Dat wisten we eigenlijk al, wij Nederlanders zijn zuinig

Dat wisten we eigenlijk al, wij Nederlanders zijn zuinig

Vorig artikel Volgend artikel

Ik ben er zelf ook heel erg schuldig aan. Het begint al de dag voordat ik mijn wekelijkse boodschappen ga doen. Ik open de apps van de winkels, kijk welke aanbiedingen er zijn en pas daar mijn ideeën omheen over wat te eten in die week. Zie ik wat leuks, dan google ik toch nog even verder om te kijken of het niet ergens in de aanbieding is.

We houden dus ook van kortingen. Dit blijkt maar weet uit de Nationale Kortingsmonitor 2021. Dit onderzoek toont aan dat kortingsdagen en online informatiebronnen steeds belangrijker worden in de zoektocht naar kortingen. In de afgelopen vijf jaar zijn wij steeds meer opzoek gegaan naar deze kortingen en vaak weten we ook precies waar er die kunnen vinden en wachten er zelfs op. Het zoeken naar kortingen doen we vooral online.

Zoeken naar kortingen

Bereidheid om te wachten op korting is toegenomen

Nederlanders laten hun koopgedrag, in vergelijking met 2016 en 2019, meer afhangen van de korting. Zo is het aantal consumenten dat met het aanschaffen van een product wacht tot er korting wordt geboden in de afgelopen vijf jaar significant toegenomen. Ongeveer twee op de drie Nederlanders wachten bijvoorbeeld op de winter- en zomersales. En ruim veertig procent, met name jongeren, wacht op speciale kortingsdagen als Black Friday. Een stijging van veertien procent ten opzichte van 2019.

Aantal impulsaankopen toegenomen

Het aantal consumenten dat ‘toegeeft’ op zoek te gaan naar korting is tevens gestegen. Met name de jongere doelgroep geeft aan actief op zoek te gaan naar korting, terwijl ze het product waarvoor de korting geldt eigenlijk niet nodig hebben. Bij een korting van ongeveer veertig procent komen de meeste mensen in de verleiding. Wat in de onderzoeksresultaten verder opvalt, is dat vooral op voedingsgebied het aantal impulsaankopen is gestegen. Dit in tegenstelling tot schoenen, reizen, boeken, meubels en tassen waarbij het aantal impulsaankopen in de laatste vijf jaar is gedaald. Vrouwen komen vaker in de verleiding om dit soort impulsaankopen te doen dan mannen.

Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over

Online informatiebronnen zoals websites van winkels, Google en digitale folders zijn in de afgelopen jaren een grotere rol gaan spelen in de zoektocht naar kortingen. Met name het gebruik van digitale folders en een folderapp is in de laatste drie jaar aanzienlijk toegenomen. Uit cijfers van de Nationale Kortingsmonitor 2021 blijkt dat inmiddels zeven op de tien Nederlanders online folders raadplegen. Vier op de tien doen dat zelfs elke week. Mogelijk zijn de ontfoldering in veel gemeenten en de coronacrisis aanleiding voor de versnelde digitale revolutie.

Sylvia Torn

DC Business is het zakelijke platform van Dutchcowboys en wordt beheerd door Sylvia. Met veel passie en energie helpt Sylvia organisaties en merken gericht...