Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
And so it begins… of toch niet‘Full Self-Driving’, het is letterlijk vertaald ‘Volledig zelfrijdend’, maar in het geval van Tesla klopt dat niet helemaal. Ja, het is de meest verregaande autonome optie die op dit moment mogelijk is, maar nee: compleet de andere kant op kijken is niet verstandig. De update, beta-versie 9 (2021.4.18.12) is nu via de over-the-air-technologie verstuurd aan mensen binnen het Early Access-programma van Tesla.
Volledig zelfrijdend
Tesla-rijders die de FSD-optie op hun auto hebben, die hebben gisteren de update toegestuurd gekregen. Hiermee kun je veel driver-assist-mogelijkheden van de Autopilot gebruiken op lokale wegen. Tesla-topman Elon Musk heeft gezegd dat Beta 9 de meeste problemen oplost, maar dat er ongetwijfeld nog onbekende problemen aan het licht komen. ‘Wees alsjeblieft paranoïde”, sprak Musk in een tweet.
De update zorgt er onder andere voor dat grotere beelden ziet op het display van de auto, maar ook is de camera die op de chauffeur gericht is extra alert of je wel oplet. Het is namelijk niet de bedoeling dat je al die mogelijkheden van Autopilot (dat Level 2 is op de schaal van autonome auto’s) inschakelt en ondertussen een boekje gaat lezen. Tesla geeft aan dat je als chauffeur altijd je handen aan het stuur en je ogen op de weg moet houden.
Tesla Autopilot
Het is een moeilijke kwestie: is het verstandig om mensen zoveel mogelijkheden te geven waarmee ze worden geassisteerd bij het rijden, waardoor ze denken dat ze volledig geassisteerd worden? Er bestaan filmpjes van mensen die lekker liggen te slapen terwijl hun Tesla keihard over een drukke weg sjeest. Er zijn ook mensen die het grappig vinden om achterin te gaan zitten terwijl hun onzichtbare Tesla-rijder de veiligheid van henzelf en hun passagiers in handen heeft, terwijl het daar dus helemaal niet klaar voor is.
Autopilot is nu zes jaar live, namelijk sinds 2015, maar was in Amerika al in negen crashes betrokken waarbij elf personen om het leven kwamen. Geen wonder dus dat de Amerikaanse overheid wil dat ongelukken met autonome auto’s altijd moeten worden gemeld. We zijn benieuwd hoe deze versie 9 van de beta zich staande houdt de komende tijd. Tesla-rijders hebben er lang op moeten wachten. Hij werd beloofd in 2018, 2019 en nu pas is hij er.
Beeldbron: lobpre
Verder lezen over Tesla
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Technology13.03.2024
Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten
Automotive08.03.2024
Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidAutomotive20.02.2024
Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten
Automotive18.01.2024
Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland
Automotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendVerder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023