Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De markt voor elektrische auto’s staat al een tijdje onder druk. Een dalende vraag en de verhardende concurrentie, met name uit China, hebben vooral bij Tesla de alarmbellen al een paar keer doen rinkelen. De Amerikaanse EV-fabrikant van het eerste uur haalt haar targets niet meer en probeert dat probleem aan te pakken door de prijzen te verlagen. Sinds eind vorig jaar zijn de populairste Tesla’s, de Model 3 en Model Y al vele duizenden dollars, tienduizenden Chinese Yuan’s en duizenden Euro’s goedkoper geworden. Vlak voor het weekend kwamen daar in de VS weer een paar duizend dollar bij. Aan prijsverlagingen bedoelen we dan.
Model 3 en Model Y weer goedkoper
Vorige week moest Tesla wederom kwartaalresultaten presenteren met daarin verkoop- en omzetcijfers die achterbleven bij de gestelde targets. Dat leidde er enkele dagen later toe dat de EV-fabrikant, te beginnen in de VS, de prijzen van enkele Model 3 en Model Y uitvoeringen weer in prijs verlaagde. De standaard uitvoering van de Model 3 is daar nu te koop voor 38.990 dollar, 1.250 dollar goedkoper dan een week geleden. De prijsverlaging van de long range versie van de Model Y komt uit op 2.000 dollar, waardoor die in de VS nu voor 48.490 dollar in de showroom staat.
Ook de andere uitvoeringen van de Model 3 en Model Y zijn in de VS nu goedkoper geworden. Of deze prijsdalingen ook buiten de VS doorgevoerd worden, is nog niet bekend. De vorige prijsdalingen werden uiteindelijk wereldwijd doorgevoerd. Afwachten dus.
Prijsverlaging slecht voor de marge
Het verlagen van de verkoopprijzen is natuurlijk een prima manier om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden, maar het heeft ook een groot nadeel. Het is killing voor de winstmarge. Tenminste als Tesla niet ook de kostprijs van hun EV’s omlaag krijgt. Dat lijkt vooralsnog niet het geval, want bij de presentatie van de kwartaalcijfers bleek dat de bruto marge van Tesla op het laagste punt sinds medio 2019 aanbeland is.
Waar Tesla russen het derde kwartaal van 2021 en tweede kwartaal van 2022 nog een bruto marge van meer dan 30 procent wist te melden, is dat nu nog maar 19,1 procent.
Verder lezen over Tesla
Technology30.11.2024
Is deze video van een ballen vangende Tesla-robot Optimus echt?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024