Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De meeste elektrische auto’s hebben, net als heel veel kleine gadgets, een lithium-ion accu. Die hebben veel meer capaciteit dan de ouderwetse nikkel-cadmium accu’s maar de li-ion-technologie is met name voor EV’s uiteindelijk niet houdbaar. Er zijn grenzen aan de capaciteit en verhouding tussen de grootte (en gewicht) van de accu en wat praktisch haalbaar wenselijk is om in een auto te bouwen. Al jaren wordt solid-state als dé accu-technologie voor de toekomst bestempeld. Compacter, meer vermogen en veiliger, omdat er gewerkt wordt met vaste (solid) elektrolyten met een grotere energiedichtheid.
Solid-state accufabriek in Duinkerken
De Taiwanese ontwikkelaar en fabrikant van solid-state accu’s ProLogium gaat de komende jaren een fabriek bouwen in Frankrijk. Daarvoor heeft de Franse overheid, met goedkeuring van de EU, anderhalf miljard euro staatssteun uitgetrokken. Met dat geld gaat ProLogium eerst een R&D faciliteit opzetten. Die komt te staan in de buurt van Duinkerken.
Op termijn moet daar dan ook een gigafabriek herrijzen met een capaciteit van 48GWh waar solid-state accu’s voor EV’s geproduceerd worden. In totaal is met het project een investering van meer dan 5 miljard euro gemoeid, waarvan dus 1,5 miljard wordt betaald door de Franse overheid.
Enkele weken geleden maakte ook Toyota bekend dat het werkt aan het ontwikkelen van solid-state EV-accu’s. Die zouden het bereik van een EV tot 1200 kilometer kunnen ‘vergroten’. Daarnaast werkt ook Nio aan de ontwikkeling van solid-state accu’s, net als Renault. Die laatste doet dat samen met Airbus.
Kennis en ervaring wordt gedeeld
In ruil voor de staatssteun zal ProLogium de technische kennis, ervaring en kunde van het project delen en samenwerken met de lokale industrie, de academische wereld en klanten op basis van FRAND-voorwaarden (eerlijk, redelijk en niet-discriminerend) en wederzijdse voordelen, zo meldt het Taiwanese bedrijf op haar eigen website.
“De investering van ProLogium in de regio is aanzienlijk en de impact zal langdurig zijn. De gigafactory zal niet alleen 3.000 banen creëren, maar ook een uitgebreid ecosysteem voor onderzoek en ontwikkeling tot stand brengen. Dit project belooft aanzienlijke economische voordelen, het versterkt zowel de Franse als de Europese economische soevereiniteit en stimuleert tegelijkertijd de overgang naar een groenere industrie”, aldus Gilles Normand, President van ProLogium Europe.
Afbeelding header: ProLogium
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.04.2024
Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje
Technology29.04.2024
Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024