Marketing29.03.2021

Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend


Van een flinke korting op een product dat je net wilde kopen, word je blij. Sowieso voelt het goed om een aanbieding te scoren, toch? Webshops weten maar al te goed hoe ze consumenten kunnen verleiden om een aankoop te doen. Dat is meestal helemaal niet erg, maar dan de aanbieding wel echt een goede deal zijn. Helaas misleiden grote webshops ons ook met kortingen die niet echt zijn, zo brengt de Consumentenbond vandaag naar buiten.

Trucje met adviesprijzen – zo werkt het

De onderzoekers van de Consumentenbond namen de prijzen van 250 webwinkels onder de loep. 30 daarvan gebruiken adviesprijzen. De adviesprijs is de prijs die een fabrikant of leverancier stelt als aanbevolen verkoopprijs voor zijn dienst of product. En daar kun je handig mee ‘spelen’ als verkoper. De werkelijke verkoopprijs kan hoger en lager liggen dan de adviesprijs, dit bepaalt de verkoper – in dit geval de webshop. Die verkoper zal echt niet aan de grote klok hangen als er een hogere prijs wordt gehanteerd dan de adviesprijs, maar wel wanneer deze lager is. Bij kortingsacties adverteert de verkoper dan graag met de korting ten opzichte van de adviesprijs, terwijl de standaard verkoopprijs vaak al een stuk lager lag. Zo lijkt de korting die je krijgt een stuk hoger.

De afwijkende adviesprijzen

Bij 12 van de 30 webwinkels die adviesprijzen hanteren, ontdekte de Consumentenbond afwijkingen. Daar worden te hoge adviesprijzen gebruikt, soms gebeurt dit zelfs structureel. Zij vinden dat de webwinkels consumenten hiermee voor de gek houden. Het lijkt dan of er een behoorlijke korting wordt gegeven, terwijl de werkelijke korting veel lager is. Onder andere bol.com en Coolblue doen dit en vooral Koopjedeal.nl maakt het bont, zo blijkt uit het onderzoek. De genoemde adviesprijzen dat komen soms totaal niet overeen met de werkelijkheid. Soms betaal je daar als consument zelfs veel meer dan bij andere webshops.

Hardnekkig probleem

Het stunten met kortingen op adviesprijzen gebeurt al jaren. Niet alleen in webwinkels trouwens, supermarkten doen dit net zo goed. De Consumentenbond deed in 2019 al eens onderzoek naar webshops voor elektronica, fietsen en babyartikelen. Toen bleek ook al dat er werd geadverteerd met veel hogere adviesprijzen, zodat er ‘meer’ korting gegeven kon worden. Het lijkt nogal een hardnekkig probleem te zijn. Ons advies? Controleer, voordat je een aankoop doet, of de deal werkelijk zo goed is. Doe een rondje op Google en je ontdekt snel genoeg wat het product op andere plekken kost.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Marktbenadering

PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs

Dat privatisering niet altijd tot (meer) succes hoeft te leiden is geen nieuws. PTT Post is, hoewel het bedrijf ook 33 jaar na de privatisering nog altijd geld verdient. Al neemt het daarvoor niet altijd de juiste beslis...

Nieuws08.08.2022

PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs

Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]

Social media scheppen een aantal voordelen voor alle merken die er maar zijn. Hoe groot ze zijn, hoe de vorm ook is en uit welke industrie ze ook komen. Maar het gaat niet allemaal om marketing bij social media. Ze zijn...

Social Media23.12.2012

Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]

DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two

Harley-Davidson en de vermaarde Nederlandse psychedelische bluesrockband DeWolff hebben de handen ineen geslagen. Pablo van de Poel, gitarist en zanger van DeWolff, heeft een eigen ontwerp gemaakt voor de Seventy-Two, wa...

Marketing06.06.2012

DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two

Sociale empathie bepalend voor succes

Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), ofwel invoele...

Marketing03.06.2012

Sociale empathie bepalend voor succes

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen