blijft aanpassen aan veranderende omstandigheden!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen