Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Elon Musk’s Tesla was er verdomde vroeg bij en werd het lichtende voorbeeld voor mensen die geloofden in de elektrische en eventueel autonome auto. De Model S was een paar jaar geleden ineens overal met de beginnende maar niet slechte AutoPilot en terwijl de Model 3 voorbestellingen maar bleven binnenstromen in 2016 leek het niet op te kunnen voor Tesla.
Nu, bijna twee jaar later, komt researchbedrijf Navigant met een vernietigende conclusie: Tesla bungelt onderaan de grafiek als het gaat om de strategie en de uitvoering daarvan om auto’s zelfstandig te laten rijden. De bekende automerken zijn dusdanig goed bezig dat ze het bedrijf uit Californië voorbijgestreefd zijn.
De researchers hebben Tesla niet zomaar helemaal onderaan de lijst geplaatst. Het grootste probleem dat Tesla heeft is dat het sinds de V2 AutoPilot de technologie van MobilEye kwijt is. Die hebben de samenwerking met Tesla opgezegd en zijn daarna voor dik 15 miljard door Intel gekocht.
Niet toevallig zou de splitsing van de twee bedrijven zijn gekomen doordat Tesla’s notie van veiligheid niet strookte met wat MobilEye in gedachten had. Het andere aspect waardoor Tesla namelijk afgestraft is door de onderzoekers is dat de Tesla auto’s niet veilig genoeg zijn uitgevoerd.
Niet veilig genoeg
Er zitten geen zelfreinigende sensoren in, en ook de kritieke systemen zijn niet dubbel uitgevoerd. Dat betekent dat één fout meteen tot slachtoffers kan leiden. De bestaande autobedrijven zetten juist in op ultieme veiligheid en zorgen dat zo’n beetje alles kan uitvallen (inclusief de stroom) en er altijd een backup-systeem voorhanden is.
Dit bericht komt bovenop een soort negatieve teneur als het om Tesla gaat. Eerder deze week was er al een ex-leider uit de autobranche zei dat een Model S een mooi verzamelobject zou gaan worden als Tesla straks failliet gaat. Tesla zou niet genoeg overhouden aan elke auto en zo nooit uit de financiële problemen komen waar het nu ook in zit. Er is ook zoveel gaande dat het bijna niet te doen lijkt: de lopende modellen blijven maken, de Model 3-productie op orde krijgen, de Tesla vrachtwagen, de nieuwe Roadster: het is alsof het nieuwe project al gestart wordt voordat het oude goed en wel van de tekentafel is. Dat tempo is nauwelijks bij te houden voor zo’n relatief klein bedrijf.
Betekent dit dat we Tesla straks vaarwel gaan moeten zeggen? Dat hangt helemaal af van het geloof dat de markt in Tesla en specifiek Elon Musk heeft. Die kan best een potje breken, maar er moeten nu wel meters auto’s gemaakt gaan worden.
[Afbeeldingen © Tesla/Navigant Research]
Verder lezen over Tesla
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive24.06.2024
Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk
Automotive31.05.2024
Waar je op moet letten als je een tweedehands Tesla koopt
Automotive24.05.2024
Zo worden auto’s met digitale sleutels zoals Tesla’s gestolen
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024