Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend

Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend

Vorig artikel Volgend artikel

Van een flinke korting op een product dat je net wilde kopen, word je blij. Sowieso voelt het goed om een aanbieding te scoren, toch? Webshops weten maar al te goed hoe ze consumenten kunnen verleiden om een aankoop te doen. Dat is meestal helemaal niet erg, maar dan de aanbieding wel echt een goede deal zijn. Helaas misleiden grote webshops ons ook met kortingen die niet echt zijn, zo brengt de Consumentenbond vandaag naar buiten.

Trucje met adviesprijzen - zo werkt het

De onderzoekers van de Consumentenbond namen de prijzen van 250 webwinkels onder de loep. 30 daarvan gebruiken adviesprijzen. De adviesprijs is de prijs die een fabrikant of leverancier stelt als aanbevolen verkoopprijs voor zijn dienst of product. En daar kun je handig mee 'spelen' als verkoper. De werkelijke verkoopprijs kan hoger en lager liggen dan de adviesprijs, dit bepaalt de verkoper - in dit geval de webshop. Die verkoper zal echt niet aan de grote klok hangen als er een hogere prijs wordt gehanteerd dan de adviesprijs, maar wel wanneer deze lager is. Bij kortingsacties adverteert de verkoper dan graag met de korting ten opzichte van de adviesprijs, terwijl de standaard verkoopprijs vaak al een stuk lager lag. Zo lijkt de korting die je krijgt een stuk hoger.

De afwijkende adviesprijzen

Bij 12 van de 30 webwinkels die adviesprijzen hanteren, ontdekte de Consumentenbond afwijkingen. Daar worden te hoge adviesprijzen gebruikt, soms gebeurt dit zelfs structureel. Zij vinden dat de webwinkels consumenten hiermee voor de gek houden. Het lijkt dan of er een behoorlijke korting wordt gegeven, terwijl de werkelijke korting veel lager is. Onder andere bol.com en Coolblue doen dit en vooral Koopjedeal.nl maakt het bont, zo blijkt uit het onderzoek. De genoemde adviesprijzen dat komen soms totaal niet overeen met de werkelijkheid. Soms betaal je daar als consument zelfs veel meer dan bij andere webshops.

Wat ons betreft, doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban. De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand.
- Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond

Hardnekkig probleem

Het stunten met kortingen op adviesprijzen gebeurt al jaren. Niet alleen in webwinkels trouwens, supermarkten doen dit net zo goed. De Consumentenbond deed in 2019 al eens onderzoek naar webshops voor elektronica, fietsen en babyartikelen. Toen bleek ook al dat er werd geadverteerd met veel hogere adviesprijzen, zodat er 'meer' korting gegeven kon worden. Het lijkt nogal een hardnekkig probleem te zijn. Ons advies? Controleer, voordat je een aankoop doet, of de deal werkelijk zo goed is. Doe een rondje op Google en je ontdekt snel genoeg wat het product op andere plekken kost.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies