Tesla heeft een auto gemaakt die geschikt is voor grote gezinnen. Als je een gezin hebt van meer dan 5, dan kun je iedereen waarschijnlijk wel kwijt in deze nieuwe Tesla. Het gaat om de Model YL, die uit drie rijen stoelen bestaat. Hij is nu eerst aangekondigd voor de Chinese markt.
Het gaat om een verlengde versie van de Model Y die ook een langere wielbasis heeft. The Electrek laat vast meer van de auto zien, want Tesla moest natuurlijk goedkeuring vragen voor deze bolide. Het is een lange auto van 4,97 meter, maar veel langer dan de Model Y is het nu ook alweer niet: de auto is 18 centimeter langer dan zijn kleine broer. De hoogte is ook net even anders: 2,4 centimeter hoger. De wielen zijn anders, de spoiler is anders en de achterkant is anders, maar verder is het onmiskenbaar een Model Y.
Tesla introduceert de auto in ieder geval in eerste instantie alleen in China. Dit is de meest aantrekkelijke markt voor elektrische automakers, omdat elektrisch rijden hier al enorm is omarmd en er bovendien geen enkele markt ter wereld groter is. Het betekent echter ook dat de concurrentiestrijd er hevig is.
Tot nu toe doet Tesla het prima in China: het heeft wel last van de concurrentie, maar vanuit zijn Shanghai Gigafactory heeft het toch al veel auto’s geproduceerd die ook de China markt op gaat. Wel heeft het enkele auto’s uit de verkoop gehaald door de hoge importheffingen vanuit de Verenigde Staten. Het gaat om de Model S en Model X, die in de Verenigde Staten worden gemaakt.
Daarnaast heeft het merk een Model 3+ aangekondigd met een nieuwe accu. Het is waarschijnlijk de Tesla met de grootste actieradius, want de accu wordt door Tesla normaal in een all-wheel-drive geplaatst, maar nu zit hij in een auto met achterwielaandrijving en dat zou een positieve uitwerking hebben op het rijbereik.
In ieder geval is die Model YL natuurlijk interessant voor mensen die behoefte hebben aan een grotere Tesla. Het zou Tesla ook aantrekkelijker maken voor bijvoorbeeld taxichauffeurs, die dan meer mensen kunnen meenemen. Nu zal die derde rij stoelen helemaal achterin wel wat krapper zijn dan de rest, waardoor het voor lange Nederlanders misschien wat moeilijker passen is, maar toch zou het tof zijn als deze langere bolide zijn intrede deed in andere markten in China.