Nieuws25.11.2016

Black Friday in Nederland: veel aanbiedingen, weinig korting


Het is toch niet hetzelfde

We doen in Nederland helemaal niet aan Thanksgiving, maar dat wil niet zeggen dat de retailers niet proberen een graantje mee te pikken van de koopwoede die Amerika op dit moment overneemt op Black Friday, de dag waarop winkels fikse kortingen geven om mensen binnen te lokken. Naast Black Friday is er in de VS ook nog Cyber Monday, waar Amazon en de rest groots uitpakken met hoge kortingen, maar aangezien dat bij ons allemaal niet zo specifiek is betekent het voornamelijk dat zo goed als elke webshop dit hele weekend kortingen begint te geven.

Doorbusters

Niet alleen op de grote sites kun je nu veel kortingen vinden, ook merken zelf proberen je weg te halen bij hun tussenpersonen en je te overtuigen om Logitech, Sonos, Apple of Microsoft te kopen met wisselend voordeel. Dat is namelijk wel het grote verschil met de soms serieus waanzinnige Black Friday-kortingen die je in de States kunt krijgen: Nederlandse aanbiedingen zijn vaak niets meer dan de ‘standaard’-korting die wel eens wordt aangeboden en soms zelfs niet eens een echte korting is. Doorbusters, zoals de kortingen heten die retailers in de VS aanbieden die er voor zorgen dat mensen op straat gaan slapen om als eerste binnen te zijn, zul je hier niet tegenkomen.

De timing klopt natuurlijk wel: niet alleen wordt er ook in Nederland steeds meer gekocht in de aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis, dat gebeurt ook steeds meer online, zo zegt retail-onderzoeker GfK. 64 procent van de Nederlanders koopt cadeaus voor Sint of Kerst, ten opzichte van 61 procent vorig jaar en 58 procent in 2014. Het percentage dat online koopt is gestegen van 68 procent naar 72 procent, dus de echte winkels hebben het steeds moeilijker.

Fysieke winkels

Daarom is het juist op momenten als deze wel de moeite om naar een fysieke winkel te gaan, want die willen nog wel eens serieuze kortingen geven om de mensen binnen te krijgen. Als je al een beetje in de buurt wilt komen van het Amerikaanse gevoel is dat sowieso je enige optie, want verder valt er ondanks de schreeuwende mails en advertenties niet heel vel te halen. Tijd om er op uit te gaan dus!

[Afbeelding © st22 – Fotolia]

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop