Marketing29.03.2021

Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend


Van een flinke korting op een product dat je net wilde kopen, word je blij. Sowieso voelt het goed om een aanbieding te scoren, toch? Webshops weten maar al te goed hoe ze consumenten kunnen verleiden om een aankoop te doen. Dat is meestal helemaal niet erg, maar dan de aanbieding wel echt een goede deal zijn. Helaas misleiden grote webshops ons ook met kortingen die niet echt zijn, zo brengt de Consumentenbond vandaag naar buiten.

Trucje met adviesprijzen – zo werkt het

De onderzoekers van de Consumentenbond namen de prijzen van 250 webwinkels onder de loep. 30 daarvan gebruiken adviesprijzen. De adviesprijs is de prijs die een fabrikant of leverancier stelt als aanbevolen verkoopprijs voor zijn dienst of product. En daar kun je handig mee ‘spelen’ als verkoper. De werkelijke verkoopprijs kan hoger en lager liggen dan de adviesprijs, dit bepaalt de verkoper – in dit geval de webshop. Die verkoper zal echt niet aan de grote klok hangen als er een hogere prijs wordt gehanteerd dan de adviesprijs, maar wel wanneer deze lager is. Bij kortingsacties adverteert de verkoper dan graag met de korting ten opzichte van de adviesprijs, terwijl de standaard verkoopprijs vaak al een stuk lager lag. Zo lijkt de korting die je krijgt een stuk hoger.

De afwijkende adviesprijzen

Bij 12 van de 30 webwinkels die adviesprijzen hanteren, ontdekte de Consumentenbond afwijkingen. Daar worden te hoge adviesprijzen gebruikt, soms gebeurt dit zelfs structureel. Zij vinden dat de webwinkels consumenten hiermee voor de gek houden. Het lijkt dan of er een behoorlijke korting wordt gegeven, terwijl de werkelijke korting veel lager is. Onder andere bol.com en Coolblue doen dit en vooral Koopjedeal.nl maakt het bont, zo blijkt uit het onderzoek. De genoemde adviesprijzen dat komen soms totaal niet overeen met de werkelijkheid. Soms betaal je daar als consument zelfs veel meer dan bij andere webshops.

Hardnekkig probleem

Het stunten met kortingen op adviesprijzen gebeurt al jaren. Niet alleen in webwinkels trouwens, supermarkten doen dit net zo goed. De Consumentenbond deed in 2019 al eens onderzoek naar webshops voor elektronica, fietsen en babyartikelen. Toen bleek ook al dat er werd geadverteerd met veel hogere adviesprijzen, zodat er ‘meer’ korting gegeven kon worden. Het lijkt nogal een hardnekkig probleem te zijn. Ons advies? Controleer, voordat je een aankoop doet, of de deal werkelijk zo goed is. Doe een rondje op Google en je ontdekt snel genoeg wat het product op andere plekken kost.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Marktbenadering

PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs

Dat privatisering niet altijd tot (meer) succes hoeft te leiden is geen nieuws. PTT Post is, hoewel het bedrijf ook 33 jaar na de privatisering nog altijd geld verdient. Al neemt het daarvoor niet altijd de juiste beslis...

Nieuws08.08.2022

PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs

Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]

Social media scheppen een aantal voordelen voor alle merken die er maar zijn. Hoe groot ze zijn, hoe de vorm ook is en uit welke industrie ze ook komen. Maar het gaat niet allemaal om marketing bij social media. Ze zijn...

Social Media23.12.2012

Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]

DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two

Harley-Davidson en de vermaarde Nederlandse psychedelische bluesrockband DeWolff hebben de handen ineen geslagen. Pablo van de Poel, gitarist en zanger van DeWolff, heeft een eigen ontwerp gemaakt voor de Seventy-Two, wa...

Marketing06.06.2012

DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two

Sociale empathie bepalend voor succes

Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), ofwel invoele...

Marketing03.06.2012

Sociale empathie bepalend voor succes

Verder lezen over Online Shop

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Waar rook is, is vuur, en in dit geval: waar de massa is, daar zijn de oplichters. En die Black Friday-oplichters zijn soms gewoon de shops die je kent. Zo zit dat.

Cybercrime25.11.2024

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna