Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is een eeuwige discussie tussen autoliefhebbers: zijn elektrische auto’s wel zo duurzaam? Uit een nieuwe studie blijkt dat het wel waar is: elektrische auto’s zijn minder slecht voor de natuur als het gaat om uitstoot. Zelfs als ze geen gebruik maken van groene energie, maar grijze energie.
Elektrische auto’s
De studie heeft bewezen dat een complete levenscyclus van een elektrisch voertuig (vanaf het opgraven van materiaal tot de schroothoop) uiteindelijk zorgt voor minder uitstoot dan een auto die op gas rijdt. Het schijnt zelfs niet te uit te maken of je je auto inplugt in ons ‘groene’ Nederland of de kolenindustrie-energie van India.
De Europese Unie wil dat we in 2035 geen verbrandingsmotoren meer gebruiken, maar dat is moeilijk hard te maken zolang mensen denken dat elektrische voertuigen helemaal niet zo schoon zijn. Georg Bieker van de International Council on Clean Transportation (ICCT): “We hebben veel lobbywerk van delen van de auto-industrie die zeggen dat elektrische voertuigen niet zo veel beter zijn als je rekening houdt met de elektriciteitsproductie en de batterijproductie. We wilden dit onderzoeken en zien of deze argumenten waar zijn.” De argumenten blijken niet waar.
Uitstoot
De uitstoot van middelgrote elektrische voertuigen die in 2021 werden geregistreerd in India, Europa, China of de Verenigde staten, is gemeten in het rapport. Dat komt omdat 70 procent van de wereldwijde verkoop van nieuwe auto’s in die landen worden gekocht. In Europa is de uitstoot van een elektrisch voertuig zo’n 66 tot 69 procent lager vergeleken bij een benzineslurper. Dat is wereldwijd het hoogste percentage. In India staan ze er wat dat betreft slechter voor: daar is het tussen de 19 en 34 procent lager.
De studie gaat ervan uit dat een elektrische auto zo’n 18 jaar meegaat. Er wordt bovendien gekeken naar de wet- en regelgeving die nu geldt, terwijl dit in de toekomst waarschijnlijk wordt aangescherpt. Hoe het ook zij, Bieker hoopt dat hij mede door zijn onderzoek kan zorgen dat er andere keuzes worden gemaakt in de toekomst, om te zorgen dat emissies echt afnemen.
“Verbrandingsmotorvoertuigen van welke aard dan ook zijn niet in staat om de broeikasgasreducties te realiseren die we nodig hebben om met klimaatverandering om te gaan”, zegt Bieker. “Dat is een wereldwijde bevinding, daarom moeten we wereldwijd auto’s met verbrandingsmotor uitfaseren.”
Verder lezen over Duurzaamheid
Technology11.12.2024
Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt
Lifestyle09.12.2024
De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024