Automotive26.01.2023

Suzuki steekt komende jaren 32 miljard euro in EV’s


Eerder deze maand maakte Suzuki nog bekend dat de eerste volledig elektrisch aangedreven bolide, de EVX, van het merk in 2025 zal verschijnen. Daarmee is de Japanse autofabrikant een van de ‘achterblijvers’ op dit gebied. Vandaag werd echter bekend dat Suzuki tussen nu en 2030 aan een forse inhaalslag gaat werken. Daarvoor trekt het de komende jaren 4,5 biljoen Yen uit. Met de huidige koers is dat bijna 32 miljard euro.

Investeren in EV’s, zelfrijdende systemen en accu’

Suzuki zal het budget van deze investeringen gaan verdelen over verschillende EV-ontwikkelingen. Twee biljoen Yen (ruim 14 miljard euro) wordt uitgetrokken voor de elektrificatie van haar portfolio – de ontwikkeling van nieuwe EV’s dus – en de ontwikkeling van zelfrijdende systemen.

Met de rest, bijna 18 miljard euro, worden bouwt Suzuki een fabriek voor de ontwikkeling en productie van EV-accu’s en gaat de fabrikant investeren in initiatieven en faciliteiten voor hernieuwbare energie.

Deze forse investeringen in EV’s betekenen overigens niet dat Suzuki de komende jaren de ontwikkeling van modellen met en hybride aandrijving en brandstofmotor gaat stopzetten. Daarvoor vindt de fabrikant het nog veel te vroeg, met name vanwege de nu nog veel te beperkt beschikbare laadinfrastructuur en zorgen over de grondstoffen voor de productie van EV-accu’s.

De eerste elektrische Suzuki wordt de EVX
De eerste elektrische Suzuki wordt de EVX

Goedkope ‘stads’-EV’s van Suzuki

Zoals gezegd zal de eerste elektrische Suzuki hier pas in 2025 verschijnen. In Japan moet de eerste EV van het merk nog dit jaar geintroduceerd worden. Daarnaast heeft de fabrikant zich bij monde van president Toshihiro Suzuki ook uitgesproken over de ontwikkeling en productie van kleine, goedkope ‘stads-EV’s’, zogenoemde micro-cars. Die moeten rond de 1 miljoen Yen – ongeveer 7.000 euro – gaan kosten.

Diverse andere fabrikanten hebben de afgelopen maanden en jaren ook al enkele micro-cars – die gezien worden een ultieme nieuwe vorm van stadsvervoer – geintroduceerd. Voorbeelden zijn de Citroën Oli (nu nog een concept) en de Opel Rocks-e die al te koop is. Die ligt in dezelfde prijsklasse als het bedrag dat Suzuki voor ogen heeft.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!