Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De kans is groot dat je nog nooit van LeEco hebt gehoord. Het is een megagroot Chinees bedrijf dat begonnen is als een soort Netflix in in China maar in tien jaar enorm groot en ook breed is gegroeid. CEO Yueting wilde de nieuwe Elon Musk worden en ook elektrische auto’s gaan maken, maar dat heeft een enorme financiële wissel getrokken op het bedrijf.
Zelfs met een investering van bijna 2 miljard euro begin dit jaar worden de kosten niet gedekt. Auto’s maken is een dure business en het maakt het bedrijf heel snel financieel kapot. De samenwerking die LeEco had met Aston Martin voor een elektrische auto was al afgeblazen, maar het lijkt er nu ook op dat de eigen plannen op de schop moeten.
Faraday away
Dat is heel slecht nieuws voor automaker Faraday Future, of beter gezegd het merk Faraday Future. Dat is namelijk ook niks meer dan de Amerikaanse tak van LeEco’s elektrische auto-divisie. Ook Lucid, die andere Tesla-concurrent uit Californië die goed voor de dag kwam met de Lucid Air, moet het zonder de steun van LeEco gaan doen.
Slecht nieuws dus voor iedereen die dacht met genoeg kapitaal en een leuk design ook een elektrische, liefst zelfrijdende, auto te gaan maken. LeEco is echt een ontzettend groot bedrijf dat zich zo te zien flink vergrabbeld heeft aan deze industrie en als ze niet onmiddellijk stoppen met proberen auto’s te maken is er een heel aanwezige kans dat ze binnenkort failliet gaan.
Het is een les om in het achterhoofd te houden als er weer een startup komt die belooft elektrisch of zelfrijdend transport te gaan revolutioneren: de autobusiness is bikkelhard, zelfs voordat de concurrenten je de kaas van het brood komen eten. Tesla is uniek, al is het maar omdat ze de eerste waren die het ook echt gedaan hebben.
[Afbeeldingen © Kadmy – Fotolia]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024