Automotive07.08.2023

Taiwanese solid-state accufabrikant komt naar Frankrijk


De meeste elektrische auto’s hebben, net als heel veel kleine gadgets, een lithium-ion accu. Die hebben veel meer capaciteit dan de ouderwetse nikkel-cadmium accu’s maar de li-ion-technologie is met name voor EV’s uiteindelijk niet houdbaar. Er zijn grenzen aan de capaciteit en verhouding tussen de grootte (en gewicht) van de accu en wat praktisch haalbaar wenselijk is om in een auto te bouwen. Al jaren wordt solid-state als dé accu-technologie voor de toekomst bestempeld. Compacter, meer vermogen en veiliger, omdat er gewerkt wordt met vaste (solid) elektrolyten met een grotere energiedichtheid.

Solid-state accufabriek in Duinkerken

De Taiwanese ontwikkelaar en fabrikant van solid-state accu’s ProLogium gaat de komende jaren een fabriek bouwen in Frankrijk. Daarvoor heeft de Franse overheid, met goedkeuring van de EU, anderhalf miljard euro staatssteun uitgetrokken. Met dat geld gaat ProLogium eerst een R&D faciliteit opzetten. Die komt te staan in de buurt van Duinkerken.

Op termijn moet daar dan ook een gigafabriek herrijzen met een capaciteit van 48GWh waar solid-state accu’s voor EV’s geproduceerd worden. In totaal is met het project een investering van meer dan 5 miljard euro gemoeid, waarvan dus 1,5 miljard wordt betaald door de Franse overheid.

Enkele weken geleden maakte ook Toyota bekend dat het werkt aan het ontwikkelen van solid-state EV-accu’s. Die zouden het bereik van een EV tot 1200 kilometer kunnen ‘vergroten’. Daarnaast werkt ook Nio aan de ontwikkeling van solid-state accu’s, net als Renault. Die laatste doet dat samen met Airbus.

Kennis en ervaring wordt gedeeld

In ruil voor de staatssteun zal ProLogium de technische kennis, ervaring en kunde van het project delen en samenwerken met de lokale industrie, de academische wereld en klanten op basis van FRAND-voorwaarden (eerlijk, redelijk en niet-discriminerend) en wederzijdse voordelen, zo meldt het Taiwanese bedrijf op haar eigen website.

“De investering van ProLogium in de regio is aanzienlijk en de impact zal langdurig zijn. De gigafactory zal niet alleen 3.000 banen creëren, maar ook een uitgebreid ecosysteem voor onderzoek en ontwikkeling tot stand brengen. Dit project belooft aanzienlijke economische voordelen, het versterkt zowel de Franse als de Europese economische soevereiniteit en stimuleert tegelijkertijd de overgang naar een groenere industrie”, aldus Gilles Normand, President van ProLogium Europe.

Afbeelding header: ProLogium

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrisch rijden

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Het is een leuke bolide om te zien: de Zeekr Mix. Of hij ook goed rijdt, dat moeten we nog afwachten: en überhaupt of deze bolide ook naar Europa komt.

Automotive30.04.2024

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar niet voor iedereen. Sommige mensen willen per se een privé-laadpaal, anders willen ze niet elektrisch rijden.

Technology29.04.2024

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse S...

Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen